نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر می خواهیم در بازار ارز یک تعادل مناسب ایجاد کنیم باید به دنبال این باشیم که قیمت نرخ آزاد را به نرخ دولتی ارز برسانیم.
کد خبر: ۸۷۲۰۶۱۱
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به مجاز شدن خرید و فروش ارز به نرخ آزاد از سوی بانکها، اظهار داشت: این کار می تواند تک نرخی شدن ارز را به دنبال داشته باشد، البته بحث تک نرخی شدن از سالها پیش مطرح بود و مربوط به این دولت نیست که بر همین اساس اتاق مبادلات ارزی را تأسیس کرده بودند اما عملا نتوانستند میزان تقاضای ارز را پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه تک نرخی شدن قیمت ارز به طور کل اتفاق خوبی است، تصریح کرد: خرید و فروش آزاد ارز توسط بانک ها آنچنان قدرتی ندارد که بتواند ارز را تک نرخی کند چرا که این طرح قرار است در یک برهه زمانی کوتاه انجام شود اما قطعا می تواند در افزایش قیمت ارز اثر گذار باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ذخایر ارزی ما توانایی پاسخگویی تقاضا را ندارد، گفت: این نوع توضیع ارز توسط بانکها افزایش قیمت را به دنبال داشته و طبیعتا دولت می تواند از این طریق بخشی از بدهای های خود را جبران کند. به نوعی می توان گفت افزایش قیمت ارز همیشه ابزاری برای جبران کسری بودج در دولت ها بوده است.

وی به افزایش قیمت ارز طی یک روز گذشته اشاره کرد و افزود: اگر می خواهیم در بازار ارز یک تعادل مناسب ایجاد کنیم باید به دنبال این باشیم که قیمت نرخ آزاد را به نرخ دولتی ارز برسانیم و از این طریق قطعا بسیاری از مفاسد بازار ارز را از بین خواهیم برد.

ارسال نظرات