سرمایه گذاران خارجی درکهگیلویه وبویراحمد

دو شرکت بین المللی 'هلال پترو انرژی' و 'تاپ مدولار' برای سرمایه گذاری بیش از 10 میلیارد دلاری در استان اعلام آمادگی کردند.
کد خبر: ۸۷۱۸۰۲۵
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
رافائل، عثمان و عبدالحمید خمیس سه سرمایه گذار خارجی اهل کشورهای فرانسه، اسپانیا و مصر عضو این دو شرکت بین المللی با حضور درکهگیلویه وبویراحمد و دیدار با مسئولان و متولیان امور اقتصادی بر ضرورت تحقق این مهم و همراهی دولت و مسئولان در این راستا تاکید کردند.

این شرکت ها علاوه بر سرمایه گذاری در حوزه های گوناگون، برای تامین اعتبار ساخت طرح پالایشگاه نفت گچساران به میزان سه میلیارد و 800 میلیون دلار با استفاده از فایناس خارجی نیز اعلام آمادگی کردند.

این سرمایه گذاران با اشاره به اجرای طرح پالایشگاه نفت گچساران اظهار کردند: در صورت همراهی و رفع موانع موجود در امر سرمایه گذاری و صدور مجوزهای لازم از سوی دولت و مسئولان اجرایی این استان مشکلی در تامین منابع مالی این پروژه بزرگ نفتی وجود ندارد.

عبدالحمید خمیس یکی از این سرمایه گذاران خارجی در این زمینه اظهار کرد: هیچ گونه مشکلی از نظر تامین منابع مالی طرح پالایشگاه نفت گچساران وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون و با توجه به گشایشی که در دوران پسابرجام رخ داده مراحل انجام ضمانت نامه ها و تفاهم نامه با یک بانک معتبر و بین المللی از کشور برزیل در این راستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین اصل برای مسئولان وزارت نفت و مقامات اجرایی استان در زمینه اجرای این پالایشگاه موضوع منابع مالی است، گفت: اصلی ترین موضوع و پیش شرط برای سرمایه گذار نیز صدورمجوز برای تامین خوراک این پالایشگاه است.

این سرمایه گذار افزود: با وجود ضمانت اجرایی در زمینه تامین منابع مالی اما به نظر می رسد برخی موانع و کارشکنی هایی از سوی مسئولان وزارت نفت در این راستا وجود دارد.

وی اظهار کرد: یکی از پیش نیازهای اساسی برای سرمایه گذاری در این طرح انعقاد تفاهم نامه وزارت نفت است و بدون توافق و صدور مجوز کمترین اقدامی برای اجرای این طرح انجام نخواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز بر اعلام امادگی کامل مجموعه مدیریت استان برای همکاری و ورود سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی در بخش های مختلف سرمایه گذاری تاکید کرد.

مجید محنایی افزود: بخش عمده ای از فرآیند و صدورمجوزهای لازم در امر سرمایه گذاری خارجی مرتبط با حوزه اجرایی استان نیست و نیازمند ورود نهادهای ذیربط از جمله وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای عالی اقتصاد است.

وی تصریح کرد: البته مجموعه مدیریت اجرایی و متولیان امر در استان کهگیلویه وبویراحمد برای صدور برخی مجوزها و همکاری های لازم در زمینه تامین زیرساخت ها و تسهیل در روند اجرای کارهای زیربنایی اعلام آمادگی می کند.

محنایی اظهار کرد: یکی از موانع اساسی در اجرای طرح پالایشگاه نفت گچساران صادر نشدن مجوز از سوی وزارت نفت برای تامین خوراک این طرح است.

وی به سفر زودهنگام اعضای هیات دولت به استان اشاره کرد و گفت: تعیین تکلیف اجرای طرح پالایشگاه نفت گچساران یکی از طرح های مهم اقتصادی ،اولویت دار و پیشنهادی استان در این سفر خواهد بود.

مشاور و سرمایه گذار داخلی طرح پالایشگاه نفت گچساران نیز گفت: ظرفیت سالانه این پالایشگاه افزون بر 150هزار بشکه در روز است.

علی قنبری افزود: گاز مصرفی مورد نیاز این پالایشگاه نیز 5.1 میلیارد متر مکعب و آب مصرفی بیش از 10میلیون متر مکعب در سال است.

وی مساحت این پالایشگاه را افزون بر پنج هکتار ذکر کرد و گفت: زیرساختهای لازم از جمله راه، آب، برق، گاز تا حدود زیادی فراهم شده است.

قنبری مهمترین موانع اجرای این طرح را صدور مجوز برای تامین خوراک این طرح از سوی مجموعه وزارت نفت دانست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار