علیرضا واله گفت: واردات 43هزار ترانسفوی خارجی، بیکاری حداقل 8 میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم را در پی دارد.
کد خبر: ۸۷۲۳۵۴۳
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
علیرضا واله کارشناس و پیمانکار حوزه برق و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: انتقادی که برای ایران ترانسفو، تولید کننده ترانسفور ماتور وجود دارد این است که کالای داخلی را با قیمت مناسب و در زمان نیاز انتقال نمی‎کند.

وی با بیان اینکه واردات 43هزار ترانسفور خارجی، بیکاری حداقل 8 میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم به دنبال دارد، افزود: پیمانکاران و خریداران داخلی متقاضی  ترانس‎هایی هستند که کار را طبق موعد قراردادی به اتمام برساند لذا وقتی شرکت ایرانی "ایران‌ترانسفو" ترانس را بعد از یکسال تحویل می‎دهد انگیزه خرید از این کارخانه از بین می‎رود هر چند با توجه به اینکه هر ترانس 200 شغل ایجاد کرده است می‎توان خسارت واردات 43 هزار ترانس خارجی در  بیکاری را محاسبه کرد.

واله بیان داشت: قیمت هر ترانس فشار قوی بالغ بر 4 میلیارد تومان است حال با وجود اینکه نمونه مشابهی را در داخل داریم که با خرید آنها اشتغال ایجاد می‌شود. دولت زمینه واردات کالای خارجی‎ها ز کشورهایی چون کره،چین، ترکیه را فراهم اورده و از تولید داخلی حمایت چندانی نمی‌کند.

این کارشناس بیان داشت: ایران ترانسفو بعد از اینکه ترانس سفارش می دهیم بعد از یک سال دیگر خبر می‎دهدکه فرصت را از دست داده‎ایم و مجبوریم از کره بگیریم. وقتی توانایی تولید نداریم شهرهای جنوبی کشور هم نیاز به ترانس دارند و اگر خریداری نکنیم پیک بار بالا می رود، ایران ترانسفو باید سرعت را بالا و قیمت را پایین بیاورد.

وی در خاتمه افزود: برای خرید ترانس برای نیروگاهی در عراق، ایران ترانسفو وعده 6 ماه تا یا یک سال دیگر داد لذا مجبور شدیم از چین خریداری کنیم که بعد از دو سه ماهه تحویل داد لذا دولت به یاری ایران ترانسفو بیاید تا بازار برق داخلی با جواب رد مواجه نشود.

ارسال نظرات