مدیرکل صنعت و معدن استان مرکزی گفت: سهم استان مرکزی از تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای تامین نقدینگی بنگاه‌های کوچک و متوسط حداقل 450 میلیارد تومان است که تاکنون عملکرد بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات عملکرد ضعیفی داشته‌اند.
کد خبر: ۸۷۱۸۷۹۰
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، محمدرضا حاجی‌پور پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد اقتصادمقاومتی استان مرکزی که با حضور سایر اعضا در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به اینکه طرح رونق تولید در استای خروج واحدهای تولیدی از مشکلات و رکود است، گفت: این طرح برای راه‌اندازی 7 هزار واحد صنعتی خرد و متوسط در کشور با اعتباری معادل 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: استان مرکزی با توجه به صنعتی بودن و شرایط حاکم بر واحدهای تولیدی و صنعتی از این میزان اعتبارات 450 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: این میزان اعتبارات تخصیص یافته حداقل اعتبارات است که در حال حاضر برای استان مطرح است ولی مقرر شد در صورتی که بانک‌های عامل همراهی لازم را داشته باشند این مبلغ به یک‌هزار و 500 میلیارد تومان نیز افزایش یابد.

حاجی‌پور با اشاره به لزوم ثبت نام واحدهای تولیدی در سامانه بهینه‌یاب گفت: واحدهایی که با مشکل روبرو هستند باید در سامانه بهینه یاب ثبت نام کنند و پس از تشکیل کارگروه رونق استان و بررسی درخواست‌ها تسهیلات بانکی مصوب می‌شود و به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند و بانک‌ها نیز باید حداکثر ظرف مدت یک ماه تسهیلات بانکی را در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهد.

معرفی 309 بنگاه تولیدی به بانک‌های عامل

وی افزود: 631 درخواست در حوزه سرمایه در گردش، 105 سرمایه ثابت، 181 درخواست در زمینه سرمایه در گردش و 47 مورد سرمایه ثابت در حوزه جهادکشاورزی ثبت شده که 964 مورد تا به این مرحله در کل استان صورت گرفته است که از این تعداد 487 مورد در کارگروه ستاد تسهیل رونق قرار گرفت و 309 مورد به بانک‌های عامل نیز معرفی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: اعتبار پیش بینی شده برای راه‌اندازی 309 واحد معرفی شده به بانک‌های عامل نزدیک به 403 میلیارد تومان است که متاسفانه تا به امروز این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل تنها به دو واحد تولیدی تخصیص یافته که معادل 25 میلیارد ریال است.

حاجی‌پور با اشاره به عملکرد ستاد تسهیل و ستاد رونق تولید گفت: 364 طرح بنگاه کوچک 65 طرح متوسط و 55 طرح بالای 60 درصد ظرفیت تولید در این ستادها مورد بررسی قرار گرفته که در مجموع 487 واحد با اعتباری معادل 642 میلیارد تومان است که به بانک‌های عامل 309 واحد برای دریافت 403 میلیارد تومان معرفی شده‌اند.

تنها 4 درصد اعتبارات بانک‌ها راهکار رفع مشکلات صنایع

وی افزود: سال گذشته سیستم بانکی بیش از 430 هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات در حوزه‌های مختلف پرداخت کرده است که اگر از این مبلغ براساس پیش بینی دولت 16 هزار میلیارد از طریق تسهیلات باید پرداخت گردد که این مبلغ پیش بینی شده معدال تنها چهار درصد تسهیلات سال گذشته خواهد بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: مسئولین بانکی معتقد به رفع مسائل و مشکلات واحدهای کوچک به شکل موجود نیستند باید واحدهایی را که رونق تولید دارند به بانک ها معرفی شود پیشنهاد می کنیم که 4 درصدی را که دولت برای این امر در نظر گرفته در اختیار دولت باشد و براساس مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رونق تولید به واحدها پرداخت شود.

پرداخت تسهیلات تنها به دو بنگاه تولیدی در استان 

حاجی‌پور در ادامه گفت: تنها بانک سپه در استان موفق شده پرداختی را به دو واحد اختصاص دهد و عملکرد دیگر بانک‌ها در این زمینه مورد پذیرش نیست.

وی افزود: در کشور 36 هزار 800 واحد تولیدی در سامانه بهینه‌یاب ثبت نام کرده‌اند که 10 هزار و 300 درخواست در کارگروه مورد تائید و مصوب شده و دو هزار واحد تولیدی به شعبات بانکی معرفی شده‌اند که در حال حاضر 91 مورد منجر به عقد قرارداد و 85 مورد پرداختی صورت گرفته که نشان از ضعف بانک ها در پرداخت ها دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: استان فارس، هرمزگان، گلستان و لرستان موفق شده‌اند بیشترین تسهیلات را به واحدهای تولیدی خود اختصاص دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات