خطر در کمین جاذبه های گردشگری مهریز؛
مدتی است که مشاهده می شود ازحجم کوه ریگ مهریز، این تپه شنی بسیاربزرگ کاسته شده است وروز به روز از ابهت این تپه شنی کم می شود.
کد خبر: ۸۷۱۹۴۴۳
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از مهریز، شهرستان مهریز با واقع شدن در جنوب استان یزد به عنوانی یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای استان بشمار می رود که با وجود تفرجگاه هایی چون غربالبیز و کوهریک شهره یزدی ها و کشور است.

کوه ریگ به عنوان یکی از اماکن تفریحی استان، در بخش مرکزی و در محله بغدادآباد مهریز قرار دارد و در طول سال میزبان بسیاری از مردمان استان است.

این جاذبه گردشگری مهریز در طول سالیان طولانی و در چند صد سال پیش بر اثر وزش باد و جمع شدن توده های عظیمی از شن دردامنه کوه به وجود آمده و اکنون به یک منطقه تفریحی و ورزشی برای جوانان و خانواده ها تبدیل شده است.

این کوه، تلی از ماسه ‌های تمیز و بدون خاک است که به صورت تپه بسیار بزرگی در دامنه یکی از کوه های مهریز قرار گرفته است.

ریگ های این کوه به دلیل تابش مستقیم نور خورشید، داغ می شود و به دلیل ریگ بودن تپه، کوهنوردان را اغلب تا نیمی از پا در ریگ های داغ فرو می برد به همین دلیل بسیاری از مردم معتقدند، داغی ریگ ها می تواند دردهای عضلانی پا و کمر را از بین ببرد.

همین امر سبب شده سالانه تعداد زیادی از گردشگران، از این منطقه به عنوان یک منطقه گردشگری -درمانی استفاده کنند امامدتی است مشاهده می شود که ازحجم این تپه شنی بسیاربزرگ کاسته شده است وروز به روز از ابهت این تپه کاسته می شود.

به راستی چه اتفاقی برای این اکوسیستم طبیعی در مهریز افتاده است؟ برخی کارشناسان معتقد هستند ساخت وسازها در برابر وزش باد باعث شده است تا دیگر وزش باد شن های اطراف را دراین تپه روی هم جمع نکند و برخی معتقد اند که ازدیاد جمعیت درسال های اخیر، باعث شده ریگ های این تپه به به پایین کشیده شوند و دیگر به چرخه زندگی این تپه برنگردند.

گویاباغ های اطراف کوه ریگ جلوی انتقال ریگ ها به کوه ریگ را گرفته اند به طوری کهسیکل تخلیه ریک ها از شانه ی باد را برهم زده شده است.

به هر حال، وضعیت کنونی کوه ریگ خوب است و نبض زندگی این پدیده تا به امروز به کندی می زند وبرای جلوگیری از مرگ تدریجی این پدیده طبیعی، نیاز است که با تکیه بر منابع اطلاعاتی و طبیعت شناسی در حفظ این پدیده مطالعه بیشتری شود.

انتهای پیام/ش ع


ارسال نظرات