رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

احیای مراتعی آتش گرفته نیازمند اعتبار است

احیای هر هکتار از مراتعی که دچار آتش سوزی می شود، در روش بذرکاری 2 میلیون و 400 هزار ریال، روش کپه کاری چهار میلیون و 400 هزار ریال و در روش قرق نیز نیازمند 500 هزار ریال اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۸۷۲۰۵۶۷
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: احیای هر هکتار از مراتعی که بر اثر آتش سوزی از بین می رود، به طور متوسط نیازمند سه میلیون و 500 هزار ریال اعتبار است.

سعید حسنلو افزود: به طور متوسط سالانه از سال 89 تا پایان سال گذشته 600 هکتار از مراتع استان زنجان در 46 آتش سوزی، طعمه حریق شده است.

وی اظهار داشت: طی این مدت، بیشترین آتش سوزی ها به ترتیب در مراتع ییلاقی شهرستان های زنجان، طارم و ماهنشان بوده است.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، با بیان اینکه احیای مراتع نیازمند تامین اعتبار است، تصریح کرد: احیا به سه روش بذرکاری، کپه کاری و قرق انجام می شود.

حسنلو با تاکید بر اینکه بذر کاری با سه روش انجام می شود، یادآورشد: در روش نخست، کشت کامل مرتع در مراتعی که شیبی کمتر از 20 درصد دارند و خطر فرسایش خاک وجود ندارد، امکانپذیر است.

وی با بیان اینکه روش دوم بذر کاری و میان کاری است، افزود: این روش حالتی است که در آن بدون دخالت در پوشش گیاهی موجود و یا با حذف قسمت هایی از آن از طریق کشت بذرهای گونه بومی یا غیر بومی به صورت لکه ای و در بخش های خالی مرتع کشت می شود.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در روش سوم بذرکاری که کشت نواری است، بذر با استفاده از ماشین بذرکار و یا دستی در نوارهایی به عرض حدود پنج تا 10 متر کاشته می شود که در این روش باید شیب مرتع کمتر از 20 درصد بوده و از این مقدار بیشتر نباشد.

حسنلو به احیای مراتع به روش کپه کاری اشاره کرد و افزود: در مناطقی که امکان استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی بر روی اراضی شیب دار وجود ندارد و از بین رفتن کامل پوشش گیاهی در این عرصه های پر شیب به شدت، اثر فرسایش را افزایش داده باشد کپه کاری در این نوع از مراتع انجام می شود.

وی ادامه داد: روش قرق، برای چندین سال متوالی به منظور احیای پوشش گیاهی و جبران خسارت های ناشی از چرای دام و یا آتش سوزی بر مرتع انجام می شود.

حسنلو گفت: گونه های مرتعی قابل کشت در مراتع این استان را اگروپایورن اینترمدیوم، آرتی میسیا، فستوکا، بروموس، سرولا، سه کاله و اگروپایورن النگاتون است.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطرنشان ساخت: احیای هر هکتار از مراتعی که دچار آتش سوزی می شود، در روش بذرکاری 2 میلیون و 400 هزار ریال، روش کپه کاری چهار میلیون و 400 هزار ریال و در روش قرق نیز نیازمند 500 هزار ریال اعتبار نیاز دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار