هرچند کلیات لایحه برنامه ششم توسعه د تصویب شده که نمایندگان همچنان به این برنامه انتقاد دارند و رئیس جمهور نیز از امضای این لایحه خودداری کرده است تا تاکید کند برنامه توسعه جزئی از اختیارات رئیس‌جمهور است.
کد خبر: ۸۷۲۴۰۲۸
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  روز گذشته کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گرفت که پس از بررسی‌های انجام شده، به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بررسی جزئیات برنامه ششم توسعه در دستور کار نشست دوشنبه کمیته‌های تخصصی کمیسیون صنایع و معادن قرار دارد.

دولت یازدهم در مجلس نهم نیز بنا به تنگنای زمانی  برنامه های توسعه 5ساله، احکام اجرایی برنامه ششم توسعه را به مجلس فرستاده بود. نمایندگان مجلس نهم از اینکه لایحه کامل برنامه ششم توسعه به مجلس ارسال نشده بود این لایحه را مورد تائید قرار ندادند و در نهایت سرنوشت برنامه ششم توسعه به مجلس دهم رسید.

لایحه به امضای رئیس جمهور نرسیده است

حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم معتقد است، آنچه دولت در حال حاضر به مجلس ارائه داده یک بسته و پکیجِ جامع نیست که لایحه‌ای با تمام پیوستها باشد. وی می‌گوید، این برنامه به‌صورت منقطع و در دو مرحله اعلام شد،  در یک مقطع نیز احکامِ مورد نیاز برنامه ششم از طرف دولت به مجلس ارائه شد و مورد انتقاد مجلس قرار گرفت و با توافقِ مجلس و دولت قرار شد پیوستهایی نیز ارائه شود و اسنادِ بالادستی برنامه نیز در اختیار مجلس قرار گیرد و این اسناد و پیوستها با همکاری کمیسیون تلفیق به برنامه ششم تبدیل شود. که در دوره مجلس نهم به صحن علنی نرسید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دولت جدیداً چند ماده را به همان لایحه‌ احکام دائمی اضافه کرده و اصلاحاتی را اعمال کرده است. ضمن اینکه باز هم تحت عنوان برنامه ــ که با امضای آقای رئیس‌جمهور باشد ــ ارائه نشده، بلکه با امضای جناب آقای نوبخت ارائه شده است.

استناد به عنوان"لایحه"کفایت می‌کند؟

این موضوع که لایحه برنامه ششم توسعه به امضای رئیس جمهور نرسیده است نشان می‌دهد، دولت کماکان بر همان دیدگاه قبلیِِ خوداصرار دارد، که برنامه توسعه جزئی از اختیارات رئیس‌جمهور است. بنابراین چیزی به‌عنوان لایحه جامع یا بسته جامعِ برنامه‌ای ارائه نشده است. با این وجود غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اعتقاد دارد، «اوراقی که به تازگی دولت به مجلس ارائه داده‌، برنامه است» وی می‌گوید، در صفحه‌ اول لایحه جدید نوشته شده «لایحه برنامه ششم توسعه» ولی در گذشته نوشته شده بود «احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم.»

آیا فرصت اعتراض از نمایندگان گرفته شد؟

این موضوع به صحن علنی مجلس نیز کشیده شد و امیرآبادی نماینده قم و عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از امضا شدن لایحه برنامه ششم توسعه توسط نوبخت  در تذکری  با استناد به اصل 136 قانون اساسی گفت: طبق این اصل لوایح ارسالی دولت به مجلس باید به امضای رئیس‌جمهور یا وزیر مسئول برسد. در واقع لایحه برنامه ششم توسعه که در مجلس نهم ارائه شده بود، به امضای رئیس‌‌جمهور رسیده بود که قابل قبول است اما ویرایش جدیدی که به عنوان اصلاح لایحه برنامه ششم اخیرا تقدیم مجلس شده به امضای آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه رسیده است.

امیر آبادی همچنین با مطرح کردن این موضوع که دولت با استفاده از فرصت تعطیلات تابستانی نمایندگان به نوعی قصد داشته آنها را در عمل انجام شده قرار دهد گفت: نمایندگان دو هفته در تعطیلات تابستانی بودند و لایحه اصلاحیه برنامه ششم در همان ایام تقدیم مجلس شده است، با توجه به اینکه ده روز پس از چاپ و تکثیر لوایح دولت، نمایندگان فرصت ارائه پیشنهادات‌شان به کمیسیون‌های تخصصی را دارند، هم‌اکنون این زمان به پایان رسیده اما از طرفی نمایندگان به خاطر حضور در تعطیلات تابستانی، پیشنهادات‌شان را تقدیم کمیسیون‌های تخصصی نکردند، از این جهت هم‌اکنون حقوق نمایندگان مجلس پایمال می‌شود.

برنامه ششم توسعه به لحاظ عمق اثراتی که می‌تواند به صورت بلند مدت در موضوعاتی فرهنگی و اقتصادی کشور داشته باشد، دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد. نمایندگان مجلس نیز باید در این راستا دقت کافی را اعمال کنند تا در فرصت 80 روز بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس، یک خروجی متناسب برای عبور از چالشهای کشور در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  فراهم شود.
ارسال نظرات