خبرهای داغ:
امام جمعه قم:

جبهه مقاومت نقشه‌های آل‌سعود در منطقه را خنثی کرد

امام جمعه قم با بیان اینکه ملت ایران در کنار مردم بحرین و شیخ عیسی قاسم است، گفت: هرگونه تعرض به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، علما و جوانان بحرین را محکوم می‌کنیم.
کد خبر: ۸۷۱۹۵۳۳
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، با اشاره به اینکه در آستانه شهادت امام صادق (ع) و سالروز حادثه فیضیه قرار داریم، اظهار داشت: امام صادق (ع) نقطه عطف بود، قله برازنده‌ای که انقلاب بزرگ علمی و تمدنی ایجاد کردند، ایشان در روزگاری قرار گرفتند که توانستند با نگاه تمدنی،کلان و نگاه بزرگ راهبردی، امت را مود خطاب قرار دهد و پایه‌های جدیدی در تمدن بنا سازند.

مدیر حوزه‌های عملیه سراسر کشور با اشاره به ویژگی‌های عصر امام صادق (ع) تصریح کرد: برخی از مهم‌ترین شرایط دینی، فرهنگی و سیاسی امام صادق (ع) و بخش دوم مهم‌ترین رویکردها و عملکردها بود؛ عصر امام صادق (ع) در بعد علمی- فرهنگی مواجه با امواج فرهنگی  و شرایطی خاص بود.

وی با بیان اینکه در بعد دینی و مذهبی عصر امام صادق (ع) نیز از ویژگی خاصی برخوردار بود، گفت: در این دوران گسترش مرزهای جهان اسلام با خارج مرزها و ارتباطات اجتماعی سبب شده بود امواج خارج از تفکر اسلامی به جهان اسلام رهسپار شود از همین رو مباحثات میان دینی، اندیشه‌های مهاجم فکری، اعتقادی، مباحثات اسلام و سایر ادیان رشد پیدا کرده بود و در آن عصر شاهد مجموعه بزرگی از گفت‌و‌گوهای جدید دینی و تهاجمات فکری و فرهنگی هستیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: در عصر امام صادق (ع) در خیمه اسلام جریانات جدید شکل گرفته بود و شاهدیم در این دوران انواع جریانات فکری، دینی و تفسیری شکل گرفته بود که طیف‌های گوناگونی از اندیشه‌های اسلامی با رنگ و لعاب مذاهب گوناگون بود.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: شهرهای اسلامی در آن دوران گسترش یافته و سبک زندگی اسلامی مسلمانان تغییر کرده بود و اسلام در قلمرو کشورهای غیراسلامی در حال توسعه بود.

وی با اشاره به اینکه در عرصه سیاسی حکومت از بنی‌امیه و بنی مروان به سمت حکومتی دیگر می‌رفت، اظهار داشت: در این اوضاع پیچیده فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امام صادق (ع) باید نقش پیشوای عاقل، حکیم و دانشمند که هدایتگر امت اسلام است را منصه ظهور می‌رساندند. در این غوغای فکری، فرهنگی و اندیشه‌ها که بحث‌های پیچیده‌ای درباره توحید، معاد وغیره مطرح بود، ایشان بنا داشتند منظومه مکتب پر افتخار اهل بیت (ع) را در این فرصت طلایی تکمیل کنند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حاصل این تلاش‌ها هزاران حدیث و مکاتبه در امتداد آن هزاران شاگرد برآمده از این مکتب پر افتخار است، خاطرنشان کرد: راهبرد امام صادق (ع) این بود که معارف الهی در اشکال تخصصی گسترش یابد. پیدایش شاگردانی که در رشته‌های مختلف از این مکتب برخاستند، نشان از این موضوع دارد. امام صادق (ع) همچنین در کنار تلاش برای شکوفایی اندیشه دینی، هدایت امت و ساختن جامعه سالم تلاش کردند علم و دانش را در جهان اسلام ترویج دهند.

وی با بیان اینکه این میراث به عصر ما و به قم رسید، اظهار داشت: 25 شوال برای مردم قم یادآور خاطره‌ای ناگوار است؛ در روز شهادت امام صادق (ع) در اجتماع علما در مدرسه فیضیه قهرمان مردم مسلمان و روحانیت شیعی مورد یورش مهاجمان طاغوت قرار گرفت.

امام جمعه قم در ادامه به سالروز وفات آیت‌الله مشکینی اشاره کرد و به بیان شاخصه‌ها و ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مشکینی پرداخت و عنوان کرد: اخلاق و نفس اثرگذار ایشان کم‌نظیر بود. 

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری خاطرنشان کرد: درس‌های مشروطیت می‌گوید فریب غرب را نخوردید، دل به غربی‌ها نبندید و روی پای خود بایستید؛ فرهنگ مقاومت، اقتصاد مقاومتی، مبارزه با فسادها، حقوق‌های بی‌حساب و کتاب همه از درس‌های مشروطیت است.

وی ادامه داد: در برجام دیدیم جریان استکبار قابل اعتماد نیست، از همین رو باید هوشیار باشیم، سادگی و اشتباه نکنیم و محاسبات غلط نداشته باشیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به بیانیه اخیر اتحادیه عرب اظهار داشت: این بیانیه موضوع دیگری است که باید به آن پرداخت، کشورهای عربی کنار هم نشستند و تحت فشار قرار گرفتند تعدادی از این‌ها مرعوب هستند، برخی سروصدایی کردند اما اصل جریان آمریکا، آل‌سعود و رژیم صهیونیستی است که باید محکوم شوند.

امام جمعه قم تاکید کرد: اوف برکسانی که خائنین به اسلام و در راس آن رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسند. در این راستا ما و جهان اسلام همراهان آل‌سعود و اسرائیل و قطعنامه نامبارک آن‌ها را محکوم می‌کنیم؛ آل‌سعود و تکفیری‌ها محاسبه اشتباه کردند و آن‌ها فکر کردند می‌توانند زنجیر مقاومت را پاره کنند اما جبهه مقاومت مقابل آن‌ها ایستاد و نقشه‌های آن‌ها در بحرین، سوریه و یمن را نقش برآب کرد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: زشت‌ترین بند قطعنامه اتحادیه عرب این است که به ایران تهمت دخالت در امور اعراب را زدند، آن‌ها مگر نمی‌بینید ایران اسلامی در برابر هجوم‌های رژیم صهیونیستی ایستاده، دخالت حرکت‌های آل‌سعود در بحرین، یمن، سوریه و لبنان رفتار زشتی است که ارتباط با اسرائیل را عادی‌سازی می‌کند.

وی با تاکید براینکه امروز روز جهانی همبستگی با مردم مظلوم و جوانان مبارز بحرین است، خاطرنشان کرد: ما در قم و از پایگاه انقلاب هرگونه تعرض به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، علما و جوانان بحرین را محکوم می‌کنیم و به اتحادیه عرب و حامیان آل‌سعود می‌گوئیم اگر شما این مسیر را ادامه دهید آینده خطرناکی در انتظار شما خواهد بود؛ ملت ایران در کنار مردم بحرین و آیت الله شیخ عیسی قاسم است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار