کیفیت نان تولیدی نانوایی های شهرستان نیر چندان مناسب نبوده و این امر نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.
کد خبر: ۸۷۲۳۴۲۹
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴

یک شهروند نیری در این خصوص در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری بسیج از نمین ، اظهار داشت: آوردن نان با کیفیت بر سر سفره ها از سال های دور و از زمانی که پخت نان در تنورهای سنتی از داخل خانه ها رخت برکند برای اکثر مردم شهرستان و به خصوص روستائی ها به یک آرزو تبدیل شده است.

این شهروند دلیل اصلی بی کیفیت بودن نان در شهرستان نیر را استفاده از آرد نامرغوب و همچنین راحت طلبی نانوایان و عدم رعایت اصول اولیه پخت نان دانست و گفت: متاسفانه تعدادی از نانوایان نیز به فنون نانوایی آشنا نیستند و بدون تجربه قبلی و گذراندن دوره های آموزشی مفید اقدام به دریافت مجوز و ایجاد نانوایی می کنند که این امر در کنار مسائل دیگر دست در دست هم داده و شهروندان نیری را از داشتن نان مرغوب محروم کرده است.

شهروند دیگری نیز که شاهد این گفتگوی دوستانه گفت به بحث پیوست و گفت: عدم بهبود کیفیت نان زمانی ناگوارتر می شود که برای تهیه این نان بی کیفیت باید مدت زمان زیادی در صف های طولانی تلف کنی و دست آخر نانی را به خانه ببری که پس از مدت زمان خیلی کوتاه غیر قابل استفاده می شود و بیش از یک سوم نان خریداری شده به کیسه های نان خشک حواله می شود که این امر علاوه بر افزایش بار مالی خانواده ها باعث هدر رفت سرمایه های کشور می شود.

پس از این گفتگوی مردمی سراغ یکی از کارشناسان این امر رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم. این کارشناس استفاده از آرد نامناسب و عمل آوری نامناسب خمیر نان را از دلایل عمده افت کیفیت نان های پخت شده در نیر دانست و ادامه داد: برای داشتن نان مرغوب علاوه بر داشتن آرد با کیفیت باید مواردی از جملهالك كردن آرد، اختلاط آردهاي داراي گلوتن ضعيف با آردهاي داراي گلوتن قوي،رساندن حرارت آرد به حد مطلوب،عمل‌آوريمناسب و دادن زمان استراحت مناسب به خمیررا رعایت کرد.

ویبا بیان اینکه بخشی از نارضایتی ها نیز به ذائقه مردم بر می گردد افزود: گروه زیادی از مردم نان های نازک شده و پهن تر و بزرگتر را بر نان های حجیم و کوچک تر ترجیح می دهند و متاسفانه ملاک خوب بودن نان را بزرگ و پهن بودن آن می دانند در صورتی که این موضوع اشتباه است و نان هرچه بزرگتر باشد و بیشتر پهن و نازک شده باشد به دلیل جلوگیری از سوختن آن باید کمتر در تنور بماند و همین باعث کاهش زمان پخت و جلوگیری از تخریب بقایای اسید فیتیک (اسیدی که مانع آزاد شدن املاح کلسیم، آهن، روی و منیزیم در نان می شود) بجا مانده در خمیر می شود.

این کارشناس ادامه داد: بهترین نان تافتون (ماشینی یا تنوری) نانی نیست که سفید و نازک شده باشد بلکه نانی است که تیره و طلایی تر و حجیم تر باشد و بجای 20 ثانیه دو دقیقه یعنی 6 دور بیست ثانیه ای در تنور مانده تا مغز آن پخت و برشته شود و اکثر نان های لواش تولیدی در کشورمان این نقص بزرگ را دارند و وقتی به نانوا در خصوص زمان کم نان در تنور اعتراض می شود، در پاسخ می گوید که مردم طرفدار این نوع نان هستند! مردمی که سلامتی خود را فدای سلیقه خود می کنند و با خوردن نان سفید و نپخته به استقبال انواع بیماری ها می روند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه بیشتر به امر آموزش نانوایان، رعایت بهداشت پخت و عرضه نان،افزایش کیفیت آرد تحویلیو افزایش نظارت ها شاهد بهبود کیفیت نان در شهرستان و افزایش رضایتمندی مردم باشیم.

ارسال نظرات