آیا چینی‌ها خودروهای گازسوز را به ارابه مرگ بدل کرده‌اند؟/چربش صرفه اقتصادی بر کار فرهنگی

مدیر طرح احداث جایگاه‌های(CNG) گفت: در حال حاضر با توجه به منابع گازی باید میزان مصرف گاز در کشور افزایش یابد و بنزین با کیفیت تولیدی کشور صادر شود.
کد خبر: ۸۷۱۹۸۵۷
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی مهرابی در رابطه با وضعیت سوخت CNG در کشور اظهار کرد: حدود 70 درصد تولید در صنعت CNG از طریق توان داخلی انجام می‌شود و مابقی آن‌که حدود 30 درصد است، از طریق واردات انجام می‌شود و اکثر شرکت‌های طرف همکاری شرکت‌های اروپایی بوده و قطعاتی همچون ابزار دقیق و الکتروموتورهای ضد انفجار را تأمین می‌کنند.


وی افزود: در تولید مخزن در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و بخش دولتی تنها کنترل طراحی‌ها و رگلاتوری این صنعت را انجام می‌دهد، از سوی دیگر شرکت نفت متعهد به ایجاد 2500 جایگاه سوخت‌رسانی گاز از طریق ارائه تجهیزات به‌صورت بلاعوض بوده و متقاضی ایجاد، ابنیه و انشعابات را خریداری می‌کند.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) یادآور شد: در طی یکی دو سال اخیر کارمزد ویژه تعریف‌شده که در این موضوع تجهیزات از سوی متقاضی خریداری می‌شود و کارمزد ریالی به متقاضی پرداخت می‌شود که البته این اعداد برای سال 91 است و با توجه به تغییر نرخ تورم برای سال جاری درخواست کارمزدهای جدیدی ارائه‌شده است.

وی بیان کرد: در رابطه با تجهیزاتی که از اروپا وارد می‌شود باید گفت که شرکت‌های داخلی در راستای داخلی سازی برخی از این اقلام ورود کرده و امید می‌رود با داخلی سازی این کالاهای بسیار مهم وابستگی در این صنعت به کشورهای خارجی به 15 درصد کاهش یابد.

مهرابی خاطرنشان کرد: در صنعت نفت و گاز ایمنی بسیار مهم است ازاین‌رو تولید داخلی باید دارای مجوزهای ایمنی بسیار بالایی باشند که در آینده مصرف‌کنندگان با خطری مواجه نشوند.

تاثبر پسابرجام بر صنعت CNG کشور
مدیر طرح احداث گاز طبیعی فشرده (CNG) در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه یک‌سالگی برجام پشت سر گذاشته‌شده است، دستیابی به توافق هسته‌ای در صنعت CNG چه تأثیری در زمینه همکاری‌های بین‌المللی داشته است، گفت: تعهدات وزارت نفت از سال 85 آغاز شد که در چند سال اخیر با تشدید تحریم‌ها انجام تعهدات با مشکل روبرو شد که خوشبختانه در انتهای زمان اجرای طرح بود.

وی یادآور شد: دو شرکت خارجی به‌واسطه تحریم‌ها نتوانستند کالا به ایران عرضه کنند که در یک ماه اخیر جلساتی را برگزار کرده‌اند و امید می‌رود مشکلات ایجادشده رفع شود، این مشکلات بیشتر به‌واسطه تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا ایجادشده است.

مهرابی، با توجه به تعداد خودروهای گازسوز در رابطه با تعداد جایگاه‌های گاز در کشور گفت: در حال حاضر 2340 جایگاه تا به امروز راه‌اندازی شده که در کنار آن خودروهای دوگانه‌سوز و CNG در سطح کشور در حدود 3 میلیون و 500 هزار دستگاه است.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) بیان کرد: با توجه به زمان سوخت‌گیری و میزان مصرف سوخت گاز در کشور جایگاه‌ها با 50 درصد ظرفیت خود مشغول هستند و طرح CNG در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده است که نیاز است تا در بدنه دولت تفکر جدیدی برای استفاده بهتر و بیشتر از سوخت گاز ایجاد شود.

توان افزایش 2 میلیون خودرو گازسوز با توجه به سرمایه‌گذاری فعلی در کشور
مهرابی با تأکید بر اینکه ظرفیت فعلی سرمایه‌گذار در CNG تا افزایش 2 میلیون دستگاه خودرو را پوشش خواهد داد، افزود: در برخی از شهرها به ویژه کلانشهربه دلیل بافت شهر و ساختار شهر برای ایجاد جایگاه مشکلاتی وجود دارد که به‌صورت کلی ظرفیت فنی کمپرسورها که شاکله اصلی جایگاه است، هفت ساعت در روز به‌صورت میانگین باوجودآنکه 14 ساعت توان فعالیت دارد، در سطح کشور زیر بارکار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ذخایر کشور و سرمایه‌گذاری انجام‌شده در زمینه سوخت گاز، کشور پتانسیل بسیار قوی در زمینه گاز دارد که به نظر می‌رسد باید بهتر از این پتانسیل استفاده کرد، در حال حاضر روزانه 20 میلیون مترمکعب CNG مصرف می‌شود که امکان افزایش این میزان مصرف به 40 میلیون مترمکعب در روز وجود دارد.

مهرابی یادآور شد: باید بخش خصوصی میزان سرمایه‌گذاری در این زمینه را افزایش دهد که این موضوع ملزم به افزایش میزان بازپرداخت سود به سرمایه‌گذار است، در این رابطه به نظر می‌آید با متناسب‌سازی نرخ سوخت گاز نسبت به بنزین می‌توان بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذار در زمینه سوخت‌رسانی گاز را افزایش داد.

تفاوت قیمت گاز و بنزین کم است
مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) در رابطه با تفاوت قیمت سوخت گاز و بنزین گفت: در حال حاضر قیمت سوخت گاز 60 درصد قیمت بنزین است که پیش‌بینی می‌شود اگر قیمت سوخت گاز به 30 درصد بنزین برسد، به نقطه مطلوب دست پیداکرده‌ایم، این مهم دو تأثیر خواهد شد که از آن‌ها می‌توان به افزایش میزان مصرف سوخت گاز و افزایش سوددهی و سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی در راه‌اندازی جایگاه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در نقطه سربه‌سر هستیم، گفت: در چند ماه گذشته آمار مصرف از 20.5 میلیون مترمکعب فراتر نرفته است و دستیابی به تفاوت قابل‌توجه سوخت گاز و بنزین به‌یک‌باره و آسان محقق نخواهد شد.

مهرابی تصریح کرد: بهترین راهکار برای دستیابی به تفاوت قابل موردنظر ثبات قیمت گاز در محدوده 400 تومان و افزایش قیمت بنزین در سال‌های آینده است. بسنده کردن به مصرف فعلی گاز با توجه به سرمایه‌گذاری و منابع گازی کشور بسیار مناسب نیست.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) با اشاره به اینکه با ورود پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به مدار تولید کیفیت بنزین کشور افزایش می‌یابد، بیان کرد: استفاده از سوخت گاز به‌مراتب بهتر از بنزین است، زیرا هرچه درجه کیفی بنزین به‌اصطلاح یورو بالاتری را از آن خود کند اما میزان آلایندگی آن از گاز بیشتر خواهد بود.

مهرابی گفت: روزانه 8 میلیون لیتر کسری بنزین در کشور وجود دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و افزایش مصرف گاز در کنار افزایش تولید بنزین باکیفیت در داخل کشور، بنزین مازاد مصرف کشور را به دیگر کشورها صادر کرد و این در حالی است که صادرات گاز کمی مشکل است، برای صادرات گاز باید فرآیند تبدیل به LNG صورت گیرد که تا حدودی این اقدام هزینه‌بر است.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد با توجه به موارد بیان‌شده گاز در کشور مورداستفاده قرار گیرد و بنزین از طریق کشتی به دیگر کشورها صادر شود.

چربش صرفه اقتصادی بر کار فرهنگی
مهرابی در پاسخ به این سؤال که کار فرهنگی در زمینه استفاده از سوخت CNG تا چه حدی در میزان مصرف تأثیرگذار است، گفت: در زمینه فرهنگ‌سازی و تبلیغات کارهای انجام‌شده تا حدودی همراه با نقصان است، تبلیغات و کار فرهنگی به‌اندازه کار فنی و تخصصی که در کشور انجام‌شده،
صورت نگرفته است.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) تصریح کرد: باوجودآنکه کار فرهنگی بسیار مهم است اما به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی و صرفه اقتصادی مصرف سوخت گاز نسبت به بنزین تأثیر بسزایی نسبت به کار فرهنگی دارد.

مهرابی تأکید کرد: درک صحیح از هزینه در شرایط فعلی تأثیر بسزایی بر مصرف افراد دارد، سیاست فعلی بر آن است تا خودرو دوگانه‌سوز تولید شود و سیاستی بر گازسوز کردن خودروهای قدیمی وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به نرم جهانی ایران در سرمایه‌گذاری و انتقال سوخت گاز در بین سه کشور برتر دنیا است اما با توجه به منابع گازی کشور باید مصرف گاز را افزایش داد.

2 میلیارد تومان، حداقل هزینه ایجاد جایگاه CNG
مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) در پاسخ به این سؤال مبینی بر اینکه ساخت و راه‌اندازی یک جایگاه مناسب در شهری همچون تهران چقدر هزینه در بر خواهد داشت، گفت: بدون هزینه خرید زمین باید حدود 2 میلیارد تومان هزینه کرد و در حال حاضر متقاضی برای این کار وجود دارد. در حال حاضر طرح بندسازی که طرح بسیار خوبی است، تا حدودی با این تقاضاها تقابل داشته که با اجرای طرح بندسازی ثمرات بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

مهرابی در رابطه با بندسازی یادآور شد: از ثمرات این طرح می‌توان به بهره‌برداری و احداث جایگاه‌های سوخت زیر نظر شرکت‌های بزرگ اشاره کرد. شرکت‌های دولتی که نقش حاکمیتی دارند در زمان برندینگ می‌توانند کنترل و نظارت بهتر و بیشتری داشته باشد و امید است با رفع مسائل مالی تا ماه‌های آینده به این مهم دست پیدا کرد.

کاهش نرخ سود میزان سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد
وی در پاسخ به این سؤال که اقتصاد کشور به‌شدت وابسته به نفت و نظام بانکی است و هر زمان که تغییراتی در این دو حوزه رخ می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری در کشور دستخوش تغییر می‌شود و حال با کاهش نرخ سود بانکی میزان سرمایه‌گذاری در صنعت CNG چه تغییر داشته است، گفت: کاهش نرخ سود به‌طورکلی با میزان سرمایه‌گذاری رابطه مستقیم دارد، هر زمان که میزان نرخ سود کاهش‌یافته است، میزان سرمایه‌گذاری افزایش می‌باید.

مهرابی بیان کرد: کاهش نرخ تورم از نرخ سود بانکی تأثیر بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری دارد و به نظر می‌رسد آینده روزهای بهتری را نشان می‌دهد و میزان سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) در رابطه با وضعیت جایگاه‌های سوخت گاز در استان تهران یادآور شد: در استان تهران حدود 262 جایگاه سوخت CNG وجود دارد که شهر تهران به‌واسطه گرانی زمین و رعایت حریم زمین با تنگنا مواجه است که این تنگنا در مناطق شمالی تهران بیشتر احساس می‌شود.

وی افزود: جایگاه‌های موجود در شهر تهران به‌واسطه تعداد کم بسیار شلوغ هستند و می‌توان برای رفع این مشکلات جایگاه‌های کوچک‌تری را در نظر گرفت و از سوی دیگر جایگاه بسیار مناسبی در محدوده ورزشگاه آزادی تا 10 روز دیگر راه‌اندازی خواهد شد و این در حالی است که میزان مصرف گاز در شهر تهران نسبت به دیگر شهرها کمتر است.

تبریز و ارومیه، پیشتاز در مصرف CNG
مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) با اشاره به اینکه شهر ارومیه و تبریز بیشترین میزان مصرف CNG را از آن خودکرده‌اند، گفت: بسیاری از مشکلات کمبود جایگاه با جایگاه‌های جدید که به‌صورت پکیج طراحی و نصب می‌شوند، می‌توان رفع کرد که امید می‌رود با ورود برندهای مطرح در این زمینه این موضوع هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

چینی‌ها خودروهای ایرانی را به ارابه مرگ بدل کرده‌اند؟
مهرابی در رابطه با این موضوع که حجم واردات از کشور چین در صنعت CNG بیشتر از دیگر کشورها است و هرکدام از این محصولات خودرو را به ارابه مرگ بدل کرده‌اند، بیان کرد: کل قطعات به‌صورت تائید شده و دارای استاندارد است که عموماً در زمینه واردات از کشورهای اروپایی تأمین انجام می‌شود.

خودروهای دوگانه‌سوز زیر ذره‌بین معاینه فنی می‌روند
وی تصریح کرد: مسئله بسیار مهم بازدید ادواری از خودروهای مصرف‌کننده سوخت گاز است که اجرای این مهم وظیفه وزارت کشور است، در حال حاضر پیگیری در این زمینه برای بازدیدهای یک تا دوساله در دست اقدام است و برای این کار سامانه‌ای در حال طراحی است.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) در پاسخ به این سؤال که آیا امکان ایجاد جایگاه سیار در سوخت گاز وجود دارد، تأکید کرد: در سوخت CNG این موضوع امکان‌پذیر نیست زیرا به برق  و لوله‌کشی نیاز دارد ازاین‌رو جایگاه‌های پکیج موردتوجه قرارگرفته است که تولیدکنندگان داخلی در حال ساخت این جایگاه‌ها هستند، البته در زمینه سوخت‌رسانی گاز می‌توان از سیستم مادر دختر می‌توان در روستاهایی که امکانات آن‌چنان فراهم کرد، استفاده شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار