ورود قاچاق کالا صدمات زیادی را در پی دارد که ازدیاد کالا در کشور و سخت تر شدن فروش کالای داخلی مشابه نمونه ای از این صدمات می باشد که تولید کننده داخلی را به مرز ورشکستگی می رساند.
کد خبر: ۸۷۲۲۳۹۵
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

مرداد ماه ۹۵ رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم فرمودند: «بنده به مسئولین گفته ام جنس قاچاق را جلوی همه آتش بزنید. ضربه بزنید به قاچاقچی و جنس دارای مشابه داخلی ».

برای درک بیشتر جمله اخیر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) کافی است ابتدا معنای قاچاق را بدانیم. "قاچاق در لغت صفت ترکی به معنی آنچه ورود آن به کشور و یا معامله آن از طرف دولت ممنوع است لیکن امروزه قاچاق به معنی واردات کالا بدون گذراندن شرایط واردات است.”

ورود قاچاق کالا صدمات زیادی را در پی دارد که ازدیاد کالا در کشور و سخت تر شدن فروش کالای داخلی مشابه نمونه ای از این صدمات می باشد که تولید کننده داخلی را به مرز ورشکستگی می رساند و این صدمات به قدری جدی هستند که امروز مشاهده می کنیم صنعت نساجی ما به علت قاچاق پوشاک تقریبا نابود شده است.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا گشت های مرزی و دریایی نمی توانند از ورود کالای قاچاق جلوگیری کنند؟

چندین عامل و راه ورود کالای قاچاق وجود دارد که یکی از ابزارهای جلوگیری از آن گشت های مرزی هستند، اگر عملکرد گشت های مرزی را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که کمبود امکانات یکی از عوامل کم توفیقی آنان در دستگیری قاچاقچیان می باشد، ده سال پیش این نیروها قصد خرید پهباد برای شناسایی قاچاقچیان را داشتند که غربی ها آن را در اختیار ما قرار ندادند اما با باور به توان جوان ایرانی پهباد را در داخل تولید کردیم و این پیشرفت در کشف کالاهای قاچاق بسیار سودمند بود.

در ادامه باید گفت، قاچاق کالا روشهای مختلفی دارد، اما در این بین پنج روش اصلی وجود دارد: ورود کالاها از درگاه های غیر رسمی با استفاده از روش های غیر معمول،کم اظهاری و درج اطلاعات نادرست در زمان عبور کالا از گمرک ، استفاده از ظرفیت های قانونی واردات و خصوصا از قوانین مناطق آزاد ،خرده فروشی در بازارهای مناطق آزاد و مرزی ، استفاده از ظرفیت عبور کالا از کشور؛ بدین صورت که کالا را باهدف صادرات به کشور دیگر ، به داخل وارد می کنند و در میانه راه بارش را عوض می کنند.

نقش مردم در جلوگیری از ورود کالای قاچاق نیز باید پررنگ باشد،خرید کالای قاچاق که عمدتا ارزان تر از داخلی است توسط خود مردم انجام می شود اگر مردم خریدداری نکنند قاچاق هم سودی ندارد در بعضی کشورهای شرق آسیا خرید کالای خارجی در نگاه مردم نوعی خیانت است چه رسد به آنکه قاچاق هم باشد اما متاسفانه فرهنگ خرید در ایران مطابق با آخرین تولیدات برندهای خارجی است، البته خود آن برند ها و بنگاههای اقتصادی خارجی نیز هم برای این فرهنگ سرمایه گذاری کرده اند و بسیار بازارهای ایران را رصد می کنند.

قدرت فرهنگ در این زمینه را باید مثال توضیح می دهم، اگر کمی در پاساژ ها و مراکز خرید مناطق آزاد گشت بزنید و با فروشندگان صحبت کنید متوجه مطلب مهمی می شوید، بسیار از تولید کنندگان پوشاک داخلی کالای خود را از استان های مرکزی به جزیره قشم آورده و در پاساژ های این منطقه با عنوان پوشاک خارجی به فروش می رسانند.

این فرهنگ نیز به مانند خود قاچاقچیان خطرناک است، راه های زیادی برای مقابله با این فرهنگ وجود دارد یکی از این راه ها آن است که جنس قاچاق و قاچاقچی را با آتش زدن کالای قاچاق، در انظار عمومی تحقیر کرد، زیرا همانطور که گفته شد ، آسیب های قاچاق تا حدی است که می توان آن را به عنوان نوعی جنگ تلقی کرد.

ارسال نظرات