بلاتکلیفی مهمترین نهاد آماری کشور؛

عادل آذر دو شغله است؟!

در شرایط فعلی مرکز آمار ایران عملا هیچ رئیسی ندارد، زیرا عادل آذر بعد از حضور در دیوان محاسبات بیشترِ وقت خود را در این محل می‌گذراند و فرصت رسیدگی به وضعیت مرکز آمار ایران را ندارد!
کد خبر: ۸۷۲۳۴۵۲
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج، حدود 20 روز پیش بود که عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران با 200 رای توانست جواز حضور در کرسی ریاست دیوان محاسبات را به دست آورد. به گزارش «نسیم آنلاین»، به این ترتیب رئیس جدید دیوان محاسبات در شرایطی یک پست مهم در قوه مقننه را در اختیار گرفت که هنوز در دولت حسن روحانی دارای عهده دار مرکز آمار ایران است. 

از همان روزهای اول حضور عادل آذر در دیوان محاسبات صحبت از انتخاب یک رئیس جدید برای مرکز آمار ایران به میان آمد. حتی ایرج ندیمی مشاور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرده بود که به زودی جانشین عادل آذر در مرکز آمار انتخاب خواهد شد. اما علی رغم تعجب همگان رئیس جدید دیوان محاسبات استعفای خود را از ریاست مرکز آمار اعلام نکرد ( چیزی در این خصوص در رسانه‌ها منتشر نشد). 
همچنین پژوهشکده آمار به عنوان مهم ترین نهاد زیر مجموعه این مرکز، در سایت رسمی خود همچنان نام عادل آذر را به عنوان رئیس مرکز آمار ایران ثبت کرده است. بنابراین به نظر می رسد عادل آذر در شرایط فعلی علاوه بر ریاست دیوان محاسبات ریاست مهم ترین نهاد آماری کشور را هم بر عهده دارد و در واقع دو شغله است!

براساس این گزارش، در شرایط فعلی مرکز آمار ایران عملا هیچ رئیسی ندارد، زیرا عادل آذر بعد از حضور در دیوان محاسبات بیشتر وقت خود را در این محل می گذراند و فرصت رسیدگی به وضعیت مرکز آمار ایران را ندارد. با این تفاسیر باید گفت مهم ترین نهاد آماری کشور 20 روز است که عملا رئیس ندارد. برخی دیگر از شنیده ها هم حکایت از آن دارد که محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در 20 روز گذشته با افراد مختلفی برای جانشینی عادل آذر صحبت کرده است، اما با توجه به این که چند ماه بیشتر تا پایان کار دولت حسن روحانی باقی نمانده،کسی حاضر نیست در ماههای باقی مانده دولت یازدهم این مسئولیت را قبول کند.
سازمان برنامه و بودجه هم بعد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی توسط رئیس جمهور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و انسجام و هماهنگی لازم برای بررسی گزینه جانشینی عادل آذر را ندارد. بنابراین در شرایط فعلی انتخاب عادل آذر به عنوان رئیس دیوان محاسبات بیشترین آسیب را طی 20 روز گذشته به مرکز آمار ایران وارد کرده است. مرکزی که در دوره عادل آذر به دلیل انتشار آمارهای غیرواقعی به نفع دولت به شدت زیر تیغ انتقادات منتقدان دولت قرار داشت، حالا و در شرایطی که رئیس مشخصی هم ندارد، بیشتر از گذشته آسیب پذیر نشان می دهد. 
دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته نشان داده که بعد از استعفا و یا برکناری افراد حاضر در بخشهای اقتصادی دولت، به سختی می تواند نفر جایگزین برای آنها را پیدا کند. انتخاب افراد بی‌تجربه ای مانند فرشاد حیدری به معاون نظارت بانک مرکزی، رضوی به معاونت پارلمانی وزیر اقتصاد، میر شجاعیان حسینی به معاونت اقتصادی طیب نیا و دوست حسینی به عنوان رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی به خوبی این مسئله را نشان می دهد.
باید دید دولتمردان بعد از 20 روز بالاخره چه زمانی تصمیم می گیرند که یک رئیس جدید برای مرکز آمار ایران انتخاب کنند. آقای نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه ترجیح می دهد که مهم ترین نهاد آماری کشور همچنان بی سر و سامان بماند؟

ارسال نظرات