یکی از اساسی ترین ارکان جامعه ی بشری و بستر فرهنگ ملت ها نهاد خانواده می باشد.
کد خبر: ۸۷۱۹۲۲۱
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاد حوزه و اخلاق در جمع کارکنان تیپ 36 انصارالمهدی اتان زنجان در منطقه مرزی شردشت، با اشاره به نهاد خانواده، گفت: یکی از اساسی ترین ارکان جامعه ی بشری و بستر فرهنگ های گوناگون و زمینه ساز خوش بختی و یا بدبختی انسان ها و ملت نهاد خانواده می باشد.

حجت الاسلام صیدی افزود: دین اسلام هدفش برنامه ی سعادت و تکامل بشر است و عنایت ویژه ای به سلامت، رشد و پویایی این نهاد سرنوشت ساز دارد زیرا خانواده نهادی است که بر پایه ی ازدواج مرد و زن، شکل می گیرد و با تولید مثل توسعه می یابد.

وی با اشاره نهاد خانواده اظهار داشت: این نهاد سرنوشت ساز و پیش گیری از فروپاشی آن، ره نمودهای بسیار مهمی عرضه کرده است.

حجت الاسلام صیدی در ادامه تصریح کرد: از دیگر ویژگیهای خوش بختی در خانواده چیزی است که می توان با طرز کردار و گفتار، آن را تامین کرد زیرا خوش بختی و سعادت خرید و فروش نمی شود و گرنه فقرا هرگز شیرینی زندگی را نمی چشیدند؛ این طور نیست که هرگاه ثروت وجود داشته باشد، خوش بختی خود به خود از راه برسد، البته اگر بقیه ی عوامل خوش بختی جمع باشد ثروت چیزی بسیار خوب خواهد بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اولین عامل خوش بختی در خانواده، دقت در انتخاب همسر است؛ زیرا ازدواج یک امر بسیار مهم و سرنوشت ساز است که کام یابی یا شکست در آن، در زندگی آینده تاثیر به سزایی دارد. همسر خوب و موافق، زندگی را قرین آرامش و آسایش می کند و زمینه را برای پرورش استعدادهای درونی و سعادت و خوش بختی فراهم می سازد. برعکس، شکست در ازدواج موجب یاس و دل سردی می شود و استعدادهای درونی را از حرکت و تکامل باز می دارد.با طلاق و جدایی هم نمی توان مشکل را حل کرد زیرا امری است دشوار و ده ها مشکل به همراه دارد. بنابراین بر جوانان لازم است که قبل از ازدواج کمال دقت و عاقبت اندیشی را انجام دهند و سعی کنند همسری خوب و موافق بیابند.

صیدی با اشاره به سخن زمینه امام صادق(ع) در همین زمینه که می فرماید: «زن به منزله ی گردن بندی است که بر گردن می افکند پس مراقب باش که چه چیزی را بر گردن می افکنی؛ و برای زن نمی توان قیمتی را تعیین کرد، چه خوب و چه بد اما ارزش زن های نیک را با طلا و نقره نمی شود تعیین کرد زیرا آن ها از طلا و نقره ارزش مندترند و اما بدان آن ها ارزش خاک را هم ندارند، زیرا که خاک از آن ها بهتر است».4ابراهیم می گوید به امام صادق(ع) عرض کردم: «همسر من فوت شده؛ او همسر خوب و سازگاری بود، اکنون قصد دارم مجددا ازدواج کنم، فرمود: "خوب دقت کن که خودت را در کجا می نهی و چه کسی را در مالت شریک می گردانی و بر دین و اسرارت آگاه می سازی.

استاد حوزه و اخلاق در ادامه کارگاه اشاره هم به نحوه تربیت فرزندان کرد و افزود: فرزند انسان نتیجه آمال و آرزوهای او می‌باشد؛ زیرا که او ثمره حیات وی محسوب می‌گردد که به عنوان جانشین در روی زمین باقی می‌ماند؛ شایسته است که این نماینده واقعی انسان، به خصوصیات ویژه‌ای آراسته گردد، و نمی‌توان به این هدف نایل گردد؛ مگر اینکه فرزند را به آداب نیکو تربیت نمود.

ارسال نظرات