یک نماینده مجلس با تشریح جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه گفت: با درخواست مجلس ایرادات شکلی برنامه ششم توسعه برطرف شده اما ایرادات محتوایی همچنان پابرجاست.
کد خبر: ۸۷۲۰۴۲۷
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا کاتب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه پرداخت افزود: در سال های 93 و 94 ، ‌85 درصد اعتبارات در بخش هزینه ای مصرف شد و اعتبارات عمرانی هیچ گاه به بیش از 15 درصد نرسید.

وی گفت: درسال 95 هم بیش از 90 درصد اعتبارات در بخش هزینه ای کشور مصرف خواهد شد.

کاتب افزود: بزرگترین مشکل کشور استفاده بیش از حد از منابع عمومی برای حقوق و دستمزد است و تا این مشکل حل نشود دیگر مشکلات وجود خواهد داشت.

این نماینده مجلس افزود: اولویتی بالاتر از کاهش هزینه های دولت وجود ندارد .

وی با بیان اینکه دربرنامه های سوم، چهام و پنجم توسعه همچون برنامه ششم برکاستن از حجم دولت تاکید شده است گفت: مهم این است که این کار صورت نمی گیرد و اجرا نمی شود و ما همچنان شاهد افزایش اعتبارات هزینه ای هستیم.

کاتب افزود:‌ در لایحه برنامه ششم توسعه آمده است که در مدت 5 سال 724 هزار میلیارد تومان باید در کشور سرمایه گذاری صورت گیرد که صد هزار میلیارد تومان آن از منابع داخلی و مابقی از منابع خارجی است اما راهکارهای مناسب برای جذب سرمایه گذاری و امنیت آن در نظر گرفته نشده است.

این نماینده مجلس گفت: با درخواست مجلس ایرادات شکلی برنامه ششم توسعه برطرف شده اما ایرادات محتوایی همچنان پابرجاست.

وی افزود:‌ دربحث اقتصاد مقاومتی 200 طرح ملی در لایحه برنامه ششم وجود دارد .

کاتب گفت: در برنامه ششم در زمینه آب و محیط زیست اولویت هایی مشخص شده اما اینکه چگونه می توان به این اولویت ها رسید مشخص نیست و ساز و کارهای اجرایی و قانونی آن دیده نشده است .

این نماینده مجلس با اشاره به رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد به لایحه برنامه ششم این سوال را مطرح کرد که آیا واقعا این رشد با دیگر عوامل همخوانی دارد یا خیر .

وی افزود: میانگین رشد اقتصادی در 40 سال گذشته 4 ونیم درصد بوده است حال باید دانست که با این رکود و باقی ماندن بخشی از تحریم ها چگونه می خواهیم به رشد 8 درصد برسیم.

کاتب گفت‌: در لایحه برنامه ششم بر تبدیل 400 هزار هکتار از اراضی به آبیاری تحت فشار تاکید شده اما منابع مالی آن دیده نشده است.

این نماینده مجلس افزود:‌کاهش 11 میلیون متر مکعبی مصرف آب در لایحه آمده است اما ساز و کارش مشخص نیست.

وی گفت:‌ خیلی از اسناد بالادستی در لایحه برنامه ششم به طور شفاف دیده نشده که از جمله آنها فقر و اشتغال ، محرومیت و معیشت مردم است.

ارسال نظرات