سخنگوی فراکسیون‌ مستقلین گفت: من نه می‌توانم کنار جبهه پایداری باشم و نه کنار کسانی که کار خودشان را می‌کنند و توجهی به رهبری و حاکمیت ندارند.
کد خبر: ۸۷۱۸۲۲۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه آفتاب‌یزد امروز سه شنبه 95/5/5 گفت و گویی با مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

*آقای لاهوتی! شما در گفت‌وگوی اخیرتان اشاره به این موضوع داشتید که فراکسیون مستقلین به نوعی تداوم فراکسیون رهروان در مجلس نهم است اما از طرفی دیگر عده‌ای مثل آقای نعمتی آن را زیر مجموعه‌ای از فراکسیون ولایت می‌دانند، به نظر می‌آید برای خود اعضای فراکسیون مستقلین، هم مشخص نیست که این فراکسیون چه ماهیتی دارد؟

من هیچ وقت نگفتم فراکسیون مستقلین ادامه دهنده رهروان ولایت است. من گفته‌ام رهروان تجربه خوبی برای ما بوده چون در آن فراکسیون، افراد مستقل، چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان معتدل، یک گروه واحد را تشکیل دادند. رهروان در مجلس نهم کارنامه خوبی داشت و برای همین معتقدم که فراکسیون جدیدی که تشکیل شده است می‌تواند از تجربه‌های خوب فراکسیون رهروان استفاده کند.

*اما صادقانه بگویم، با توجه به اینکه کاظم جلالی نیز رئیس فراکسیون مستقلین شده، به نظر می‌آید فقط نام فراکسیون رهروان را در مجلس دهم تغییر دادید تا از این طریق جذب نیروی بیشتری از دو جناح چپ و راست داشته باشید.

این چه حرفی است که شما می زنید؟ ما فقط می‌خواهیم از تجربیات خوب و بد فراکسیون رهروان استفاده کرده و یک فراکسیون بهتری را در مجلس دهم تشکیل دهیم. این دلیل بر آن نیست که حتما فراکسیون مستقلین همان رهروان سابق باشد!

*اینکه آقای نعمتی می‌گویند فراکسیون مستقلین زیر مجموعه فراکسیون ولایت است چه طور؟

آقای نعمتی نظر شخصی خودشان را داده‌اند، اما فراکسیون ما (مستقلین) یک فراکسیون کاملا جداست و به هیچ عنوان زیرشاخه فراکسیون دیگری نیست ولی قرار هم نیست این فراکسیون در مقابل کسی قرار بگیرد بلکه در بعضی مباحث ملی اهداف مشترکی خواهیم داشت. صحبتی که آقای نعمتی بیان کردند را هم قبول ندارم، چرا که تعداد زیادی از نمایندگان مثل خود من از لیست امید هستیم که در این فراکسیون قرار گرفتیم. یا عده‌ای از نمایندگان مستقل هم در فراکسیون اعتدال جای گرفتند. پس اساسا نمی‌شود فراکسیون مستقلین را زیر مجموعه فراکسیون ولایت در نظر گرفت.

*آیا می‌پذیرید حرف‌های متفاوت اعضای این فراکسیون نشان می‌دهد هنوز ساز و کار مشخص برای آن در نظر گرفته نشده است؟

همین طور است! تازه اساسنامه فراکسیون تصویب شده است. هیأت رئیسه ما نیز هیأت رئیسه موقت است. باید جلسه مجمع بگذاریم هیأت رئیسه دائم انتخاب کنیم، حتی ممکن است تغییراتی در آیین‌نامه فعلی ما نیز رخ بدهد. ما فقط یک هفته است که فراکسیون‌مان را با 40 اعضای هیأت موسس تشکیل دادیم ولی در همان روز تشکیل، استقبال بالایی از فراکسیون شد و 80 نفر در آن نام‌نویسی کردند بنابراین احتمالا این فراکسیون، فراکسیون اکثریت خواهد بود.

*آقای لاهوتی! شما خودتان اشاره کردید که در لیست امید بوده‌اید ولی اکنون سخنگوی فراکسیون مستقلین شده ‌اید. نکته‌ای که طبیعتا انتقادهای زیادی را در پی دارد، چرا کسی مثل شما که با لیست امید رأی آورده به جای آنکه به فراکسیون امید پایبند باشد فراکسیون دیگری را تشکیل می‌دهد. مطمئنا شما نه تنها در بین اعضای فراکسیون امید با این کار وجهه خود را زیر سوال بردید، بلکه این حرکت شما یا امثال شما نزد افکار عمومی هم روی خوشی نخواهد داشت؟

اولا در هر سه دوره انتخابات به عنوان یک فرد مستقل شرکت کردم، در بنرهای تبلیغاتی‌ام نیز مشخص است که مستقل بودم. اما هر کسی و جناحی می‌تواند از من پشتیبانی کند همان طور که لیست امید و اصلاح‌طلبان حامی من و امثال من شدند ولی از شما یک سوال می‌پرسم؟ مگر فراکسیون امید چه کاری می‌خواهد انجام دهد که ما در فراکسیون مستقلین نمی‌خواهیم؟

اتفاقات ما در تلاش هستیم از دولت حمایت کنیم. مگر در مجلس نهم فراکسیون رهروان نبود که باعث موفقیت و تصویب برجام شد؟ ما کسانی که افراط و تفریط می کنند را قبول نداریم. می‌گوییم نه تند و نه کند. هدف باید تعالی جمهوری اسلامی باشد. ما می ‌گوییم در هر دو فراکسیون موجود تندروهایی وجود دارد که آن را قبول نداریم.

*اینکه شما می‌‌گویید در مجلس نهم فراکسیون رهروان ولایت حامی دولت بوده است صحبتی است جدای از مجلس دهم. در مجلس نهم چون اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان، اصولگرا بودند، گروه‌های اصلاح‌‌طلب نیز به صلاحدید باید در فراکسیون رهروان جای می‌‌گرفتند، اما مجلس دهم مجلسی متفاوت با مجلس نهم است. در این مجلس، اصلاح‌طلبان دارای نیروی قابل توجهی هستند و یک فراکسیون به نام امید را تشکیل داده‌اند. پس چرا باید باز هم همان روال مجلس نهم را در پیش گرفت؟

خب! فراکسیون امید هم فراکسیون‌اش را تشکیل داد چه اشکالی دارد؟ تعداد سلایق نشان دهنده تعالی سیاسی است.

*فراکسیون‌سازی ایرادی ندارد. اما ایراد به شماهایی است که با نام لیست امید رأی آوردید و مردم به عنوان خط مشی اصلاح‌طلبی شما، نام‌تان را در صندوق انتخابات ریختند اما شما پس از ورود به مجلس به لیست و فراکسیون امید پایبند نبوده، از آن جدا شده و فراکسیون دیگری تشکیل دادید؟

به هر حال باید قبول کنیم که عده‌ای تفکر معتدل دارند. مثلا من مشی آقای لاریجانی را مشی معتدل می‌دانم، کسی مثل آقای لاریجانی باید در چه فراکسیونی جای بگیرد؟ آیا باید در فراکسیونی باشد که اعضای جبهه پایداری در آن جای دارند؟! یا از این طرف در جمع عده‌ای باشند که بر خلاف نظرات حاکمیت، کار خودشان را می‌کنند؟ من نه نمی‌توانم کنار جبهه پایداری باشم و نه کنار کسانی که کار خودشان را می‌کنند و توجهی به رهبری و حاکمیت ندارند.

*البته فکر نمی‌کنم افرادی مثل آقای عارف، تابش، صادقی و ... که در فراکسیون امید قرار دارند، بر خلاف حاکمیت بخواهند کاری کنند.

منظورم عده‌ای انگشت‌شمار در فراکسیون امید است.

*یعنی شما به خاطر عده‌ای انگشت‌شمار فراکسیون اولیه خودتان را رها کردید و به یک فراکسیون مستقل روی آوردید؟ مسلما این کار شما جای نقد دارد!

نه جای نقد ندارد و صحبت‌تان را هم قبول ندارم. همین فردا شاید 5 حزب متفاوت دیگر در این کشور تشکیل شود ولی مثل اینکه شما می‌گویید که باید حتما دو حزب داشته باشیم.

*اساسا اینکه جناح‌های سیاسی زیاد شوند یا کم، مورد سوال من نیست، من می‌گویم مردمی که به شما رأی دادند با همان عنوان فراکسیون امید و عنوان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، این کار را کردند. پس از شما نیز توقع داشتند همین مشی را دنبال کنید ولی شما نه تنها در فراکسیون امید جای نگرفتید بلکه با ساخت یک فراکسیون سوم عملا باعث ریزش فراکسیون امید نیز شدید.

اینکه آیا این کار ما خلاف نظر مردم بود را مردم تعیین می‌کنند اما من اعلام می‌کنم که همیشه کاندیدای مستقل هستم ولی در هر سه دوره اخیر نمایندگی‌ام، جریان اصلاح‌طلب است که از من حمایت می‌کند و نه جریان آن طرفی.

*یعنی توقع داشتید در این دوره اصولگرایان هم از شما حمایت می کردند؟

من می‌گویم اصلاح‌طلبان همیشه از من حمایت کردند چون من را به خودشان نزدیک‌تر می‌دیدند.

*بنابراین فکر نمی‌کنید آن رأی و نظری که اصلاح‌طلبان تا پیش از این به شما داشتند بعد از تشکیل این فراکسیون، از دست می‌دهید، و این موضوع به ضرر خودتان تمام خواهد شد؟

نه، فکر نمی‌کنم. من احساس می‌کنم با تشکیل فراکسیون مستقلین می‌توانیم در تصمیم‌گیری‌های بزرگ این مملکت نقش داشته و کارهای درست را انجام دهیم.

*آقای لاهوتی! در حال حاضر از طرفی فراکسیون مستقلین خود را حامی دولت می‌داند و از سویی دیگر هم فراکسیون امید ادعای چنین حمایتی از دولت را دارد. آیا این به معنای آن نیست که تشکیل فراکسیون مستقلین باعث انشقاق در حامیان دولت در مجلس دهم شده است؟

اتفاقا می‌توانم بگویم که فراکسیون مستقلین بهتر می‌تواند از دولت حمایت کند. هنوز هیچی نشده فراکسیون امید بحث استیضاح وزرا را مطرح کرده است در حالی که ما چنین کاری نمی‌کنیم و استیضاح را نمی پذیریم. در حال که همین الان اگر به فراکسیون امید بروید، می بینید که آنها بحث استیضاح 3 تا 4 وزیر را مطرح می‌کنند. ولی این ما هستیم که حمایت از دولت را در دستور کار قرار دادیم، هر چند اگر جای انتقادی هم باشد، انتقاد می‌کنیم. اعتقاد ما این است که اگر به دولت کمک کنیم به نظام کمک می‌کنیم. در ضمن در فراکسیون مستقلین پیش از آنکه به دنبال مسائل سیاسی باشیم به دنبال تولید فکر و اندیشه و حل دغدغه‌های کشور هستیم. ما به دنبال رسیدن به یک فهم مشترک با دولتیم تا هم خلأهای قانون‌گذاری دولت را برطرف کنیم و هم قانونی را مثل قانون امر به معروف که در مجلس گذشته وضع شد و دچار خلل در کار دولت شد را وضع نکنیم.

*شما در گفته‌هایتان مشخصا اعلام کردید که «از همین الان فراکسیون امید به دنبال استیضاح است ولی ما نیستیم و بهتر بلدیم از دولت حمایت کنیم»، لحن کلامی شما نمایانگر همین موضوع است که شما و فراکسیون شما دودستگی شده است؟

اختلاف و نقطه نظر متفاوت دو موضوع جداست! لطفا نخواهید جهت‌دهی رسانه‌ای به راه بیندازید. ما می‌گوییم با فراکسیون امید نقطه نظرات متفاوتی برای رسیدن به تعالی نظام داریم، مثلا می‌گوییم نباید به فکر استیضاح باشیم.

*اما فراکسیون امید بارها به صراحت اعلام کرد که به فکر «استیضاح نیست و نظر شخصی یک عضو فراکسیون امید» را نباید به پای کل فراکسیون نوشت. بارها از شخص عارف گرفته تا باقی اعضا، از دولت حمایت کردند و استیضاح را نفی کردند. گذشته از این تشکیل فراکسیون مستقلین چندین هفته قبل از مطرح شدن استیضاح وزیر کار مطرح بود. پس اساسا نمی‌توان این توجیهات شما را پذیرفت؟

ما می‌گوییم چه با فراکسیون امید چه با فراکسیون ولایت ممکن است جلسات مشترکی هم داشته باشیم ما باید در کنار هم بودن را تحمل کنیم.

*شما اگر در کنار هم بودن را تحمل می‌کردید در فراکسیون امید باقی می‌ماندید.

ما می‌گوییم نگاه‌های متفاوت نباید باعث اختلافات اساسی شود. مثلا چه اشکالی دارد که در مجلس گذشته ما 8 نفر اصلاح‌طلب داشتیم، الان 70 نفر اصلاح طلب داریم! این یک مزیت است.

*البته تعداد اصلاح‌طلبان مجلس دهم در روزهای اول تشکیل فراکسیون امید، 158 نفر بوده که به لطف برخی دوستان! گویا به 70 نفر تنزل پیدا کرد!

حالا هر تعدادی! من کاری به رقمش ندارم. وجود سلایق سیاسی مزیت هست نه یک نکته منفی! پس تشکیل چند فراکسیون متعدد هم مزیت است.

ارسال نظرات