به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی
خبرگزاری بسیج، کشورها و صاحبان قدرت طی قرون گذشته باعث پیدایش حوادث و اتفاقات مختلف در جهان بودهاند و با اشاره به اینکه جوامع غربی یک جامعه سرمایهداری است میتوان گفت، در تمام اعصار بر مقدرات افکار عمومی و آن کشورها تأثیرگذار هستند.
هر چند در این کشورها انتخابات وجود دارد و مردم رأی میدهند اما رای آنها تحت تأثیر رسانههای گروهی است و این رسانهها در اختیار صاحبان سرمایه است که با استفاده از طرفندهای نوین افکار عمومی را آن طور که مایل هستند شکل میدهند.
صاحبان سرمایه صاحبان رسانههای گروهی نیز هستندصاحبان سرمایه تلاش میکنند تا افکار عمومی را به میل خود به سمتی سوق دهند که منافع مادی آنان را تأمین کنند در نتیجه آنان برای خود صاحبان رسانههای گروهی مثل رادیو و تلویزیون مجلات روزنامهها و حتی مراکز تولید فیلم مثل هالیود نیز هستند.
جوامع غربی احساس برخورداری را در مردم خود القاء میکننداز استراتژیهای مهم سیاسی غرب این است که احساس برخورداری، آزادی و امنیت را در مردم خود تقویت میکنند هر چند در کشورشان فاقد برخورداری،آزادی و امنیت هستند به عنوان مثال هر چند در جوامع غربی فقیر زیاد است، اما طوری القاء میکنند تا افراد جامعه فقر را احساس نکنند.
به عنوان مثال کارگرانی که بنا به شرایط از لباس و به ویژه شلوارهای جین که از استحکام بالاتری برخوردار است استفاده میکنند، اما به هر حال با وجود استحکام، لباسها پاره میشود و اشخاصی که توان اقتصادی تعویض لباس و خریدن لباس نو را ندارند از پوشیدن لباس پاره احساس شرمندگی و نداری میکنند.
بر این اساس دستگاه تبلیغاتی غرب برای اینکه احساس نداری و عدم برخورداری را خنثی کنند شلوار جین پاره را بر تن هنرپیشه کرده و آن را مد جلوه میدهند تا کسی که شلوارش پاره است احساس خجالت نکند.
اما متأسفانه در برخی از کشورهای جهان سوم که تحت تأثیر تبلیغات غرب هستند بدون دانستن علت این مسئله واقعاً تصور میکنند که لباس و شلوار پاره پوشیدن مد است و حتی به قمیت گزاف شلوار نو را پاره کرده و به تن میکنند.
لذا القاء احساس برخورداری در عین حالی که افراد زیادی در فقر به سر میبرند، یکی از سیاستهای صاحبان قدرت است.
جوامع غربی با شیوههای مهم اثرگذاری آشنا هستندچرا که آنها با شیوههای مهم اثرگذاری آشنا بوده از بالاترین تخصصها برای تبلیغات استفاده میکنند، همچنین با دامن زدن به فحشا و روابط نامشروع تلاش میکنند جامعه را به خود مشغول کرده و این موضوع در سطح جامعه داخلی امریکا و جهانی دارای اهمیت زیادی است.
صاحبان سرمایه نخبگان جامعهشناسی و روانشناسی را به استخدام خود درمیآورندمحمدحسن قدیریابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا، استراتژیست و مؤسس انجمن بینالمللی نخبگان مسلمان جهان اظهار کرد: صاحبان سرمایه تلاش میکنند نخبگان جامعهشناسی، روانشناسی و تبلیغات را به استخدام خود درآورند و از آنها در شکلدهی افکار و مطابق با منافع خود به کار گیرند.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا افزود: لذا اکثریت مردم آمریکا از نظر اطلاعات، اخبار و جهتگیریها بازیچه آن قدرتها و رسانهها هستند و حقیقت را آنگونه میبینند که صاحبان سرمایه جلوه میدهند یا آنگونه رأی میدهند که آنان میخواهند.
این استراتژیست گفت: ترکیب آگاهی، علوم انسانی و تکنولوژی به آنها کمک کرده است تا بتوانند این اهداف را دنبال و جامعه را مسخ کنند.
مؤسس انجمن بینالمللی نخبگان مسلمان جهان توضیح داد: به عنوان مثال در فیلمهای خود با هنرمندی سعی میکنند قضاوت خویش را به مخاطب القاء کنند و فرصت فکر کردن را از وی میگیرند چرا که قدرت تکرار و القاء مطالب در امریکا و در حقیقت توسط صهیونیستها بینظیر است، آنان میتوانند سیاه را سفید و سفید را سیاه، شب را روز و روز را شب جلوه کنند.
کشورهای جهان سوم گرفتار استراتژیهای تبلیغاتی غرب هستندقدیریابیانه گفت: متأسفانه ما نیز تا حد زیادی گرفتار استراتژیهای تبلیغاتی آنان هستیم به عنوان مثال یکی از استراتژیهای استعمار در کشورهای نفتی این است که این کشورها نباید از این دارایی در جهت پیشرفت خود استفاده کنند.
وی تأکید کرد: لذا استعمارگران دو استراتژی را در این گونه کشورها پیاده کردند، اولاً این کشورها باید به فروش نفت خام وابسته باشند که لازمه این وابستگی این است که از تولید ثروت و کار دور شده و در این جوامع فرهنگ کار باید از بین برود.
این استراتژیست افزود: مثلاً به ما القاء کردند به دلیل اینکه ما از نفت برخوردار هستیم در نتیجه نیاز به کار نداریم و سعی کردند به کشورهای مصرفزده تبدیل کنند، مثل کارکرد رژیم شاهنشاهی یا آل سعود و برای اینکه این پول را به کشور استعماری برگردانند کاری کردند تا مردم کالای خارجی مصرف کنند.
مؤسس انجمن بینالمللی نخبگان مسلمان متذکر شد: بر این اساس از نظر فرهنگی کاری کردند که مصرف این کالاها به نشانهی تشخص اجتماعی تبدیل شود، همچون خرید لباسهای مارک خارجی و غیره که خیلی از افراد با پوشیدن این گونه لباسها احساس شخصیت میکند و این یعنی آنها قربانی تبلیغات غربی شدهاند.
فرهنگسازان ما در بسیاری از موارد در مسیر مورد نظر غرب عمل میکنندقدیریابیانه ضمن ابراز تأسف از اینکه اینگونه سیاستها در ایران و بسیاری از کشورها کارساز است گفت: طی سالهای گذشته ملت ما نیز قربانی این سیاستها شده است، لذا فر هنگ کار در کشور ما بسیار ضعیف و فرهنگ مصرف و اسرافزدگی بسیار قوی است حتی فرهنگسازان ما در بسیاری از موارد در مسیر مورد نظر غرب عمل میکنند.
وی گفت: فیلم و سریالی نیست که در آن از کار کردن به عنوان جان کردن اسم نبرند و اغلب برنامه های رادیو و تلویزیون مصرف زدگی و کالای خارجی را تبلیغ می کنند و مستقیم و غیرمستقیم بخشی از برنامه های سیما وسینما را تشکیل داده است.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا متذکر شد: القاء احساس فقر و نداری، نبود آزادی و امنیت در رسانههای ما موج میزند در حالیکه ایران جزء امنترین کشورهای دنیا است.
در ادامه برای اثبات سیاهنمایی جوامع غربی مثل آمریکا باید خاطرنشان کرد: طبق آمار مجمع جهانی اقتصاد ۱۴ درصد از کل جمعیت آمریکا برای تامین مواد غذایی به کمکهای دولتی نیازمندند، اما این کمکهای غذایی در فواصل بسیار دوری است که دسترسی آنها به مواد غذایی را با مشکل مواجه میکند.
به گزارش فارس، به طور کلی اقشار متوسط و رو به بالای جامعه آمریکا ترجیح میدهند تا در نزدیکی سوپرمارکتها و فروشگاهها زندگی کنند و در صورتی که در نزدیکی این خانوارها فروشگاه وجود نداشته باشد آنها میتوانند مواد غذایی مورد نیاز خود را سفارش داده و در درب منزل خود تحویل گیرند.
اما این مسئله برای ۱۴ درصد از جمعیت فقیر آمریکا امکانپذیر نیست چرا که برنامه دولتی مکملهای غذایی در آمریکا امکان تحویل درب منزل افراد فقیر ندارد.
به طور کلی ۱۴ درصد از جمعیت آمریکا برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز خود به دریافت کمکهای غذایی دولتی نیازمندند.
از سوی دیگر بخش قابل توجهی از فقرای آمریکایی یا بیخانمان و یا افراد پیری هستند که بدون دسترسی به وسایل نقلیه در فاصله بسیار زیادی از فروشگاههای ارائه دهنده کمکهای دولتی قرار دارند.
بر اساس نمودارهای ارائه شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد، مردم فقیر مناطق جنوبی این کشور از جمله ایالت های نیو مکزیکو، آریزونا و ایالت های هم مرز با مکزیک نسبت به دیگر مناطق آمریکا با مشکل بیشتری در تأمین مواد غذایی مورد نیاز خود مواجه هستند.
بنا به گفته اد بولن، تحلیلگر ارشد موسسه اولویت بودجه و سیاست آمریکا، خرید غذا برای مردم فقیر و قشر کمتوان این کشور بسیار سخت است چرا که افراد کم درآمد آمریکایی برای تأمین نیاز خود در چند جا کار می کنند.
در پایان این گزارش میتوان به وضوح دریافت که آمریکائیها با چه ترفند ظریفی سعی دارند جوامع خود را هر روزه بالندهتر نشان دهند، در حالیکه واقعاً این گونه نیست و از طرفی جوامع دیگر را ضعیف، ناامن و فاقد شرایط ایدهآل میپندارند و این تفکر را حتی به خود این گونه کشورها نیز القاء میکنند.
البته باید اذعان کرد در این استراتژیست ضعف مردم، فرهنگیان، مسئولین، رسانهها مهم است و در این مورد شناخت ریشههای مشکلات، راهکارها و تلاش برای اصلاح آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در این بین قلمنویسان، سناریونویسان، کارگردانان و تمام کسانی که به افکار عمومی دسترسی دارند و تأثیرگذار هستند در درجه اول باید خود را اصلاح کنند، مثلاً از به کارگیری کلماتی مثل سگدوئی،جانکندن یا خرکاری که برای کارکردن مذموم شمرده شود اجتناب کنند.
در حالیکه مشاهده شده در فیلمهای خارجی از عبارتی که معنی آن «امروز کلی کار کردم» است در حین ترجمه آن را به «امروز کلی سگدو زدم» برمیگردانند.
همچنین در درجه دوم سعی کنند با فرهنگسازی و رفع نقایص به موقع و به هنگام، در مقابله با این گونه ترفندهای کشورهای غربی به ویژه آمریکا ابتکار عمل را به دست گرفته و سعی کنند با گسترش افکار و ایدههای استعدادهای غنی موجود در داخل کشور قدمهای مهم و اثرگذاری برای گشودن درهای پیشرفت و رونق به روی کشور باز کنند.