یادواره شهدای حاج عمران و ارتش در یادمان شهدای تمرچین برگزار شد

مراسم گرامیداشت شهدای منطقه حاج عمران در شمالغرب کشور و ارتش جمهوری اسلامی ایران در یادمان شهدای تمرچین برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۲۲۸۲۸
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۶
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج،مراسم گرامیداشت شهدای منطقه حاج عمران و ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور کاروان‌های راهیان نور و مردم پیرانشهر آذربایجان غربی در یادمان شهدای تمرچین برگزار شد.

امیر سرتیپ دوم غلامحسین دربندی رئیس کمیته تخصصی راویان دفاع مقدس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در این مراسم با نام بردن از برخی شهدا به ذکر رشادت‌های شهیدان پرداخت و گفت: شهید علیاری تمام دوره‌های تکاوری و جنگ‌های چریکی را در کشورهای مختلف گذرانده بود. او که فرمانده لشکر 64 ارومیه بود، در سال 85 بر اثر جراحت‌های شیمیایی به شهادت رسید. روزهای آخری که در بیمارستان بستری بود، گفت سلام مرا به آقا برسانید و بگویید ببخشید که روی تخت بیمارستان بستری‌ام.

وی خاطرنشان کرد: شهید محمدجعفر نصراصفهانی نیز به دلیل جراحت‌های شیمیایی عمل کرده بود و شکمش بخیه داشت. با این وجود هر روز دست‌های خود را بر شکم گذاشته و به سرعت خود را به نماز جماعت می‌رساند و در صف اول می‌ایستاد.

دربندی همچنین در خصوص شهید آبشناسان عنوان کرد: او تمام جملات حضرت علی درباره مرگ و شهادت را در دفترچه‌اش نوشته بود و خواب دیده بود که از روی زمین کنده شده و پرواز می‌کند. آن خواب را در دفترش هم نوشته بود.

وی ادامه داد: شهید صیاد شیرازی نیز مطیع محض امام(ره) بود. به او خبر دادند که در مرز چذابه اتفاقی افتاده است، اما امام به او گفته بودند که به مناطق خطرناک نرو. مانده بود که چه کند. از یک سو نگران مرز و از سویی دیگر نگران بود که از امر امام سرپیچی نشود. می‌گفت در بستان بودم که دیدم یک روحانی با لباس رزم و با موتورسیکلت جلوی پایم ترمز زد. آن روحانی، مصطفی ردانی‌پور بود. نگرانی‌ام را به او گفتم، او گفت سوار بر موتور شو من تو را سریع به خط می رسانم، بازدیدی کن و برگرد. آن روحانی بزرگوار در چنین روزی در همین منطقه حاج عمران به شهادت رسید.

دربندی در ادامه به شهید وزوایی اشاره کرد و اظهار داشت: محسن وزوایی فاتح بازی‌دراز در وصیت‌نامه‌اش آورده است که از خدا می‌خواهم شهادت در راهش را نصیبم کند. اگر توانستید جنازه‌ام را به دست بیاورید آن را به  روی مین‌های دشمن بیاندازید تا اقلا جنازه‌ام کمکی به حاکمیت اسلام کرده باشد. در‌حالی‌که در زمان حیاتش کلی زحمت کشیده بود، او می خواست بگوید من هر لحظه آماده فداکاریم.

وی درباره شهید عباس دوران نیز گفت: او با هواپیما به ساختمان بتنی اجلاس غیرمتعهدها زد و تنها مچ پایی از او باقی ماند. قرار بود در پی برگزاری آن اجلاس صدام رئیس اجلاس غیرمتعهدها شود؛ که با این کارِ شهید دوران این امر محقق نشد. این افسر شجاع ارتشی معادلات جهانی را به هم زد و تاریخ‌ساز شد. این درحالی بود که مقامات عراقی، بغداد را دومین شهر امن جهان از لحاظ پدافند هوایی عنوان کرده بودند.

وی اضافه کرد: 20 سال پس از آن حادثه و در سال 81 قرار شد مچ پای شهید دوران به همراه پیکرهای شهدا از مرز قصرشیرین وارد ایران شود. با صدا و سیما هماهنگ کردیم و یک مراسم استقبال ویژه برای فرمانده‌ای که همیشه زنده است برگزار کردیم. وقتی پیکر را آوردند، مسئول تشریفات روبروی تابوت شهید ایستاد و گزارشی کوتاه از پیروزی جنگ داد و همه در برابر پیکر او احترام گذاشتند.

این یادگار دوران دفاع مقدس عنوان داشت: برگزاری یادواره‌های شهدا در شهرها و روستاها تزریق خون حماسه به جان مردم است و راهیان نور یک مشق نظامی فرهنگی است. زائران راهیان نور لحظه لحظه حضور خود در این مناطق را ثبت کنند.

ماموستا محمودی امام جمعه شهر پیرانشهر نیز در این مراسم بیان داشت: ارتش نقطه افتخار جمهوری اسلامی ایران است. در ابتدای انقلاب برخی به امام خمینی(ره) پیشنهاد دادند که ارتش منحل شود؛ اما امام(ره) با زیرکی فهمیدند که این یک توطئه است؛ لذا ارتش را تقویت کرده و به آنان روحیه دادند.

وی افزود: ارتش در مقابله با بحران‌هایی که دشمن برای کشور به‌وجود آورده بود، نقش مهمی داشت. اگر ارتش نبود آن مقاومت در ابتدای جنگ شکل نمی‌گرفت.

ماموستا محمودی تصریح کرد: امروز دشمنان فهمیده‌اند که با جنگ نظامی نمی‌توان بر این کشور مسلط شد. هر جامعه‌ای که اعتقادات دینی و رهبر داشته باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را در هم بشکند؛ لذا از راه‌های دیگر وارد شده‌اند. تروریست‌ها را وارد عمل و تحریم اقتصادی برپا کردند؛ اما انقلاب اسلامی تا به امروز پایدار مانده است.

امام جمعه پیرانشهر گفت: ارتش و سپاه در تمرچین و حاج عمران توانستند ارتش عراق را به عقب برانند. پیش از آن خمپاره دشمن به شهر می‌رسید؛ اما بعدها توپ آنان نیز به شهر نرسید.

وی تصریح کرد: شیعه و سنی دو بال اسلام هستند؛ که باید با هم متحد شوند و در برابر ظالمان بایستند. ارتش و سپاه نیز دو بال نیروهای دفاعی جمهوری اسلامی هستند. اگر این دو با هم باشند که هستند، قدرت نظام اسلامی روز به روز بیشتر می‌شود.

ماموستا محمودی تاکید کرد: آنان که در جنگ تحمیلی کشته شدند، شهیدند و اینان همچون شهدای صدر اسلام هستند؛ این شهیدان سعادتمندند.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: دفاع از مرزهای اسلامی لازم و ضروری است و اگر استقامت و مقاومت نباشد دنیا فاسد می‌شود و از بین می‌رود.

همچنین در ابتدای این مراسم سرهنگ میرزایی فرمانده تیپ پیاده 164 ارومیه ضمن عرض خیر مقدم به حاضران، گفت: نگه داشتن یاد شهدا یک وظیفه است. این شهیدان در مقابل دشمنی ایستادند که از طرف بیش از 30 کشور دنیا در حوزه‌های اطلاعاتی، تجهیزاتی و انسانی پشتیبانی می‌شد و اجازه ندادند یک وجب از خاک جمهوری اسلامی ایران به دست دشمن بیافتد.

در این مراسم یاد و خاطره شهدای مدافع حرم ارتش گرامی داشته شد./م
ارسال نظرات