رئیس دانشگاه محقق اردبیلی خبرنگاران را امدادگران اطلاعات و اخبار جامعه دانست.
کد خبر: ۸۷۲۳۴۳۸
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، دکتر گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: اگر برای هر صنفی روزی یا هفته ای باید تعیین شود، در مورد خبرنگار باید گفت که همه ۳۶۵ روز سال روز خبرنگار است.

وی افزود: حتی روزهایی که دیگران در کنار خانواده به استراحت و تفریح مشغولند، خبرنگار به عنوان چشم بیدار جامعه نگهبانی می دهد، تا دیگران را در جریان آخرین تغییرات و تحولات قرار بدهد.

صادقی با بیان اینکه خبرنگاران امدادگران اطلاعات و اخبار جامعه هستند، تصریح کرد: به نظر من همانطور که در جنگ ها برای امدادگران یک نوع مصونیت از تعرض پیش بینی شده، باید برای قشر خبرنگار آزادی عمل بیشتری در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: اگر قرار باشد خبرنگار حتی بخاطر درج مطالبی که مستنداتش را دارد امنیت روانی نداشته باشد، جریان آزاد اطلاعات متوقف می شود و جامعه در یک بی خبری قرار می گیرد. بدتر از بی خبری، قرار گرفتن در فضای نامطمئن یا آکنده سوءظن است. در این حالت، حتی حاکمیت نیز در ایجاد ارتباط درست با آحاد جامعه دچار مشکل می شود. مردمی که متوهم باشند، در بحران ها از خود مایه نمی گذارند و به همه چیز به دیده شک و تردید نگاه می کنند.

وی تصریح کرد: حاکمیت سالم هیچگاه به خبرنگار به چشم تهدید نگاه نمی کند؛ چرا که جریان آزاد اطلاعات را مانع فساد درونی سیستم می داند و چون خودش سالم است خواستار یک سیستم سالم نیز خواهد بود.

صادقی خاطرنشان کرد: خبرنگار به دلیل نوع خدمتی که ارائه می دهد هم از این نظر که آگاهی می بخشد(مانند یک معلم) شغلی شبیه شغل انبیاست و دیگر اینکه در آیات قرآن هم از پیامبران بعنوان خبررسانان نام برده شده است و از این نظر هم باز به شغل پیامبرانه شباهت دارد.

وی مشکل عدم تامین معاش خبرنگاران را یک مشکل جدی در عصر فعلی دانست و گفت: این باعث می شود تا اولا خود خبرنگاران شغل خودشان را جدی نگیرند و دوم اینکه به خبرنگاری به عنوان یک سرگرمی یا شغل دوم و موقت نگاه کنند، در چنین فضایی، خبرنگار حرفه ای و ملی نخواهیم داشت و از کسانی که شجاعانه به پیشواز حوادث بروند محروم خواهیم شد.

ارسال نظرات