رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران بیان کرد: براساس آمارها در علوم پایه"ISI" و دیگر منابع، رتبه 14 علمی در دنیا را داریم ، البته باید ببینیم این تعداد مقاله "ISI" چقدر در حوزه علمی راه‌گشا بوده و تولید ثروت کرده است
کد خبر: ۸۷۲۰۶۶۰
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محمد هادی مؤذن در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه کربلای مازندران به دنبال مدیریت دانش در بخش‌های مختلف بسیج است، گفت: شناسایی و جذب مبتکران و مخترعان، ارتباط گسترده با دستگاه‌های اجرایی،آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای علمی، پژوهشی و همچنین حمایت از مخترعان، مبتکران و پژوهشگران از اهداف اساسی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان است

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران با بیان اینکه با اعطای مبلغ 3 میلیون به بالا کمک بلاعوض از مبتکران و مخترعان حمایت می‌کنیم، گفت:طرح های تا سقف 3 میلیون تومان با مدیریت استان و بالای این مقدار با نظارت سازمان مرکزی حمایت می‌شوند.

مؤذن با اشاره به اینکه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران ، تاکنون از 2 هزار نفرمبتکر و مخترع حمایت کرده است، اظهار کرد:علاوه بر حمایت‌های مادی ، ارتباط دادن نخبگان با دستگاه‌های اجرایی، بخش صنعت و دراختیار گذاشتن تریبون در صداو سیما هم جزو کارهایی است که برای این قشر انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران گفت:بخش حمایت از نخبگان،مدیریت خانه نخبگان، مراکز رشد، حمایت و هدایت از تحقیقات موضوعی، پایگاه‌های علمی و توانمندسازی از جمله بخش های این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه حمایت مالی از طرح‌های نخبگان در مرکز حمایت صورت می‌گیرد، افزود:اساتید و کارشناسان رشته‌های مختلف در قالب کارگروه در محل مدیریت خانه نخبگان به تبادل آراء و طرح راه‌کار برای حل مشکلات استان می‌پردازند.

مؤذن با اشاره به تجاری‌سازی طرح‌ها در مراکز رشد استان مازندران، افزود: در مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات موضوعی هم ظرفیت‌های استان مورد بررسی و سپس حمایت قرارمی‌گیرد.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران با بیان اینکه امسال 7 پایگاه‌ علمی به منظور علمی کردن و آموزش دادن مهارت‌ها در در شهرهای مختلف، شامل :بهشهر، ساری، قائمشهر، بابل، آمل، نوشهر و تنکابن راه‌اندازی شده است، گفت: این پایگاه‌ها با هدف پوشش علمی و آموزشی در شهرهای مختلف استان راه‌اندازی شدواگر ظرفیت بیشتری وجود داشته باشد، حتما تعداد آن‌ها را افزایش می‌دهیم .

وی با بیان اینکه تاکنون برنامه‌های ابلاغی سازمان را به خوبی انجام دادیم، افزود: برای هدایت و حمایت از تمامی نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها نیاز به تلاش بیشتری از سوی همه نهادهای علمی احساس می‌شود.

مؤذن بااشاره به برگزاری نمایشگاه ابتکارات و اختراعات درسال گذشته افزود: با برگزاری این نمایشگاه به موفقیت‌های بسیاری در زمینه معرفی نخبگان به مراکز صنعتی، آشنایی و همبستگی بیشتر میان افراد نخبه استان و همراهی سپاه کربلا استان دست یافتیم که دستگاه‌های دیگر چنین توفیقی در برگزاری نمایشگاه‌های ابتکارات و اختراعات نداشتند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران با تأکید بر ارتباط متقابل میان دانشگاه‌ها و بخش صنعت، افزود: لازم است انتظارات هر دو نهاد نسبت به یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط میان نهادهای علمی و مراکز آموزشی بیشتر از گذشته شده است ،اظهار کرد:در حال حاضر بنیادعلمی نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران بیش از 100 عضو هیأت علمی دارد.

مؤذن با اشاره به اینکه هم‌اکنون مسئولیت نهادهایی مانند پارک علم و فناوری و بنیادعلمی نخبگان استان برعهده اساتید دانشگاه است، افزود: همین موضوع پل ارتباطی مناسبی با مراکز آموزشی فراهم نموده‌است.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران بیان کرد: براساس آمارها در علوم پایه"ISI" و دیگر منابع، رتبه 14 علمی در دنیا را داریم ، البته باید ببینیم این تعداد مقاله "ISI" چقدر در حوزه علمی راه‌گشا بوده و تولید ثروت کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حرکت علمی کشور وضعیت مناسبی ندارد ، گفت: خلاء میان رتبه علمی و تجاری سازی مشهود است که اگر پر شود، در حوزه علمی پیشرفت بسیاری به دست می‌آوریم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران با اشاره به ارتباط سهل و ممتنع در جامعه علمی، اظهار کرد:از جهت اینکه عده‌ای از افراد کارشناس و متخصص در یک رشته خاصی به تبادل نظر می‌ پردازند می‌توانیم به سهل بودن ارتباط اشاره کنیم و از سوی دیگر ممتنع هست، چون نتوانستیم خواسته‌های مطرح شده اساتید در بحث کلان را پاسخگو باشیم و این موضوع حوزه گسترده‌ای از مدیریت کلان را شامل می‌شود.

وی درباره رابطه علم و سیاست ، گفت:رابطه میان علم و سیاست تعریف شده‌ نمی‌تواند باشد منتها ما نمی‌توانیم علم و سیاست را جدا کنیم و درواقع سیاست‌زدگی کار اشتباهی است،.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران افزود:باید بدانیم که پیشرفت علمی سبب موفقیت سیاسی و اطلاعات و آگاهی سیاسی هم سبب موفقیت علمی در ارتباط با کشورهای دیگر می‌شود.

مؤذن ، برنامه امسال سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری مازندران را از لحاظ کمّی و کیفی بهتر از سال گذشته عنوان کرد و افزود: افزایش استادان از لحاظ کمّی و راه‌اندازی پایگاه‌های علمی هم کیفیت برنامه‌ها را ارتقاء بخشیده است.

وی درباره لزوم توجه به شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آن‌ها ، بیان کرد:بخشی ازموفقیت ما در حوزه اقتصادی و علمی به شرکت دانش بنیان باز می‌گردد و این مسئله شرط لازم هست؛ اما کافی نیست، به نظرم باور مسئولین و استفاده از محصولات تولیدی این شرکت‌ها بسیار دارای اهمیت است.

رئیس سازمان بسیج علمی، پزوهشی و فناوری مازندران اهمیت مدیریت دانش در استان و پرداختن به اهداف حمایتی از نخبگان را از محورهای اصلی فعالیت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران عنوان کرد و گفت:با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه و نگرانی ایشان پیرامون کاهش شتاب رشد علمی ایران، لازم است نخبگان دانشگاهی بیشتر به سمت تحقیق و انجام مباحث علمی و پژوهشی هدایت شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها