خبرهای داغ:
امام جمعه گرگان گفت:دستی که برای نوشتن قلم می گیرد و زبانی که آماده گفتن می شود باید بسیار مراقب باشد زیرا هیچ چیز به اندازه آبروی یک مسلمان نزد خداوند اهمیت ندارد.
کد خبر: ۸۷۲۲۷۳۳
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج گلستان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی، در خطبه های نماز جمعه شهرستان گرگان، با اشاره به آغاز دهه کرامت، اظهار کرد: اول ماه ذی القعده سال روز تولد حضرت فاطمه معصومه (س) بود و 11 ذی القعده هم سال روز ولادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) است.

وی با بیان این که این دهه، به نام دهه کرامت نام گذاری شده است، بیان کرد: در این دهه باید درباره کرامت های انسانی و آن چیزهایی که باعث کرامت انسان می شود، چه در مسائل رفتاری، چه اعتقادی و چه اخلاقی بیشتر تلاش کنیم و کرامت ها انسانی چیزهایی است که ما باید از پیشوایان دین یاد بگیریم و سبک و روش زندگی آن ها را الگو قرار دهیم.

آیت الله نورمفیدی، با یادآوری این که امروزه جوامع بشری سبک رفتار خاص خود را دارند، تصیح کرد: ما هم باید برای خود سبک زندگی داشته باشیم، اما این سبک رفتاری را از چه کسی باید بگیریم و الگو و پیشوای ما در اخلاق و رفتار کیست؟

امام جمعه گرگان، با طرح این سوال که چه کسی بهتر از ائمه اطهار (ع) را می توان به عنوان الگوی زندگی یافت؟ اظهار کرد: علی بن موسی الرضا (ع) بهترین انسان، اخلاق او بهترین اخلاق، ایمان و او بهترین ایمان و رفتار او بهترین رفتار برای الگو قرار دادن است.

وی تاکید کرد: فقط نباید دنبال ظاهر ائمه باشیم و یا داخل حرم شویم و دور ضریح بچرخیم. اگر در رفتار و اخلاق پیرو خاندان پیامبر (ص) باشیم می توان امیدوار بود که اهل بهشت هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، در ادامه به ذکر روایاتی از امام هشتم پرداخت و گفت: علی ابن شعیب می گوید که محضر حضرت رضا(ع) رفتم و ایشان ابتدا از من سوال کرد که چه کسی است که ما بتوانیم بگوییم زندگی او بهترین زندگی ها است. علی ابن شعیب جواب که نمی دادنم و قطعا شما از من بهترین می دانید بهترین سبک زندگی را چه افرادی دارد و حضرت آن زمان یک ملاکی پیشنهاد داد که بهترین سبک زندگی کدام است.

وی ادامه داد: حضرت فرمود، اگر کسی در زندگی خود توانایی داشته باشد و دیگران هم از زندگی او بهره مند شوند، این بهترین زندگی است و کسی که زندگی دیگران در نحوه زندگی او نیکو شود بهترین فرد است.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: امروز کسی که دنبال تولید برود و در کنار زندگی و کار او بسیاری از افراد مشغول به کار شوند بهترین زندگی را دارد زیرا جوان های بیکار و افراد نیازمند را کمک کرده است.

 
وی بیان کرد: امامان ما به نحوی زندگی می کردند که زندگی دیگران در زندگی آنان صورت خوشی پیدا می کرد. پس بهترین سبک زندگی انسان ها این است که زندگی دیگران با زندگی او نیکو شود.

امام جمعه گرگان در ادامه روایت خود از حضرت رضا (ع)، گفت: دوباره حضرت از علی اب شعیب پرسید چه کسی است که از نظر زندگی بدترین زندگی را دارد و ادامه داد که بعضی از انسان ها دستشان در زندگی باز است ولی کسی از زندگی آن ها بهره نمی برد، لذا بدترین معاش از کسی است که توان داشته باشد ولی کسی از زندگی او خیری نبرد.

وی اضافه کرد: حضرت رضا (ع) فرموده اند وقتی نعمتی به شما روی می آورد مواظب باشید تا نعمت را نگه دارید. اگر قدر نعمت ها را بدانید در دست شما می ماند، اما اگر قدر ندانید از دست شما فرار می کنند و اگر از دست کسی هم فرار کند دیگر بر نمی گردد.

آیت الله نورمفیدی با تاکید بر این که بدترین مردم کسی است که خیرش به کسی نرسد، اضافه کرد: کسی که در غذا خوردن تنها غذا می خورد و زیر دستانش را مورد خشم و اذیت قرار بدهد هم از بدترین افراد است و این روایتی است از حضرت رضا (ع) برای سبک زندگی، رفتار و کردار ما.

وی ادامه داد: بهترین زندگی ها از آن کسی که است از چیزهایی که خدا به او داده، دیگران هم بهره مند شوند. نکته دیگری هم درباره همه ائمه وجود دارد و آن این است که ائمه ما در هر شرایطی، چه در قله عظمت و چه در زندان، هیچ وقت ذخایر و زیبایی های دنیا آن ها را از خود بی خود نکرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان توضیح داد: ابن عباس در یکی از جنگ ها بود که امیر المومنین (ع) به او گفت لنگ کفش من چقدر می ارزد و او جواب داد که لنگ کفش ارزشی ندارد. حضرت علی (ع) ادامه داد که همین لنگه کفشی که می گویی ارزشی ندارد در نزد من از خلافت بر شما مردم ارزش آنها بیشتر است. لذا این نشان می دهد مقام و دنیا از نظر امیرالمومنین (ع) چیز بی ارزشی است. البته یک استثنا هم درباره مقام وجود دارد و آن این است که حقی را احیاء کند یا حرف درستی را به کرسی بنشاند.

آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: دنیا وقتی به ما روی می آورد نباید آنقدر خوشحال شد و اگر به ما پشت هم کرد نباید آنقدر غصه دار شویم که از دنیا بمیریم. این سبک اهل بیت بود که مقام و موقعیت آن ها را مجذوب خود نمی کرد.

وی اضافه کرد: حضرت رضا (ع) وقتی به مشهد آمد بالاترین مقام به او واگذار شد اما ایشان بدون این که ولیعهدی ایشان را جذب خود کند، رفتا می کرد به گونه ای که سر سفره با همه خادمان غذا می خورد و وقتی مامون شنید ناراحت شد و گفت این حد خادمان نیست که سر سفره شما بنشینند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: آدم هایی که اهل دنیا هستند به محض این که چیزی به دست می آورند خود را گم می کنند. باید به یاد داشت فردای قیامت هر کس به اندازه عملش سود می برد و آن جا کسی به پدر، مادر و مقام دنیا نگاه نمی کند.

وی تاکید کرد: باید در حیطه عمل سعی کنیم رفتارهای ائمه الگوی ما شود تا زندگی ما بهترین زندگی ها شود. اگر چیزی در دنیا مانند پول و مقام به دست می آوریم نباید خود را گم  نکنیم زیرا امامان ما خود را در اوج قدرت گم نمی کردند.

 
  امام جمعه گرگان در خطبه های دوم نماز جمعه، ضمن یادآوری 17 مرداد روز خبرنگار مهر، گفت: روز یکشنبه در سال 77 در جریان حمله به دیپلمات های ما در افغانستان یکی از خبرنگارهای ما به نام «صارمی» به دست طالبان به شهادت رسید و به همین دلیل 17 مرداد به مناسبت شهادت این جوان، روز خبرنگار نام گرفت.

وی با یادآوری اظهارات خود در دیدار با خبرنگاران استان، اظهار کرد: در دنیا قانون، خبرنگار را محدود می کند اما در کشور ما علاوه بر قانون، شرعیت هم خبرنگار را مقید می کند. این دستور صریح قرآن است و می گوید حتی گمان بد به دیگران نکنید و این گناه است. قرآن می فرماید غیبت نکیند زیرا مانند آن است که گوشت برادر مرده خود را بخورید.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: دستی که برای نوشتن قلم می گیرد و زبانی که آماده گفتن می شود باید بسیار مراقب باشد زیرا هیچ چیز به اندازه آبروی یک مسلمان نزد خداوند اهمیت ندارد.

وی ادامه داد: در فضاهای مجازی شرایطی ایجاد شده می توان با یک خبر دروغ آبروی مومن را برد. وقتی شما با نوشتن و گفتن و حرف زدن در شبکه های مجازی و رسانه ها آبروی مسلمانی را می برید دیگر نمی توان آبرو را جمع کرد و این ها عذابی سخت دارد.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگرمحکمه های دنیا هم شما را به میز محاکمه نکشاند باید در محکمه های آخرت پاسخگو بود.

وی با طرح این سوال که آیا باید هر چیزی را که شنیدیم در فضای مجازی بیاوریم؟ تصریح کرد: اگر آبروی مسلمانی را بریزیم در قیامت چگونه جواب خواهیم داد؟ به همه افرادی که در کار خبرنگاری نقشی دارند می گویم که مراقب باشید آبروی مسلمان بسیار پیش خداوند اهمیت دارد.

امام جمعه گرگان بیان کرد: در روایات داریم خداوند نبی خود را پیش بندگان پنهان کرده است لذا باید بسیار با احترام با هم همه مسلمانان رفتار کنیم زیرا ممکن است یکی از آن ها نبی خداوند باشد.

وی در ادامه، به 6ذی القعده روز بزرگداشت شاهچراغ شیراز اشاره کرد و گفت: البته تاریخ دقیق ولادت و شهادت ایشان مشخص نیست. احمد بن موسی، بسیار شخصیت شاخصی بود و برای دیدار با امام هشتم از مدینه به سمت خراسان حرکت کرد. مردم وقتی متوجه شدند، جمعیت زیادی هم دنبال ایشان حرکت کردند و خبر به مامون رسید.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان توضیح داد: به مامون خبر رسید که گروه گروه دارد به کاروان احمدبن موسی می پیوندند لذا او دستور داد جلوی ایشان را بگیرند. در 10 فرسخی شیراز بودند که وادی شیراز جلوی آن ها را می گیرد و جنگی راه می افتد ولی این گروه شکست می خورد و احمد بن موسی وارد شیراز می شود و در خانه ای پنهان می شود. وادی شیراز، ایشان را دنبال می کند و در یک درگیری به ایشان شهادت می رسند و حتی خانه را هم روی سر وی خراب کردند.

وی تصریح کرد: بعدها پیرزنی از اهالی شیراز می بیند چراغی آنجا روشن می شود. چند بار این مساله را می بیند. عضد دوله دیلمی را خبر می دهد و او به خانه پیرزن می رود تا ببیند و آن صحنه پیش می آید. پیرزن وقتی صحنه را می بیند صدا می زند «شاه، چراغ» و آن مقبره به شاه چراغ معروف می شود. ایشان از شخصیت های محبوب حضرت رضا (ع) بودند ولی در شیراز به شهادت می رسند.

وی بیان کرد: روز اول ذی القعده شبکه ای در قم افتتاح شده است به نام رادیو معارف که 24 ساعته برنامه دارد و توصیه می شود عزیزانی که تمایل دارند درباره معارف اطلاعی داشته باشند این رادیو را استفاده کنند.

 
آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: امسال هم آل سعود با برنامه هایی که پیش کشید و سنگ اندازی هایی که کرد، سفر زوار بیت الله حرام را مانع تراشی کرد. وقتی مسئولان دیدند که آن ها حاضر نیستند امینت و عزت زوار ایرانی را حفظ کنند، از فرستادن زوار منصرف شدند و مقصر آل سعود است. برخی مراجع هم مانند آیت الله جوادی و مکارم شیرازی گفتند امسال حج واجب نیست زیرا یکی از شرایط استطاعت امنیت راه است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم جنایت های آل سعود و ارتباط مخفیانه آن ها با اسرائیل که اکنون علنی شده، آن ها را به آخر خط رسانده باشد و ما را از رژیم منحوث آل سعود نجات دهد.

انتهای خبر/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها