برای افزایش شتاب رشد علمی کشور ، باید زنجیره ایده تا ثروت به طور جدی شکل بگیرد و تمامی فعالیت های انجام شده در مسیر علم و فناوری به تولید ثروت ملی بیانجامد .
کد خبر: ۸۷۲۰۶۸۴
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ماهنشان گفت: افزایش ارتباط صنعت با دانشگاه ، یکی از راهکارهایی است که کارشناسان تحقق آن را در افزایش شتاب رشد علمی موثر عنوان می کنند که در این میان ؛ وزارت خانه های صنعت و معدن، راه و شهرسازی، اقتصاد، نفت و دفاع باید نقش بسیار پر رنگ تری را ایفا کنند.

مرسل هدایتی افزود: مساله تولید علم به عنوان یکی از شاخص های سرآمدی و سرافرازی و پیشرفت در کشور بسیار اهمیت دارد و مقام معظم رهبری نیز در اغلب سخنرانی هایشان بر مساله جایگاه علمی ایران و افزایش شتاب علمی کشور تاکید دارند که نشان دهنده اهمیت تولید علمی و مشارکت ایران در تولید جهانی علم است.

وی اظهارکرد: از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۵ براساس پایگاه اطلاع‌رسانی «اسکوپوس» ایران در تولید علم رتبه ۲۲ را در سطح جهان دارد و در سال ۲۰۱۵ و به استناد همین پایگاه، رتبه علمی کشور ۱۶ است که این رتبه باعث افتخار و نشان دهنده تلاش دانشمندان در عرصه تولید جهانی و مشارکت بالای دانشمندان ایران در تولید جهانی علم است، این در حالی است که متاسفانه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در هیچ‌کدام از پوسته‌های تولید علم جهانی قرار نداشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ماهنشان گفت: بدون تردید توجه به ارتقای کیفیت در حوزه پژوهش و تحقیقات می تواند از اولویتها و اقدامات اساسی باشد که به بهبود جایگاه ایران در عرصه بین المللی کمک موثری خواهدکرد .

هدایتی اظهار کرد: در حال حاضر میانگین ارجاع به مقالات بر اساس استانداردهای بین‌المللی ۱۴ است که ما با این رتبه هنوز فاصله داریم ولی از لحاظ تولید مقالات در وضعیت مطلوبی قرار داریم، اما باید در زمینه ارجاعات نیز در جهت نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی حرکت کنیم.

وی افزود: تقویت ارتباطات علمی بین المللی ؛ هدایت فعالیت های پژوهشی به سمت نیازهای واقعی کشور؛ کاربردی کردن مقالات و پایان نامه ها، ایجاد مشوق ها و سازوکارهای اثربخش در ارتباط دانشگاه و صنعت، درگیر کردن استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طرح و پروژه های کاربردی، تصویب و تخصیص اعتبارات مالی برای طرح ها و پروژه های اساسی و دیگر فعالیت های پژوهشی و نیز توسعه و گسترش پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان مستقر در آن ها از جمله برخی اقدامات راهگشا برای توسعه علمی کشور است که پیاده سازی آن ها در بدنه علمی وپژوهشی وصنعتی کشور به احیای شتاب رشد علمی کشور منجر خواهد شد .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ماهنشان گفت: برای افزایش شتاب رشد علمی کشور ، باید زنجیره ایده تا ثروت به طور جدی شکل بگیرد و تمامی فعالیت های انجام شده در مسیر علم و فناوری به تولید ثروت ملی بیانجامد .

هدایتی اظهار کرد:افزایش بهره وری پژوهشی نیازمند ایجاد ساز وکارهای متعددی است که یکی از آن ها جهت دهی به پژوهش است به نحوی که پژوهش ها در کشور باید براساس اولویت ها انجام گیرد و اولویت ها نیز براساس نیازهای واقعی جامعه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ماهنشان حذف دیوارهای فیزیکی بین مراکز تحقیقاتی موجود وشبکه های آزمایشگاهی به منظور فراهم کردن امکان استفاده بهینه از تجهیزات و منابع موجود را از دیگر عوامل موثر در بهره وری پژوهشی و رشد علمی کشور دانست و خاظر نشان ساخت: از طرفی ماموریت محور کردن دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وتحقیقاتی از دیگر عوامل موثر در رشد علمی وافزایش بهره وری پژوهشی است .

ارسال نظرات