روستاي چو در شهرستان مريوان 30 سال است كه ميزبان بانوي كارآفريني است كه براي 11 نفر اشتغالزايي ايجاد كرده است/بسيج سازندگي.
کد خبر: ۸۷۲۱۱۵۱
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،پرورش زنبورعسل با توجه به هزينه كم براي آغاز كار و سود زياد براي توليد كننده مي‌تواند در استان كردستان به عنوان شغل محسوب شود.


كيفيت عسل طبيعي استان كردستان در جهان زبانزد است، اين مساله ناشي از اقليم خاص و شرايط طبيعي ويژه كشورمان است. در گذشته اي نه چندان دور و پيش از آغاز موج ويرانگر مهاجرت از روستا به شهر، بخش عظيمي از روستائيان در كنار كار كشاورزي به پرورش زنبور عسل مي پرداختند. امروز اما پرورش زنبور در ايران شرايط مناسبي ندارد.



هرچند در نقاطي از استان كردستان وجود ريزگردها باعث كاهش توليد و مرگ زنبورها مي شود، در ساير نقاط هم با از بين رفتن فرهگ كار و گسترش ميل به مشاغل دولتي و پشت ميز نشيني، تمايل كمتري به پرورش زنبور مشاهده مي شود. اين در حالي است كه پرورش زنبور در صورت رعايت اصول علمي، پيشه اي بسيار سود آور است. هرچند چرخه پرورش زنبور در ايران در سطح كلان از فقدان صنايع تبديلي و بسته بندي نيز به شدت رنج مي برد و به همين دليل بازارهاي خود را در جهان هر روز از دست مي دهد.


امروز با توجه به تأكيدات رهبر معظم انقلاب تنها راه رفع مشكلات اقتصادي كشور، تحقق بخشيدن به اقتصاد مقاومتي است...
آسمان را گرفته در آغوش، كوه هاي بلند روستاي چو، جايي كه ميزبان بانويي موفق در توليد عسل استان كردستان است، قدم هايم را كه بر ميدارم و به آنجا نزديك تر مي شوم احساسي عجيب دلم را فرا مي گيرد كه چطور يه زن مي تواند در كنار نيش اين همه زنبور تجمل كند اما نقله خانم مي گويد؛ من هم ابتدا از نزديك شدن به زنبورهاي عسل مي‌ترسيدم و اوايل كار بيشتر نيش زنبورها اذيت مي‌كرد اما پس از مدتي كه از زنبورها شناخت پيدا كردم، بدون اينكه دستكش داشته باشم، به ميان زنبورها مي روم.

100 كندوي رنگارنگ كه درآمدزايي 11 نفر را از طريق اين محصول شيرين خدادادي ايجاد كرده است.



مرد و زن نمي شناسد، وقتي پشتكار باشد و تكيه بر توان داخلي، آن وقت است كه مي توان اقتصاد مقاومتي را به مرحله اجرا رساند، نمونه آن هم يكي از بانوان مريواني است كه فعل خواستن را صرف كرده و با اعتقاد به اصل «ما مي توانيم» اين روزها يك زنبوردار نمونه در استان كردستان است. مي گويد به دنبال اشتغال زايي است، حرف هايش قابل تامل است، شايد تلنگري براي مسئولان كه به ايجاد اشتغال با اقتصاد مقاومتي اعتقادي ندارند و دست روي دست گذاشته اند تا آمار بيكاري بالا و بالاتر برود
نقله رحماني بانوي مريواني كه 30 سال است مشغول به حرفه ي زنبورداري است در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل اظهار كرد: سالانه از هر كندو 5 كيلو عسل برداشت داريم.

توليدي عسل طبيعي و درماني از گون هاي رشد يافته در دل كوه ها
وي رمز موفقيت خويش را در علاقه، پشتكار و حمايت خانواده مي داند و همسري كه خانواده را برتر از كار براي خود در زندگيش مي داند و مي گويد؛ اگر باشد من هر روز ساعت 8 به محل كارم بيايم تمام كارهاي خانواده ام را ابتدا در اولويت قرار مي دهم سپس به اينجا مي آيم.


براي او شكست در كار تلخ نيست بلكه تجربه اي است در اين مسير پر فراز و نشيب ...
وي مي گويد؛ هيچ وقت براي شروع كاري ترس نداشته باشيد چون حتي اگر چندين بار هم شكست بخوريد اما باور و ايمان قلبي به خداوند و تلاش و همت در وجود انسان باشد مطمناً روزي به پيروزي دست خواهد يافت.
بدون شك امثال اين بانوي كردستاني الگوي مناسبي هستند براي جواناني كه هنوز در انديشه ي پشت ميز نشيني هستند



مسئولان جلوي عسل تقلبي را بگيرند
اين زنبوردار موفق با اشاره به اينكه مشكل اساسي آنها عرضه در بازار است، ادامه مي دهد:« وجود عسل‌هاي تقلبي در بازار و عرضه آن‌ها با قيمت پايين رقابت نابرابر و ناعادلانه اي را براي ما ايجاد مي‌كند به طوري‌كه افراد كمتري خريدار عسل طبيعي هستند و اين براي ما مشكل ساز است و بايد مسئولين فكري براي ورود عسل بي كيفيت و تقلبي كنند.»
اين بانوي كارآفرين با بيان اينكه به دليل هزينه هاي بالاي زنبورداري دولت از اين حرفه حمايت نمي كند گفت: از آنجايي كه توسعه اين شغل موجب گسترش اقتصاد مقاومتي در كشور مي شود، بايد حمايت هاي لازم از سوي دولت انجام گيرد.

وي تصريح كرد: با قرار گرفتن در طبيعت و بهره گيري از همين عسل هاي طبيعي مي توان بدني سلامت و زندگي سالمي داشت چراكه متاسفانه ما انسان ها ذائقه خود را در عصر امروز به وسيله تكنولوژي تغيير داده ايم و از علم خداوند در خلافش استفاده مي كنيم.


رحماني توصيه اي به بانوان علاقمند به حرفه زنبورداري كرد و گفت: توصيه من براي بانوان علاقه منددرشغل زنبورداري درمرحله اول اين است كه پس از فراهم نمودن مكان مناسبي براي پرورش زنبور عسل، به كلاس هاي فني حرفه اي رفته و يا تحصيلات كلاسيك را در دانشگاه ها سپري كنند و مطمئنا مي توانند در حرفه خود موفق باشند .

وي در پايان خطاب به مردم گفت: عسل به تنهايي يك دارو محسوب مي شود و در صورتيكه هر شب قبل از خواب از آن استفاده شود موجب مي گردد بنيه وقوت بدن در طول روز بالا رود كه البته بهتر است عسل را با كره استفاده نكنيد چراكه خواص اصلي آن از بين مي رود.
اگر چه چرخ صنعت استان كردستان به واسطه ي كمبود كارخانه ها در اين ديار به خوبي نمي چرخد اما حمايت از همين توليد كنندگان كوچك راهي براي برخورداري از اقتصاد پايدار را فراهم مي سازد.
 
منبع اخبار : قرارگاه رسانه و فضاي مجازي سازمان بسيج سازندگي ,
ارسال نظرات