سخنگوی کانون انجمن‌های لوازم خانگی گفت: تنها به اندازه ۰.۵ درصد از منابع مالی تعیین شده کارتهای اعتباری، کالا فروخته شده است.
کد خبر: ۸۷۱۸۹۵۸
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  حمیدرضا غزنوی در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر تولیدکنندگان همچنان با مشکل رکود در فروش روبه‌رو هستند و مسائلی مانند مالیات بر ارزش افزوده بر بازار صنایع داخلی تأثیرگذار بوده است، به طوری که بازار همچنان مقابل پرداخت این مالیات مقاومت می‌کند و این مسئله باعث شده تا سفارش برای کالای ایرانی کمتر شود و فروشندگان بیشتر به دنبال کالاهای وارداتی باشند.

وی همچنین با اشاره به نقش مناطق آزاد در رونق مونتاژکاری لوازم خانگی، گفت: مونتاژ لوازم خانگی در مناطق آزاد، قیمت این کالاها را به 30 تا 50 درصد پایین‌تر از تولیدات داخلی می‌رساند و تعرفه محاسبه‌شده برای قطعات وارداتی به این مناطق با نظر کارشناس همان منطقه آزاد و بر اساس تشخیص او در مورد میزان داخلی‌سازی آن محصول تعیین می‌شود.

غزنوی تأکید کرد: اکثر لوازم خانگی که در مناطق آزاد تولید می‌شوند در واقع مونتاژی هستند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح فروش کالا با کارت اعتباری، گفت: به دلیل محدودیت موجود در جامعه هدف این طرح، تولیدکنندگان فروش مناسبی از این محل نداشته‌اند و تاکنون فقط نیم‌ درصد از منابع مالی تعیین‌شده برای اجرای این طرح از محل فروش کالا محقق شده است.

* 4 بخش جدید مشمول کارت اعتباری کالا

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان خواستار گسترده شدن جامعه هدف در ارائه کارت اعتباری کالا بودند که در نهایت، 4 بخش شامل قوه قضائیه، سازمان ثبت احوال، کمیته امداد و بنیاد شهید به این جامعه اضافه شده‌اند، اما این دستگاه‌ها نیز خرید زیادی از بخش تولید نخواهند داشت و کمک زیادی به کارخانه‌ها نمی‌شود.

سخنگوی کانون انجمن‌های لوازم خانگی، دلیل انتخاب این چهار بخش را دریافت حقوق آنها از سه بانک تعیین‌شده در طرح کارت اعتباری کالا عنوان کرد و گفت: دولت برای اینکه کار را از طریق همین سه بانک پیش ببرد، این جامعه هدف را به سه بخش قبلی اضافه کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه مهلت اجرای طرح کارت اعتباری کالا 31 تیرماه تعیین شده بود، گفت: مهلت اجرای این طرح به اتمام رسیده، اما اجرای طرح متوقف نشده است.

وی با بیان اینکه تمدید شدن اجرای این طرح با ابهام روبه‌رو است، گفت: دولت در حال بررسی این مسئله است.

* فقط 20 میلیارد تومان از منابع کارت اعتباری استفاده شد

به گفته غزنوی، تاکنون فقط 20 میلیارد تومان از منابع 4 هزار و 200 میلیارد تومان تعیین‌شده برای اجرای طرح کارت اعتباری کالا به فروش رفته است، که 86 درصد این رقم به لوازم خانگی اختصاص داشته است.

وی این موضوع را نیز مطرح کرد که طبق شنیده‌ها، بانک‌ها سعی می‌کنند کارت‌های اعتباری را نزد خود نگه دارند و به مشتریان ندهند تا مبالغ این کارت‌ها در حساب بانک باقی بماند، زیرا در صورت خرید کالا با کارت، این مبالغ از حساب بانک‌ها خارج شده و به حساب بانک مرکزی وارد می‌شود.

وی افزود: گفته می‌شود بانک مرکزی 1600 میلیارد تومان منابع مالی از این محل به حساب بانک‌ها واریز کرده است.

* تأثیر کارت خرید عام بر فروش کارخانه‌ها

وی همچنین  در خصوص تأثیر اجرای کارت خرید عام بر تولیدات داخلی گفت: این کارت نیز کمکی به بخش تولید نخواهد کرد، زیرا با استفاده از آن، امکان خرید همه کالاها اعم از داخلی و وارداتی فراهم است و در صورتی که گستره مشمولان کارت تغییر نکند، کمکی به تولید و خروج از رکود نخواهد شد.

وی همچنین در مورد واریز مبلغ خرید کالاها از سوی بانک مرکزی به حساب تولیدکنندگان نیز گفت: اکثر این مبالغ به حساب تولیدکنندگان واریز شده است.

غزنوی در ادامه از برگزاری اولین همایش کارآفرینان ایران در 15 مهر ماه خبر داد و گفت: برای برگزاری این همایش، طی فراخوانی از کارآفرینان و صاحبان ایده خواسته می‌شود تا در معرض ارزیابی داوران این همایش قرار گیرند و در پایان، کارآفرینان برتر معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: این همایش در چهار سطح شامل یک سطح ایده و سه سطح محصول برای کارآفرینان با تعداد پرسنل کمتر از 50 نفر، کمتر از 500 نفر و بالای 500 نفر برگزار می‌شود.

به گفته غزنوی، ایران از نظر میزان ایده‌سازی بالاتر از متوسط جهانی قرار دارد، اما این ایده‌ها به اندازه کافی منجر به کارآفرینی نمی‌شوند.

ارسال نظرات