یک استاد دانشگاه در خصوص کم‌رنگ شدن ازدواج اظهار داشت: یکی از عوامل کم‌رنگ شدن سنت ازدواج در بین جوانان، تبلیغات سوء بیگانگان و نفوذ فرهنگ بیگانه در جامعه است.
کد خبر: ۸۷۲۲۶۲۸
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، دکتر یزدانی در مراسم جشنی که به مناسبت آغاز دهه کرامت در امامزاده شوراب خلیل آباد برگزارشد با بیان این‌که بحث ازدواج یکی از مهم‌ترین مباحث در جوامع جهانی مخصوصاً در جامعه خودمان است، افزود: اسلام به ازدواج سفارش کرده است و روی آن تأکید دارد چراکه این مقوله از منظر اسلام اهمیت زیادی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که عوامل بالا رفتن سن ازدواج به سه حیطه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که جرم و جنایت و آسیب‌های اجتماعی مانند بی‌بندوباری، اعتیاد و طلاق زیاد شده است و عوامل اجتماعی زیادی وجود دارد که خانواده را از هم می‌پاشد.

یزدانی ادامه داد: جوانانی که ازدواج را عامل خوشبختی می‌دانند وقتی این مشکلات را می‌بینند سعی می‌کنند وارد این مقوله نشوند، چراکه می‌ترسند بعداً به طلاق و اعتیاد منجر شود.

دکتر یزدانی، دلیل اجتماعی دیگر را مهاجرت جوانان روستایی به شهر دانست و افزود: پسران روستایی برای کار و درآمد روستا را ترک می‌کنند، که این خود باعث شده جمعیت دختران روستا بیشتر شود و از طرف دیگر پسر حاضر نیست با دختر روستایی ازدواج کند، که این یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج است.

وی با بیان این‌که عوامل اقتصادی نیز در بالا رفتن سن ازدواج دخیل هستند، ادامه داد: اگر با پسران دم‌بخت صحبت کنیم که دلیل این‌که ازدواج نمی‌کنید چیست؟ می‌گویند شغل، خانه و ماشین نداریم و هم‌چنین پول کافی برای هزینه جشن نداریم و از طرف دیگر بر سر راه دختران نیز مشکلاتی وجود دارد و بعضی مرسومات داریم که دست‌ و پاگیر شده و باعث بالا رفتن سن ازدواج می‌شود که به‌عنوان مثال می‌توان به تهیه جهیزیه برای دختران اشاره کرد، مخصوصاً خانواده‌ای که چند دختر دم‌بخت دارد و توان تهیه جهیزیه و در نتیجه سر و سامان دادن به دختر خود را ندارد.

وی با اشاره به این‌که کشور ما اسلامی است و در کنار آن فرهنگی غنی داریم، می‌بینیم با همه سفارشاتی که اسلام در رابطه با ازدواج داشته، این امر در جامعه اسلامی کم‌رنگ شده است، عنوان کرد: یکی از عوامل کم‌رنگ شدن سنت ازدواج در بین جوانان، تیلیغات سوء بیگانگان و نفوذ فرهنگ بیگانه در جامعه است، چرا وقتی که می‌بیند جوانان در کشورهای غربی تا آخر عمر مجرد باقی می‌مانند و برای رسیدن به لذت‌های دنیایی خود حاضر است به روابط نامشروع تن دهد و ازدواج نکند، بدون شک روی جوان ما نیز تأثیرگذار است.

یزدانی اظهار کرد: در زمان‌های قدیم زمانی‌که فرزندان به سن تکلیف می‌رسیدند، برای آن‌ها زن می‌گرفتند که امروزه این مسئله بسیار ضعیف شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که عوامل فرهنگی در بالا رفتن ازدواج تاثیر دارد، ادامه داد: در حال حاضر ارزش‌‎‌ها از بین رفته و ارزش‌های مادی جای ارزش‌های معنوی را گرفته است، و این نکته را جوانان ما باید در نظر بگیرند که ازدواج و تشکیل زندگی، خریدن خانه، ماشین و چیزهایی از این قبیل نیست.

وی با اشاره به این‌که بالا رفتن سن ازدواج باعث می‌شود، منکرات، فساد، فحشا و آسیب‌های اجتماعی زیاد شود، عنوان کرد: جوانی که از راه مشروع ارضا نشود به‌دنبال خلاف و فساد رفته و در نتیجه امید برای زندگی از بین می‌رود و این در حالی است که هرچه سن ازدواج بالا برود قدرت انتخاب پایین آمده و جوان دیگر توان جست‌وجو برای پیدا کردن همسر خود را ندارد که در نتیجه تن به ازدواجی می‌دهد که ایده‌آل او نیست و این در حالی است که جوان قدرت انتخاب دارد.

یزدانی در پایان اظهار کرد: کسی که سنش بالا رفته احساس می‌کند که سر بار خانواده است پس مجبور است به اولین خواستگار جواب مثبت بدهد که بعداً از این انتخاب خود پشیمان می‌شود که سودی ندارد.

لازم به ذکر است در پایان مراسم به قید قرعه از بین خواهران شرکت کننده در مراسم به اهداء چادر نماز تقدیر و تشکر به عمل آمد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها