رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان:
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان با بیان اینکه میزان شیوع هپاتیت C در گیلان کمتر از 2/0 درصد است گفت: گیلان جزء استان های با کمترین شیوع هپاتیت C است.
کد خبر: ۸۷۱۹۰۷۴
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶

دکتر فریبرز منصور غنایی در گفتگو با خبرنگار بسیج از گیلان، با بیان اینکه 28 جولای ( 7 مرداد ) از سوی سازمان جهانی بهداشت، روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است اظهار کرد: هدف از این نامگذاری،  اطلاع رسانی به عموم مردم در مورد ریز فاکتورهای این بیماری و روش های پیشگیری از آن است.

وی با اشاره به میزان شیوع هپاتیت B در کشور ما طی حدود دو دهه گذشته تصریح کرد: میزان شیوع هپاتیت B در دو دهه گذشته بیش از 5 درصد بود، اما از سال 1372 که واکسیناسیون نوزادان برای هپاتیت B در کشور اجباری شد، میزان شیوع هپاتیت B در اکثر نقاط کشور به کمتر از 2 درصد رسید.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد استان گیلان با بیان اینکه این میزان در افراد زیر سی سال کشور به کمتر از یک درصد و در افراد زیر بیست سال نیز به کمتر از 5/0 درصد رسیده است افزود: این امر نشان دهنده ی تاثیر مثبت برنامه ی واکسیناسیون هپاتیت B در کشور است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: با توجه به درمان های خوراکی بسیار موثری که برای درمان هپاتیت C وجود دارد و با شناسایی افراد با ریسک بالا و تشخیص به موقع و درمان زودهنگام هپاتیت C می توان از بروز هپاتیت C در جامعه جلوگیری همچنین، از نارسایی کبد ناشی از این بیماری پیشگیری کرد.

دکتر منصور غنایی یکی از گروه های با ریسک بالا برای هپاتیت C را، بیماران همودیالیزی دانست و گفت: آمار مربوط به شیوع هپاتیت C در این گروه بیش از 18 درصد بود که با درمان افراد مبتلا و جلوگیری از آلوده شدن دیگر بیماران همودیالیزی این آمار به زیر 3 درصد رسیده و در مورد بیماران هموفیلی نیز می توان گفت این آمار از بالای 40 درصد به زیر 10 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این که در کشور حدود 200 تا 250 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت C وجود دارد که اغلب این مبتلایان افراد معتاد تزریقی هستند، یادآور شد: وجود داروهای جدید سبب شده که با تشخیص به موقع، هپاتیت ویروسی B قابل کنترل و مانع از پیشرفت آن به سوی نارسایی مزمن کبدی شود.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان ادامه داد: هپاتیت C با توجه به وجود داروهای بسیار موثر، کاملاً قابل درمان است به طوری که با تشخیص زودهنگام می توان این ویروس را کاملاً از بدن پاک و از پیشرفت این بیماری به سوی نارسایی مزمن کبدی جلو گیری کرد

وی همچنین میزان شیوع هپاتیت B در استان را بسیار کم عنوان کرد و گفت: استان گیلان جزء استان های با شیوع زیر 2 درصد این بیماری است و این میزان برای هپاتیت C کمتر از 2/0 درصد است، که می توان گفت در این مورد نیز استان گیلان جزء استان های با کمترین شیوع هپاتیت C است.

دکتر منصور غنایی در پایان یادآورشد: امروزه با وجود داروهای بسیار موثر در درمان هپاتیت C باید تمهیدات لازم برای شناسایی افراد مستعد در معرض خطر ( شامل معتادان تزریقی، زندانیان و افرادی که قبل از سال 1376 تزریق خون داشته اند و بیماران هموفیلی، تالاسمی و بیماران همودیالیز ) از نظر وجود هپاتیتدر نظر گرفته شود تا در صورت مثبت بودن بررسی ها، درمان موثر برای آن ها  انجام شود.

ارسال نظرات