تشکیل شورای ریاستی یمن متشکل از 5 عضو یا انتخاب نایب رئیس جمهور به عنوان رئیس جمهور موقت، اولین بند طرح پیشنهادی توافقنامه سازمان ملل درباره یمن است.
کد خبر: ۸۷۲۱۰۶۲
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
 به گزارش خبرگزاری بسیجشبکه خبری «المیادین» بندهایی از توافقنامه سازمان ملل را که «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن درباره آن با نمایندگان کشورهای ناظر بر مذاکرات کویت بحث و گفت‌وگو کرده است، منتشر کرد.

بند اول طرح پیشنهادی سازمان ملل درباره یمن درباره تشکیل شورای ریاستی متشکل از 5 عضو است و یا اینکه نایب رئیس جمهور به صورت توافقی به عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب شود و همه اختیارات ریاست جمهوری به وی محول شود.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور موقت که به صورت توافقی انتخاب شده است، نخست وزیر را انتخاب می کند و نخست وزیر نیز پس از رایزنی مستقیم با احزاب سیاسی و مدنی، کابینه خود را معرفی کند.

در بندهای توافقنامه بین المللی پیشنهادی درباره یمن آمده است که وزرای دولت وحدت ملی باید بر اساس تخصص و شایستگی انتخاب شوند.

شبکه المیادین گزارش داد که انتخاب وزراء بستگی به نتایج گفتگوی ملی دارد که بر اساس آن 30 درصد از آنها را زنان تشکیل می دهند. انتخاب وزراء برای تصدی پست وزراتی باید به صورت مساوی بین شمال و جنوب یمن صورت بگیرد.

در بندهای توافقنامه پیشنهادی تاکید شده است که رایزنی های سیاسی بین احزاب مختلف از سرگرفته شود و گفتگوهای سیاسی جامع بعد از تشکیل دولت وحدت ملی انجام شود.

در طرح پیشنهادی توافقنامه سازمان ملل اعلام شد که با انجام گفتگوی سیاسی بین احزاب مختلف، گام های باقی مانده برای تکمیل روند انتقال سیاسی برداشته شود. این گام ها متضمن طرح انتخاباتی، بررسی موضوع جنوب یمن و تکمیل فرآیند پیش نویس قانون اساسی است.

طبق این توافقنامه، نخست وزیر می تواند کمیته مقدماتی را برای تعیین مکانیزم دستور کار جهت رایزنی ها و نشست های گفتگوی سیاسی جدید را انتخاب کند. باید کمیته پیگیری و نظارت بر اجرای بندهای توافقنامه کویت تشکیل شود.

برخی منابع خبری گزارش دادند که «هیات ریاض» این توافقنامه پیشنهادی را امضاء و کویت را ترک کردند. نماینده سازمان ملل در امور یمن می گوید که خروج هیات ریاض از کویت به معنای عقب نشینی آن از ادامه مذاکرات نیست.

ارسال نظرات