معاون وزیر سابق نفت : سقوط جهانی قیمت نفت از زمان مدیریت زنگنه آغاز شد
وی گفت: عملکرد زنگنه قابل دفاع نیست، به عنوان مثال در صحنه‌های اوپک او هیچگاه نتوانست لابی سیاسی و مناسبی را با اعضای اوپک انجام دهد، تا جایگاه ایران در صادرات نفت حفظ شود.
کد خبر: ۸۷۱۹۸۳۹
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، اصغر ابراهیمی اصل معاون وزیر سابق نفت در خصوص عملکرد بیژن زنگنه در مدت سه سال اخیر اظهار کرد: عملکرد وی در چند سال اخیر قابل دفاع نیست، به عنوان مثال در صحنه‌های اوپک آقای وزیر هیچگاه نتوانست لابی سیاسی و مناسبی را با اعضای اوپک انجام دهد، تا جایگاه ایران در صادرات نفت حفظ شود و قیمت نفت در حدی قرار گیرد که با فروش آن بتوانیم مشکلات اساسی کشور را حل کنیم.

ابراهیمی اصل درباره عملکرد وی در نظام مدیریتی گفت: وقتی زنگنه به وزارت نفت آمد، علی ماجدی را به عنوان معاون بین الملل به وزارت نفت آورد. ایشان سابقه سفیر بودن را داشت و فرد بسیار با تجربه‌ای بود. اما ناگهان ماجدی را از وزارت نفت بیرون کرد و زمانی نیا را به این وزارتخانه آورد. زمانی نیا به طور همزمان در تیم مذاکره کننده هسته ای و در وزارت نفت حضور داشت و با اجرای برجام می‌توانست فرصت خوبی را برای بخش انرژی کشور ایجاد کنند.

حضور زمانی نیا در وزارت نفت فایده ای نداشت

وی افزود: آقای زمانی نیا دیپلماتی بسیار باهوش و زیرک است اما در وزارت نفت کارایی لازم را نداشت، زیرا اختیارات وی توسط آقای زنگنه تعریف شده است. در حال حاضر وزارت نفت توسط یک شخص اداره می‌شود و آن خود آقای زنگنه است. این وزارتخانه در دوران آقای زنگنه از سیستم محور بودن خارج شده است.

معاون وزیر سابق نفت بیان کرد: در شرایطی که در اوپک نمی‌توانیم تاثیر گذاری لازم را داشته باشیم بهتر است، به سمت تشکلهایی مانند بریکس و کشورهایی مانند برزیل، چین و آفریقای جنوبی برویم و با تامین امنیت انرژی آنها شرایطی را فراهم کنیم که در مسائل بین المللی به ما کمک کنند. اما متاسفانه این کارها در وزارت نفت انجام نشد.

اصغر ابراهیمی اصل در خصوص کاهش قیمت نفت و دلایل آن اظهار کرد: نفت خام در پست ترین نوع مصرف خود که سوزانده شده و به BK تبدیل شود، معادل 200 دلار در هربشکه قیمت دارد. یعنی ما باید همین مقدار هزینه کنیم، برق و الکتریسیته به قیمت اروپا بگیریم تا بتوانیم BK یا حرارت به دست بیاوریم.

وی افزود: این در حالی است که از نفت و گاز بیش از 200 هزار نوع محصول دارویی، شیمیایی، پتروشیمیایی، پلاستیکی، نساجی و انواع و اقسام پلیمرها، کودها و مواد مختلفی که تقریبا 70 درصد نیازمندی های زندگی بشر را تامین می کنند، به دست می آیند.

معاون وزیر سابق نفت به اشاره سیر تحولات قیمت نفت در یک دهه اخیر عنوان کرد: در ژانویه سال 2004 یعنی حدود 11 سال پیش متوسط قیمت نفت خام در ژاپن 31.67 دلار در هر بشکه، کره جنوبی 31 دلار و 56 سنت و هند 30 دلار و 86 سنت بوده است. رفته رفته قیمت نفت طی یازده سال گذشته افزایش پیدا کرد و در مقطعی تا 127 دلار هم پیش رفت و حتی چند ساعت هم به 143 دلار رسید، سپس حول و حوش 100 تا 110 دلار نوسان کرد. لذا از سه سال پیش کاهش قیمت نفت آغاز شد.

ابراهیمی اصل در خصوص دلایل کاهش قیمت نفت در جهان عنوان کرد: یکی از دلایل آن این است که در برخی از کشورهای دنیا از جمله ایران رکود تورمی وجود دارد و دولتها هم به دلایل سیاسی قصد دارند تورم را مهار کنند. اما روش این دولتها غیر علمی و غیر حرفه ای بوده و حرکتهای آنها هم باعث شده تا ترمز دستی این اقتصادها کشیده شده و عملا تولید و تقاضا در اقتصاد دنیا کاهش پیدا کند. همین مسئله به رکودی در اقتصاد جهان دامن زد.

وی با اشاره به کاهش جهانی تقاضای نفت در دنیا عنوان کرد: 10 سال پیش مصرف جهانی نفت 83 میلیون بشکه در روز بوده که بعد از 10 سال این میزان به 93 میلیون بشکه نفت در روز رسیده است.

نقشه آمریکا و عربستان برای کاهش قیمت نفت

معاون وزیر سابق نفت تلاش عربستان سعودی را در کاهش قیمت نفت برای آسیب زدن به ایران و روسیه موثر دانست و به «نسیم آنلاین» تاکید کرد: سعودی‌ها برای ضربه زدن به ایران و روسیه با غرب توافق کرده‌اند که میلیارد دلار زیان را تحمل کنند و با تولید اضافی عرضه را در بازار افزایش دهد، تا قیمت نفت کاهش یابد.

ابراهیمی اصل افزود: آمریکا هم همزمان با عربستان ذخایر استراتژیک خود را به بازار ریخته و هم سرمایه گذاری گسترده ای را هم روی شیل اویل و شیل گز کرده است. در این دو بخش با استفاده از ماسه های شنی و آب شیرین فراوان و نوعی فناوری های خاص می توان نفت و گاز تولید کرد.

وی به نقش تنشهای موجود در خاورمیانه در کاهش قیمت نفت اشاره و تصریح کرد: کشورهای غربی با حمایت از داعش اکثر نقاط عراق و سوریه را شخم زده اند، اما هیچ آسیبی به سیستم تولید نفت خام در عراق وارد نشده است. در حال حاضر عراق روزانه 3 میلیون و 600 هزار بشکه نفت خام تولید می کند که قصد دارد این میزان تولید را به زودی به 7 میلیون بشکه در روز برسانند. در لیبی هم همین وضعیت وجود دارد اما آسیبی به سیستم تولید نفت خام در این کشور وارد نشده است.

معاون وزیر سابق نفت گفت: روسیه هم به دلیل کاهش قیمت نفت روزی 10 میلیون بشکه نفت تولید کرده و در بازار غیر اوپک عرضه می کند. بنابراین عرضه مازاد بر تقاضا با سوبسید عربستان سعودی و دلارهای بدون پشتوانه آمریکا شرایط را به سمت کاهش قیمت نفت سوق داده است.

ابراهیمی اصل تصریح کرد: روال کاهش قیمت نفت قابل تداوم نیست، زیرا عربستان 400 میلیارد دلار برای این مسئله اختصاص داده که نصف 800 میلیارد دلار دخایر این کشور است. بنابراین تا این مقدار نفت که عربستان در بازار ریخته است جبران شود، 14 تا 15 ماه طول می کشد. در این شرایط بار دیگر یک جامپ در قیمت نفت به وجود می آید و این منحنی رو به سقوط به انتهای خودش می رسد و به بالا می رسد. اما مطمئنا رسیدن قیمت نفت به حد مناسب و نرمال زمان بر است.

ارسال نظرات