مردم اراک امروز پنجاه و هفتمین روز آلوده را در حالی سپری کردند که هنوز پنجمین ماه سال به نیمه نرسیده است و خواسته مردم اراک چیزی جز نفس کشیدن در هوای پاک و سالم نیست و لازمه احقاق این حق پیگیری های جدی و مداوم مسئولین مربوطه است.
کد خبر: ۸۷۲۱۵۲۵
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، هشدار برای خانه ماندن افراد مسن و بیماران قلبی، عدم حضور در سطح شهر در غیر از موارد ضروری و استفاده نکردن از ماشین آلات شخصی همه و همه این پیام ها، خبر از بالا رفتن میزان آلودگی و ناسالم بودن هوای شهر دارد، خبری که این روزها بسیار از رسانه ها پخش می شود..

استان مرکزی با وجود شرکت و کارخانه های بزرگ و کوچک صنعتی به پایتخت و قطب صنعتی ایران تبدیل شده است. قطب صنعتی، که آرزوی تنفس سالم و بدون نگرانی برای مردمانش به آرزویی غیرممکن تبدیل شده است.

با توجه به اینکه باید از این کارخانه ها به نفع هم استانی ها بهره برد و در واقع مفید فایده باشد برای اشتغال جوانان و منبع مالی برای استان، اما تنها ارمغانش شده آلودگی های نفس گیر و دودهای سمی که سلامت آنان را تهدید می کند و از نظر بسیاری از پزشکان زمینه ساز بسیاری از بیماری ها است .

تنفس در هوای پاک و سالم به حق ترین مطالبه مردم هر جامعه است؛ حقی که، هر انسانی باید از آن بهره ببرد حقی که این روزها در شهرهای بزرگ صنعتی به رویا تبدیل شده است و مطالبه آن نیازمند پیگیری های جدی است.

به راستی میزان تاثیر برگزاری کارگروه ها و همایش های متفاوتی که با عنوان روز پاک در استان برگزار می شود در کاهش آلودگی تا چه حد بوده یا در واقع گفتگو و فرصت دادن های مکرر به صاحبان آلاینده تا چه مقدار توانسته آنان را از ادامه راهی که در پیش گرفته اند بازدارد.

متاسفانه تا زمانی که از دید صاحبان صنایع آلاینده، ارزش منافعشان بیشتر از سلامت مردم باشد و چشم بیدار و گوشی شنوا برای این دست از حرف ها نداشته باشند از هوای پاک و سالم در استان بهره نخواهیم برد.

با روند روبه رشد روزهای ناسالم درشهر اراک به خوبی می توان پی به این موضوع برد که صاحبان صنایع تنها با گفت وگو از موضع خود کوتاه نمی آیند و در اینجاست که مردم استان به طور جد خواستار پیگیری و محاکمه قاطعانه خاطیان سلامت هستند.

پیگیری های جدی، اثر گذار و زود بازده، نه وعده هایی که یا محقق نمی شوند و یا اثرگذاری موقت دارند و تنها زمانی شاهد اجرای آن هستیم که سطح آلودگی هوای شهر از سطح هشدار بالاتر می رود.

مسئولین استانی در واقع مدافعان حقوق مردم در این حوزه هستند از این رو لازم است تا تمام تلاش خود را به کار بندند تا حق قانونی آنان را که بهره بردن از هوای سالم و پاک است را دریافت کنند.

تعدد روزهای ناسالم تاجایی پیش رفته که دیگر نفس‌ها به شمارش افتاده و تنها پاسخ مسئولین برای افزایش این میزان آلایندگی و یافتن راهکار جدی به این خواسته به حق مردم تنها این است که ذرات کمتر از دو و نیم میکرون مسئول بیشتر این آلایندگی ها هستند.

خواسته مردم اراک چیزی جز نفس کشیدن در هوای پاک و سالم نیست و لازمه احقاق این حق پیگیری های جدی و مداوم مسئولین مربوطه است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی، با اشاره به وضعیت ناسالم هوای امروز کانشهر اراک گفت: بر اساس اعلام مرکز پایش آلودگی هوای کلانشهر اراک، میزان غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک برای سیزدهمین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جمعیتی قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس میزان غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک در روز سه شنبه 12 مردادماه به 41 میکروگرم بر مترمکعب رسید که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی بیان کرد: میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در اراک در 24 ساعت گذشته نیز به 42 میکروگرم بر مترمکعب رسید که بالاتر از حد استاندارد است و وضعیت ناسالم و هشدار را برای گروه‌های جمعیتی حساس نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون، کلانشهر اراک 57 روز با کیفیت هوای ناسالم را سپری کرده است.

ابراهیمی‌کارنامی در ادامه تاکید کرد: باتوجه به آمار روزهای ناسالم این کلانشهر از مجموع 57 روز ناسالم 48 روز آن با کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 9 روز در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌های جمعیتی بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات