انکار امام زمان (عج) پس از ظهور و ادعای اینکه ایشان دین جدیدی آورده، یک آسیب است که در اثر تغییرات زیربنایی در عقاید و افکار جامعه رخ می دهد.
کد خبر: ۸۷۱۹۵۰۰
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، مقام معظم رهبری چندی پیش و در دیدار با نمایندگان مجلس دهم طی سخنانی ضمن اشاره چندباره به مسائل فرهنگی جامعه، واژه جدیدی را در توصیف این وضعیت بکار بردند که این واژه به صراحت گویای نابسامانی اوضاع و احوال فرهنگی کشور است. تعبیر «ولنگاری فرهنگی».

متن پیش رو گزارشی از نظرات و دیدگاه های مختلف دو تن از کارشناسان در این همین رابطه است:

حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن ارائه توضیحاتی درباره چرایی و چگونگی ابتلای جامعه منتظر به این ولنگاری و اشاره به محورهای آن گفت: یکی از محورهای ولنگاری فرهنگی، بحث «تغییر الگو» است. وقتی ولنگاری، اعتقادات را تحت تاثیر قرار دهد با توجه به اینکه مبنای عمل انسان، اعتقادات اوست، الگوهای رفتاری او نیز تغییر می کند. انسان بر اساس اعتقاد، عمل می کند و برای این عملکرد خود نیاز به الگو دارد. الگویی که در قرآن به صراحت برای ما معرفی شده، شخص نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام هستند، اما وقتی اعتقادات تحت تاثیر قرار گرفت الگوها نیز تغییر می کند.

 

وی اظهار کرد: یعنی شخص آرام آرام به این سمت می رود که پیامبر و ائمه صلوات علیه وعلیهم اجمعین که امروز و در شرایط من نبوده و نیستند و وضعیت امروز من را نداشته اند. با این نوع قضاوت، یک جوان امروزی- نه اینکه به واقع حق داشته باشد- اما اینگونه خود را توجیه کرده و محق می داند که ائمه(ع) و پیامبر(ص) با مشکلات امروز او مواجه نبودند و چنین نتیجه می گیرد که آموزه های دینی به جای خود، اما برای امروز باید یک الگوی زنده انتخاب کرد! و برای الگوگیری افرادی را انتخاب می کند که معلوم الحال هستند و از این طریق دچار تغییر رفتار می شود.

 

حرکت از «تغییر الگو» به «تغییر در رفتار»

حجت الاسلام خانجانی معتقد است که‌ جوان از «تغییر الگو» به «تغییر در رفتار» می رسد. افراد در این فرآیند با توجه به اینکه عقبه های فکری آنها تخریب می شود، عملا به یک ناامیدی می رسند. دلیل رسیدن به این ناامیدی این است که ابتدا عقبه های فکری فرد تخریب می شود و سپس در مواجهه با آن الگوهای انتخابی، متوجه می شود که این افراد در جایگاه یک الگو، مشکلات و کمبودهای فراوانی دارند. در نتیجه به ناامیدی می رسد و رفتار او بر اساس یک نوع یأس و ناامیدی مفرط در جامعه شکل می گیرد.

وی در رابطه با تاثیر این ولنگاری بر عقیده انتظار گفت: هر چند ما امروز نیز در همین جامعه، جوانان بسیاری داریم که با امید و امیدواری حاصل از همان اندیشه مهدویت و انتظار می کوشند که در کمال پاکی و صداقت زندگی کنند. اما به هر حال شواهد عینی، دیده ها و شنیده ها حاکی از یک تغییر محسوس و عمیق رفتاری در اجتماع است که ما تنها برخی از جلوه های ظاهری آن را می بینیم و نتیجه آن می شود که ما جامعه ای خواهیم داشت که در ادعا، شعار و نمودهای رفتاری، خود را منتظر نشان می دهد اما در عمل اینگونه نیست. شما حتی اگر از جوانانی که آن الگوهای کذایی را انتخاب می کنند سوال کنید؛ قطعا خود را منتظر ظهور امام زمان علیه السلام می دانند و اینچنین است که ما به دوگانگی در فکر و عمل و رفتار می رسیم.  

 

حجت الاسلام خانجانی موضوع انکار امام زمان (عج) پس از ظهور و ادعای اینکه ایشان دین جدیدی آورده را از آسیب های این عرصه برشمرد و بیان کرد: انکار امام مهدی(عج) پس از ظهور دقیقا از سوی افراد مومن اتفاق می افتد و چه بسا از همین جا ناشی می شود. یعنی این انکار کردن، در اثر تغییرات زیربنایی است که در عقاید و افکار جامعه رخ می دهد، به وقوع می پیوندد. 

وی خاطرنشان کرد: اینکه برخی در زمان ظهور ادعا می کنند دینی که توسط حضرت حجت علیه السلام ارائه می شود، دین جدیدی است از کجا ناشی می شود؟ ‌در حالی که ایشان چیزی جز دین پیامبر(ص) و آموزه های وحیانی که در قرآن، روایات و سیره ائمه(ع) وجود دارد، ارائه نمی کنند. دلیل این انکار و جدید انگاشتن دین، این است که ما به مرور از طریق تغییر اعتقادات، تغییر در الگو و تغییر در رفتار، با اصل دین فاصله می گیریم و این فاصله به قدری زیاد می شود که اصل دین در زندگی ما جریان ندارد. بنابراین، در آن عصر ادعا می کنیم که دینی که توسط ایشان ارائه می شود دین جدیدی است.

جامعه امروز اسلامی نیست جامعه مسلمین است!

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند، استاد حوزه و دانشگاه و جامعه شناس در توضیح این مسئله که حاکم نبودن فرهنگ و سبک زندگی مهدوی بر جامعه امروز ما تا چه حد در ابتلای آن به معضلی به نام ولنگاری فرهنگی، موثر است، می گوید: چون ما جامعه را متناسب با آموزه های دینی خودمان طراحی نکرده و نظامات اجتماعی خود را متناسب با آنها نهادینه نکرده ایم، بنابراین، از اصول و اسلوب منحرف استفاده می کنیم و این اسلوب اشتباه منجر به همین وضعیت ولنگاری فرهنگی می شود.

وی در همین رابطه ابراز کرد: شما در یک فرهنگ لیبرالیستی یا در یک جامعه لیبرالیستی نمی توانید حلال و حرام، محرم و نامحرم و عدالت و فقرزدایی و ...را که در پله اول ادبیات دینی ما ذکر شده است، رعایت کنید. لذا جامعه منتظر گام به گام از آن اصول خود دور می شود. فرهنگ لیبرالیستی بدون استثنا همه این موارد و مسائل را شامل می شود عدالت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست ،... و وقتی شما از فرهنگ مهدوی و فرهنگ اسلامی استفاده نمی کنید، مجبور هستید قدم به قدم از فرهنگ جامعه منتظر عقبگرد کنید و در مقوله هنر، ادبیات، نمایش، زبان، سینما، کتاب، شعر و ... نیز همین اتفاق تکرار می شود.

حجت الاسلام بهداروند یادآور شد: البته امروز جامعه ما جامعه اسلامی نیست بلکه جامعه مسلمین است؛ جامعه اسلامی جامعه ای است که تمام احکام دینی در نظامات اجتماعی آن مراعات شود. اما در حال حاضر ما به سمت جامعه اسلامی در حال حرکت هستیم. اما همین که موجودیتی به نام نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که در دنیا مورد توجه است و بیداری های اسلامی از آن الگو می گیرد خود یک گام برای زمینه سازی جامعه مهدوی است. نباید فراموش کرد که کار فرهنگی زمانبر است و به تدریج بازدهی دارد. خصلت های فرهنگی یک روزه به وجود نمی آید و سالها طول می کشد تا یک آموزه تبدیل به فرهنگ شود.


منبع: شبستان

ارسال نظرات