به همت یکی از مهندسین نخبه بسیجی شهرستان کنگاور نوعی تله برای دفع آفت سوسک گرده خوار بدون استفاده از سم ابداع شد و این روش با ورود کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کنگاور و حمایت سپاه ناحیه در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز توسعه و ترویج پیدا کرد و در نهایت معضل چندین ساله این شهرستان در مبارزه با این آفت در مزارع کلزا مرتفع گردید.
کد خبر: ۸۷۲۰۱۶۴
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷

به گزارش سازمانبسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، سوسک پلن خوار یکی از آفات شناخته شده ی محصولات کشاورزی است که در اکثر نقاط کشور بخصوص استانهای کرمانشاه همدان کردستان اصفهان اردبیل و مشهد به عنوان یک آفت کلیدی و خسارت زا مطرح است. این آفت همزمان با گرده افشانی گل ها و افزایش فعالیت زنبور عسل، طغیان می کند. پیش از این برای از بین بردن این آفت از سموم مختلف وارداتی استفاده می شد که علاوه بر ایجاد وابستگی ارزی، موجب از بین رفتن زنبور عسل در باغاتی که از آفت کش استفاده شده بود، می شد. از سال 89 به همت یکی از مهندسین نخبه بسیجی شهرستان کنگاور نوعی تله برای دفع آن بدون استفاده از سم ابداع شد و این روش در سال زراعی 94-95 باورود کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کنگاور و حمایت سپاه ناحیه توسعه و ترویج پیدا کرد و در نهایت معضل چندین ساله این شهرستان در مبارزه با این آفت در مزارع کلزا مرتفع گردید.

مهندسسعید ولدبیگی کارشناس فعال در طرح بسیج همگام با کشاورز و مبدع این تله در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گفت: سوسک گرده خوار یکی از شناخته شده ترین آفات کشاورزی کشور است که خسارت ناشی از آن می تواند تا 90درصد افزایش پیدا کند. مهمترین آسیب در دفع این نوع آفت علاوه بر زیان اقتصادی بر اثر استفاده از سموم، تأثیر این سم بر زنبور عسل و سایر حشرات مفید در دوره گرده افشانی است.

وی با اشاره به اینکه اولین بار یکی از کشاورزان کنگاوری به نام معصومعلی قوره جیلی با مشاهده تجمع این نوع سوسک در اطراف پلاستیک های آبی رنگ اطراف مزرعه به اهمیت این موضوع پی برده بود گفت: پس از این مشاهده ما آزمایشهای مختلفی در سال 88 انجام دادیم و متوجه شدیم طیف رنگی با طول موج بین 420 تا 480 نانومتر برای این نوع آفت جذاب است، بنابراین تله های پلاستیکی با این نوع رنگ طراحی و با استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی داخل تله، این آفت را زمینگیر کردیم.

این مبدع کنگاوری به ثبت جهانی این نوع تله گذاری در سازمان خواربار جهانی (فائو) اشاره کرد و افزود: این روش با نام کنگاور در سال 90 در مجامع جهانی مطرح و در فائو به عنوان کامل ترین روش جایگزین برای سموم معرفی شد.

وی با اشاره به صرفه ی اقتصادی این شیوه گفت: در این روش، علاوه بر اینکه دیگر نیاز به واردات سموم نیست و با هزینه ی بسیار کمی می توان جلوی طغیان این آفت را گرفت، تدبیری اندیشیده شده تا از لاشه ی سوسک های جمع شده در تله برای استفاده در خوراک ماهی و مرغ استفاده کرد تا منافع مالی نیز برای کشاورزان به همراه داشته باشد. در واقع یک تهدید مسلم به فرصت صد در صدی تبدیل گردید.

مهندس ولدبیگی با انتقاد از عدم توجه مسئولین سازمان حفظ نباتات به این شیوه ی دفع آفت، گفت: از سال 88 تا کنون علیرغم اینکه مجامع جهانی و محققین بین المللی این روش را تایید کرده و حتی مسئولین فرانسوی برای باغات کشاورزی به دنبال جایگزین کردن این تله به جای سموم هستند و همچنین با تمام عواید اقتصادی که این طرح می تواند برای کشاورزان داشته باشد و موجب کاهش هزینه ها شود و کمکی برای اقتصاد مقاومتی باشد، اما مسئولین سازمان حفظ نباتات حاضر نشده اند این روش را وارد مجموعه راهکارهای دفع آفات کنند و به کشاورزان کشور معرفی نمایند.

وی با اشاره به عدم استقبال مسئولین به طرح های جایگزین اینچنینی گفت: متاسفانه منافع مالی عده ای که به دنبال واردات سموم هستند، مانع از آن شده که روش های کم هزینه و راحت تری همچون تله ی ابداعی ما به عنوان یک روش مورد تایید، به کشاورزان معرفی و شناسانده شود. این در حالی است کهبا حضور بسیج مهندسین کشاورزی در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز و نیز حمایت های فرمانده سپاه ناحیه کنگاور در ترویج و توسعه این روش از طریق توزیع 5 هزار تله رنگی، کنترل غیر شیمیایی این آفت در این شهرستان با استقبال بی نظیر کشاورزان همراه شد به گونه ای که علاوه بر کنگاور سایر شهرستان های استان نیز خواستار استفاده از این شیوه در کنترل این آفت در مزارع خود شدند.


ارسال نظرات