رئیس شیلات مطرح کرد

رقابت کشورهای منطقه خلیج فارس بر سر استفاده از دریا برای پرورش آبزیان

رئیس شیلات گفت: کشورهای مختلف منطقه از جمله عربستان، کویت و عمان در حال سرمایه‌گذاری جدی در زمینه تولید و پرورش ماهی و میگو از طریق دریا هستند.
کد خبر: ۸۷۱۸۵۶۵
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، حسن صالحی ظهر امروز در حاشیه نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان که با محوریت بحث در خصوص مسائل و مشکلات حوزه آبزی‌پروری در این استان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه شیلات ظرفیت‌های ناشناخته فراوانی وجود دارد که سرمایه‌گذاری در آنها می‌تواند توان صادراتی کشورمان را افزایش و درآمدزایی کلانی بخصوص برای استان‌های ساحلی در بر داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عربستان، عمان و کویت در زمینه توسعه زیرساخت‌های لازم برای تولید ماهی و میگو در دریا و در مزارع ساحلی سرمایه‌گذاری‌های وسیعی را آغاز کرده‌اند و ما نیز باید با توجه به سواحل وسیع فراوانی که در جنوب کشورمان و جزایر آن داریم، در این رقابت حضوری مقتدرانه پیدا کنیم.

رئیس شیلات ادامه داد: کل تولید آبزیان در جهان در سال 2015 بالغ بر 190 میلیون تن بوده که سهم آبزی‌پروری حدود 60 درصد و سهم صید از دریاها و اقیانوس‌ها به 40 درصد رسیده و این در حالی است که ما در کشورمان این نسبت را به طور عکس داریم و حدود 60 درصد از کل برداشت آبزیان ما از دریاها بوده است.

صالحی با بیان اینکه باید به دنبال برداشت فانوس‌ماهیان از اعماق بیش از 200 متری از سطح دریا باشیم به طوری که بتوانیم سهم خودمان را از این منابع بسیار بزرگ افزایش دهیم، گفت: این بخش توان صادراتی بالایی دارد که رقابت بر سر برداشت از آنها آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: عمانی‌ها هم‌اکنون با نروژی‌ها برای برداشت فانوس‌ماهیان و ماهی‌های یال اسبی برنامه‌های وسیعی را آغاز کرده‌اند و دیگر کشورهای منطقه نیز در این زمینه وارد میدان سرمایه‌گذاری شده‌اند و ضروری است تا ما با گسترش سرمایه‌گذاری در این بخش و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت بخش خصوصی کشورمان، امکان برداشت از این منابع عظیم خدادادی را فراهم کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: 70 درصد ماهیانی که از اعماق 200 متری دریاها صید می‌شوند از فانوس ماهیان هستند و 20 درصد را نیز ماهیان یال اسبی تشکیل می‌دهند که برای هر دو محصول بازار صادراتی خوبی وجود دارد.

صالحی نقش ایران را در زمینه توسعه آبزی‌پروری در منطقه و جهان بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: حدود 800 شناور کشورمان در اقیانوس هند در حال صید هستند و در اتحادیه صیادان دور از ساحل جهان نیز ایران حضور موفقی دارد و سیاست‌های این بخش نیز با نظر ایران تدوین می‌شود.

وی یکی از اولویت‌های مهم کشورمان را در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی، فرآوری محصولات صید شده عنوان کرد و گفت: حدود 100 هزار تن از صید ساردین ماهیان در کشورمان پودر می‌شود و ما به دنبال گسترش فعالیت‌ها برای استفاده انسانی از این نوع ماهی هستیم.

رئیس شیلات ادامه داد: اولویت‌های مهم ما در سواحل توسعه پرورش ماهی و میگو در قفس در درون دریاست و کشورهای مختلف جهان در این زمینه آماده همکاری و توسعه سرمایه‌گذاری با ایران هستند.

صالحی تصریح کرد: به دنبال رساندن میزان صادرات محصولات شیلاتی کشورمان به یک میلیارد دلار در سال طی 10 سال آینده هستیم تا بتوانیم جایگاه این بخش را در حوزه صادرات غیرنفتی کشورمان استحکام بخشیده و ارزآوری این بخش را تقویت کنیم.

وی از همکاری بسیج، نیروی دریایی سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفان برای اجرای پروژه‌های تولید ماهی و میگو در قفس در دریا و ایجاد مزارع پرورش میگو در ساحل خبر داد و ضمن تقدیر از حضور آنها در این حوزه، اظهار کرد: ظرفیت تولید هر قفس درون دریا بالغ بر 40 تن در هر دوره است که درآمد چشمگیری برای مردم ساحل‌نشین به شمار می‌رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر ضرورت شناسایی مشکلات و مسائل مرتبط با سرمایه‌گذاران در این بخش نیز تأکید و از استاندار هرمزگان خواست تا کمیته ویژه‌ای در استان هرمزگان برای همکاری ویژه با سرمایه‌گذاران شیلاتی ایجاد شود تا زمان دریافت مجوزها در این بخش کاهش یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار