مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: 50شي سفالي موجود در مخزن اداره كل ميراث فرهنگي استان سمنان مرمت شد.
کد خبر: ۸۷۱۸۶۸۱
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
 به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان،«راضيه طاهري» در جمع خبرنگاران اظهار داشت:50 عدد از اشیای سفالی موجود در مخزن استان سمنان براي به نمایش گذاشتن دوره اي در موزه‌هاي استان مرمت شدند.

وي با اشاره به اينكه این اشیاء از موزه ملی به مخزن استان سمنان منتقل شده اند، گفت: این اشیای سفالی مربوط به دوره‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی با نقوش مختلف حیوانی و گیاهی و شامل ریتون، قطعات کاشی و ظروف لعاب دار با کاربردهای مختلف هستند.

طاهري در رابطه با فعاليت‌هاي حفاظتي و مرمتي انجام شده بر روی آثار سفالی، اظهار داشت: عکاسی و مستند نگاری،  انجام مطالعات تاریخی و هنری، مطالعات آسیب شناسی شامل شناسایی رسوبات، پاکسازی، استحکام بخشی نقش‌های سطحی و ترک‌ها و بازسازی بخش‌های کمبود و موزون‌سازی رنگی و تثبیت و استحکام بخشی نهایی از جمله عملیات مرمتي انجام شده بر روی آثار است.

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: اين اشياي سفالي مربوط به محوطه‌ها و دوره‌های مختلف تاریخی هستند که از موزه ایران باستان به اداره کل استان سمنان منتقل شده اند.

سفالگري يكي از قديمي ترين صنايعي است كه به دست بشر به وجود آمده و زادگاه آن ايران است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها