رئیس سازمان حج وزیارت گفت: شرط اصلی و خط قرمز ایران برای شروع عمره؛ محاکمه 2 پلیس مجرم و صدور رای نهایی دادگاه است.
کد خبر: ۸۷۱۹۳۳۶
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  صدا و سیما، سعید اوحدی با اشاره به ۵ ماه تاخیر عربستان در مذاکرات با سازمان حج که یک ساعت آن هم متوجه جمهوری اسلامی ایران نبود و همچنین اعمال تبعیض های یک طرفه و خصمانه در گنجاندن ۵ بندی که در قرارداد هیچ کشوری جز ایران وجود نداشت؛ گفت: کشور عربستان سعودی با «صد عن سبیل الله» و محروم کردن ایرانی ها از این فریضه واجب الهی ظلم بسیار بزرگی در حق زائرانی کرد که برخی تا ۱۵ سال در انتظار تشرف بودند.

اوحدی افزود: ما بارها در طول مذاکرات اعلام کردیم که اگر ادعا دارید که حج از روابط سیاسی جداست بیایید همان قراردادی که ۲۰ سال تجربه امضای آن بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان را داریم ، امضاء کنیم اما آنها قبول نکردند و روابط سیاسی را یکطرفه قطع کردند.

وی با اشاره به حوادث هفته گذشته در عربستان که بازهم به دلیل ازدحام جمعیت در مسجد الحرام عده ای زیر دست و پا ماندند و حادثه واژگونی اتوبوس در بین زائران عمره گذار گفت:‌ ما به مسئولان عربستان تاکید کردیم که با توجه به فاجعه غم بار منا و سقوط جرثقیل در سال گذشته این حق را به زائران ما و مردم دنیا بدهید که دغدغه، نگرانی و سوال منطقی دارند که کشور عربستان برای تامین امنیت زائران چه راهکارهایی در نظر گرفته است که این حوادث تکرار نشود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مسئولان و وزیر حج عربستان در مقابل درخواست ما برای تامین امنیت اعلام کردند که واژه امنیت در عربستان بار سیاسی دارد و ما نمی توانیم هیچ کلمه ای در خصوص امنیت درقرارداد قید کنیم.

اوحدی با اشاره به کارشکنی سعودی ها در انعقاد قرارداد با ایران گفت: آنها تاکید می کردند که خداوند در قرآن فرموده خودش امنیت را حفظ می کند و ما می گفتیم که این آیه سال پیش هم در قرآن وجود داشت اما شما نتوانستید امنیت را حفظ کنید چراکه این وظیفه میزبان است که امنیت را برقرار کند.

وی با اشاره به تعطیل شدن خدمات کنسولی در نتیجه قطع روابط با عربستان با طرح این دو پرسش که اگر زائر گذرنامه‌اش را گم کند یا اگر تصادفی داشته باشد؛ چه کسی می خواهد خدمات کنسولی ارائه دهد افزود: برای حل این مسائل وزارت خارجه کشور ما،پیشنهاد مکتوبی درباره خدمات کنسولی به کشور سوئیس داد و آنها این پیشنهاد را به ریاض ارسال کردند اما متاسفانه عربستانی ها گفتند این پیشنهاد را وزارت خارجه ما باید تایید کند و تا این لحظه برخلاف پروتکل کشور حافظ منافع هنوز پیشنهاد ما را امضا نکرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت با امیدواری برای تغییر رفتار مسئولان عربستانی گفت: نماینده ولی فقیه کشورمان در سفری که اخیرا به پاکستان داشت، اعلام کرد اگر دولت عربستان اکنون نیز اعلام کند که امنیت زائران کشورمان را تایید می کند، ما باز هم حاضر به امضای قرارداد هستیم.

وی افزود:‌ ما در طول مذاکرات تلاش بسیار و خویشتنداری کردیم اما شاهد بدرفتاری و بداخلاقی‌های سیاسی آنان در طول مذاکرات بودیم و در نهایت پاسخ خوبی نگرفتیم.

اوحدی در ادمه گفت: عربستان ادعای میزبانی زائران خانه خدا را دارد و ما اعتقادمان این است که آنجا حریم الهی و مدینه النبی است پس هیچ دولت و حکومتی حق سلب این حق شرعی مسلمانان را ندارد و عربستان نیز باید پاسخگوی این رفتار خود در مجامع بین المللی و اسلامی باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدام ناشایست دو پلیس عربستانی گفت: چرا عربستان آن دو پلیس فاسدی که در فرودگاه جده یک سال و نیم پیش قصد تعرض خلاف شئونات اسلامی و انسانی را داشتند و با هوشمندی دو زائر ما دستگیر شدند محاکمه نمی کند؟؛ این اتفاق در هر جای دنیا محکوم است چه برسد به عربستان، آن هم با زائران عمره‌گذار.

اوحدی با اشاره به اینکه عربستان نهایتا باید تغییر رفتار دهد افزود: آنها باید با محاکمه آن دو پلیس فاسد و رد مبالغ دیه شهدای دو حادثه تلخ سال گذشته، حسن نیت نشان دهند ؛ طبق مصوبه هیات دولت کمترین خواسته ما و شرط اصلی و خط قرمز ما برای تصمیم گیری شروع عمره ، محاکمه دو پلیس مجرم و صدور رای نهایی دادگاه است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به نزدیک شدن سالروز فاجعه منا گفت: به صورت طبیعی برای چنین فاجعه ای که بر اساس آخرین آمارها بیش از شش هزار نفر از حجاج ، قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت، قصور و کوتاهی دست اندرکاران حج شدند باید مراسم در خور شانی برگزار شود.

اوحدی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فاجعه منا نباید به فراموشی سپرده شود،افزود: قطعا باید برای بزرگداشت این فاجعه قدم های خوبی برداشته شود و به همین منظور ستادی در بنیاد شهید تشکیل شده است که مسئولیت برگزاری مراسمی برای بزرگداشت شهدای فاجعه منا را برعهده دارد و به صورت هفتگی، یکشنبه ها جلسات منظمی را در این خصوص برگزار می کند.

وی افزود: سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و دیگر ارگانها و دستگاه های مختلف در خدمت این ستاد قرار گرفته اند که بتوانیم با همکاری هم برنامه هایی را برای شهدا و خانواده هایشان برگزار کنیم.

اوحدی با اشاره به ساخت فیلمی از فاجعه منا که قرار است در سالروز این فاجعه پخش شود، گفت:‌ شهدای پاکی که دعای عرفه شان را خوانده بودند و در روز عید قربان با لباس احرام به سوی خدا شتافتند؛ گذشته از سوء تدبیر سعودی ها، عظمت و بزرگی شهدای منا و خانواده های آنان را می رساند که باید به تصویر کشیده شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان تاکید کرد: درطول تاریخ انقلاب، استقبال مردم از تشییع شهدای منا یکی از زیباترین لحظاتی بود که می توانیم نام ببریم و امیدواریم در سالروز شهدای منا هم شاهد این حضور باشیم و بزرگداشتی در شان آنها و خانواده های آنان برگزار کنیم.

ارسال نظرات