تبدیل شدن اشتباهات پزشکی به سریالی دنباله دار اتفاق تاریکی در نظام پزشکی و سلامت کشور است. در این گزارش با 12 قصور پزشکی سال 95 که در برخی منجر به مرگ و در مواردی آسیبی به فرد زده شده همراه می شوید .
کد خبر: ۸۷۲۱۳۴۵
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، دیوار اعتماد بین پزشکان و جامعه سست و سست تر می شود. شرایط به گونه ای شده است که هر چند وقت یکبار یکی از آجرهای همین دیوار اعتماد فرو می افتد.

قصور های پزشکی از یک سو و برخی خطاهای فاحش از سوی دیگر باعث شده تتمه اعتماد بین پزشک و بیمار در حال از بین رفتن است. البته این نظر می تواند بدبینانه ترین نگاه باشد اما به هر حال نمی توان کتمان کرد در روزهای اخیر شرایط به گونه ای پیش رفته که نگاه به جامعه پزشکی و اطمینان درباره توانایی های علمی آنها زیر سوال رفته است. پرونده ای که با ماجرای صدرا آغاز شد و بعد از فوت کیارستمی و حواشی بعد از آن به اوج رسید و هنوز هم موضوع رسانه ها است.

پرونده قصورهای پزشکی که منجر به فوت و یا نقص عضو و عوارض دیگر از جمله به کما رفتن می شود در حال قطور شدن است. این پرونده قطور پر از اتفاقات ریز و درشت در رابطه با اشتباهات پزشکی است. برخی خیلی سر و صدا کردند و برخی بی سر و صدا به بوته فراموشی سپرده شده اند. چه اتفاقی افتاده که این پرونده روز به روز برگ های سیاهی را به خود اضافه می کند؟ دلایل زیادی وجود دارد اما به همین بهانه بد نیست نگاهی به پر سر و صداترین اشتباهات پزشکی در ماه های اخیر بیندازیم.

کم تر کسی ماجرای صدرای 5 ساله و بخیه هایش را نمی داند ، آذرماه سال گذشته بود که صدرا از اهالی استان خوزستان و شهرستان ایذه ساکن خمینی شهر به علت بریدگی روی چانه به طول 6-10 میلیمتر به همراه مادر خود به بیمارستان اشرفی مراجعه می کند اما با نداشتن مبلغ 105هزار تومان بخیه های صدرا به دستور پزشک و پرستار متخلف باز می شود .

عباس زارع نژاد، مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص توضیح داد :دو تن از متخلفان این پرونده ( پزشک و پرستار) از طریق دادسرای خمینی شهر ، احضار شده اند و برای شان پرونده تشکیل شده است. در واقع در دو مرجع برای آنها پرونده تشکیل شده است اول در مرجع صنفی که دادسرای انتظامی نظام پزشکی به آن رسیدگی می کند و دوم در مرجع عمومی. چون این ماجرا باعث خدشه دار شدن احساسات مردم شده و مدعی العموم هم از آن شکایت کرده است.

چندی از موضوع صدرا نگذشته بود که با 2 خبردر قصور پزشکی در اتاق عمل مواجه شدیم ،یکی مرگ نوزاد 45 روزه که در اثر افت فشار اکسیژن مرکزی بیمارستان و یا اختلال در دستگاه اکسیژن رسانی، کپسول گاز CO2که اشتباها در محل قرار داشته، وارد مدار تنفس اتاق عمل شده و متاسفانه باعث مرگ نوزاد گردیده است و دیگری مادری که پس از زایمان به جای گاز اکسیژن گاز دیگری را روی صورت وی قرار دادند و باعث شد صورت، لب، دهان، گلو، ریه و چشمان این مادر دچار سوختگی شدید شود.

اما انگار داستان قصورات پزشکی سری دراز دارد ، در اردیبهشت سال جاری با سه حادثه دیگر باز هم با اشتباهات پزشکی همراه بودیم . اولی ، پسر دو ساله‌ای به نام یونس قائمی توسط خانواده‌اش برای انجام ختنه به یکی از بیمارستان ‌های شهر یزد منتقل شد. او ساعتی بعد تحت عمل جراحی با بی‌حسی موضعی قرار گرفت. 20دقیقه بعد از عمل، خانواده‌اش او را به خانه‌شان بردند. یک ساعت پس از ترک بیمارستان، حال یونس بد شد و او را دوباره به بیمارستان رساندند اما تلاش پزشکان برای نجات جان وی بی‌نتیجه بود و او تسلیم مرگ شد .

روابط‌عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی یزد در این باره اعلام کرده است: . با توجه به مشخص نبودن اتفاقاتی که در یک ساعت حضور بیمار در خانه‌اش افتاده و مشکوک بودن موضوع، نمونه‌های لازم گرفته و به پزشکی قانونی ارسال شده تا علت دقیق مرگ او مشخص شود .

دومین مورد ، کودک 5ساله ای توسط والدینش به بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر منتقل شد. بیماری این کودک که توسط پزشک اطفال اسهال و استفراغ تشخیص داده شده بود، موجب شد تا پزشک مربوطه برای وی دیازپام و داروی ضد تهوع تجویز کند به همین دلیل کودک پنج ساله پس از مدتی از حالت عادی خارج شده و علائم هوشیاری خود را از دست می‌دهد. خبرهای دریافتی حاکی‌ است پس از گذشت حدود 16ساعت، کودک خردسال علائم حیاتی خود را از دست داده است .

و اما سومین اشتباه در این ماه ، دختر 6 ساله گرگانی بود که با یک عمل ساده لوزه دچار مرگ مغزی شده است .

اما با گذر چند ماه باز هم با خبری مبنی بر قصور پزشکی در حین عمل سزارین رو به رو شدیم ، ،جراحت صورت نوزادی در حین عمل سزارین توسط ابزار پزشکی در یک بیمارستان خصوصی و دیگری در بیمارستان خاتم الانبیاء نطنز طی یک عمل جراحی سزارین ، نوازد پسر متولد شده در پلک تحتانی چشم چپ دارای زخمی به طول ۳ تا ۴ میلیمتر با عمق کم و هماتوم خفیف پلک تحتانی متولد می شود و در این رابطه هم رسانه ها از قول دکتر اصغری، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نوشتند که علت وقوع حادثه پارگی پلک نوزاد در بیمارستان نطنز به احتمال زیاد ناخن نوزاد بوده که در حین عمل به علت فورس وارد شده پلک را پاره کرده است.

رفته رفته نه تنها این قصورات کمتر نشد بلکه شدید ترهم شاهد اشتباهات پزشکی در کشور بودیم ، در تیرماه امسال مادر بارداری با درد شدید به بیمارستان فاطمیه همدان می رود اما پذیرش انجام نمی شود و زایمان به یک هفته بعد موکول می شود اما به دلیل مراجعت مراجعت مجدد، مادر باردار پذیرش می‌شود، اما نوزاد به دلیل کمبود اکسیژن دچار مشکلات تنفسی می شود .

بنابر اظهارات آقای رضایی پدر این نوزاد تازه متولد که فیلم کودکش را در زیر دستگاه به تصویر کشیده است، تمام صورت نوزاد به دلیل نرسیدن اکسیژن در حین زایمان طبیعی کبود شده و بعد از 4 روز جدال برای ماندن و زنده بودن در نهایت روز پنجشنبه 24 تیر ماه ساعت 17 جان به جان آفرین تسلیم می‌کند.

آنقدر قصورات پزشکی در ماه های اخیر جان چند تن از مردم و نوزادان را گرفته است ، زمانی که با اشتباه پزشکی که منجربه فوت شخصی نشده است و فقط پانسمانی را در حلق کودکی در حین عمل جا میگذارند باعث خوشحالی مان می شود ،بله درست خواندید کودک ۹ ساله بوشهری که برای بیماری لوزه تحت عمل جراحی یکی از پزشکان متخصص حلق و بینی قرار گرفته بود، بعد از ده روز تکه‌ای از بانداژ پانسمان را هنگام حالت تهوع بالا می‌آورد و مشخص می‌شود که هنگام عمل جراحی، پانسمان در گلوی این کودک جا مانده است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این رابطه گفته است: در حال رسیدگی به پرونده هستیم.

موضوع اشتباهات پزشکی زمانی به اوج خود رسید که عباس کیارستمی کارگردان مشهور هم قربانی آن شد‌، این بار عنصر شهرت بیمار اگرچه بر خلاف معمول باعث نشد که رسیدگی به او جدی تر از مردم عادی باشد اما فوت او باعث شد خشم عمومی در بین بازیگران و هنرمندان ایجاد شود،خشمی که حتی واکنش های تندی را هم از سوی برخی پزشکان به دنبال داشت، اعتراضات هنرمندان به برخی پزشکان قبلا در قالب سریال در حاشیه به صورت شوخی و کنایه مطرح شد اما مرگ آقای کارگردان باعث شد دیگر پای شوخی در میان نباشد و اعتراضات هم نه در حاشیه بلکه در متن قرار بگیرند.

اما این داستان همچنان ادامه دارد... اشتباهات یکی پس از دیگری قربانی می گیرند ، قربانیان یا به کام مرگ فرو می روند یا صدمات جبران ناپذیری به آنها وارد می شود. این سونامی اشتباهات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ راهکار آن را چه کسی می یابد؟ مشخص نیست اما باید نگران آینده جامعه پزشکی باشیم و البته نگران زمانی که بیمار دیگر معتمد بیمارش نباشد تا با این شرایط سلامت جامعه به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.

هنوز سرنوشت بررسی ادعاهای قبلی مبنی بر قصور پزشکان مشخص نشده که وزارت بهداشت با چالشی جدید مواجه شد، فوت 4 شهروند اهوازی در یک بیمارستان و به یک علت، مسئولان درمانی علت فوت را عفونت های گوارشی اعلام کردند اما هنوز جامعه سئوالاتی در این رابطه دارد که چرا در یک بیمارستان در یک مقطع چند روزه 4نفر به علت عفونت جان باخته اند؟

ایرج حریرچی ، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری دیروز خود در خصوص قصورات پزشکی صورت گرفته بیان کرد : موضوع خطاها در بخش درمان یکی از موضوعات مهم و جدی است که باید به آن رسیدگی شود، اما در این اواخر احساس می‌شود میزان این خطاها بالا رفته است که لازم است بگوییم با به وجود آمدن شبکه‌های مجازی، این فیلترها برداشته شده و این خطاها بیش‌تر منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود.متأسفانه این خطاها در همه جای دنیا وجود دارد که البته در حوزه درمان یک خطا نیز پذیرفته‌شده نیست. در این رابطه حساسیت شخص وزیر بهداشت درباره رسیدگی به این موضوعات بسیار زیاد است، البته برآوردها این است باتوجه به اعتباربخشی‌های انجام‌شده تعداد خطاها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که بعضی از این موارد منتشر شده و به فضای رسانه‌ای راه پیدا کرده است.

حریرچی در رابطه با علت فوت 4 تن از بیماران دیالیزی اظهار کرد: طبق بررسی‌ها نه از نظر سیستماتیک و نه از نظر غذای بیماران مشکلی وجود نداشته، بلکه یک عامل دهانی روده‌ای در آنجا موجود بوده که یا ناشی از غذای مشترک و یا ناشی از عامل دیگری بوده است که فقط برای این افراد تاثیر گذاشته است. در عین حال ما عوامل دیگر را هم بررسی کردیم و از همه سیستم‌ها کشت گرفتیم؛ البته باید توجه کرد که در 60 درصد موارد مسمومیت‌های خوراکی عامل اولیه پیدا نمی‌شود.

معمولا بیمارانی که دیالیز می‌شوند یک بیماری زمینه‌ای نیز دارند، حال باید توجه کرد که یک ویروس یا عامل بیماری در افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی باشند نسبت به افراد سالم به صورت شدیدتری ظهور می‌کند و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. یعنی بیماری‌زایی عوامل بیماری‌زا ناشی از کنش و واکنش عامل بیماری‌زا و سیستم ایمنی بدن است.
 
 
منبع: جام جم
ارسال نظرات