خبرهای داغ:
سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان میامی گفت: كار مرمت بادگیرهای مسجد حاج صفر واقع در بافت تاريخي شهر ميامي به پايان رسيد.
کد خبر: ۸۷۲۴۱۵۴
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان،«سید محمد صادق رضویان» افزود: در این مرحله از مرمت كار سبک‌سازی، برداشت اندود فرسوده دیوارهها و اصلاح و بازسازی جداره ها، بازسازی قاب‌ها و نمای دهانه‌های بادگیر طبق الگوی موجود و اجرای کاهگل و سیم گل و آجر فرش بام بادگیر انجام شد.

وي گفت: این بادگیرها كه برروی مسجد حاج صفر با هدف تهویه آب انبار موجود در زیر بنای مسجد ساخته شده اند، از نوع چهار طرفه بوده و داخل کانال‌های آن با تیغه‌هایی از آجر و گچ به چند قسمت تقسیم شده است.

رضويان با اشاره به اينكه اين مسجد بيش از 200 سال قدمت دارد،  ابراز اميدواري كرد: با اجراي مرمت و احياي اين اثر تاريخي، علاوه بر حفظ اثر، زمينه ثبت آن در فهرست آثار ملي فراهم شود.

وي با اشاره به اينكه در بافت تاریخی میامی کاروانسرای شاه عباسی، مسجد آقایان، آب انبار عمارت، عمارت آقایان، حمام‌ آقایان و نیز تعدادی ساباط و دالان وجود دارد، گفت: در همین راستا با هدف حفظ بافت تاریخی و اشاعه فرهنگ حفاظت و نگهداری بافت تاريخي ميامي، بادگیرهای مسجد حاج صفر به عنوان عناصر شاخص و دارای ویژگی‌های بصری و تاریخی، مرمت و بازسازي شدند.

میامی شرقی ترین شهرستان استان سمنان است شهر میامی در 240کیلومتری شرق مرکز استان سمنان و در محور تهران - مشهد واقع است.طبق اسناد موجود، قدمت شهر میامی بیش از هزار سال است.

اين شهرستان داراي هفت کاروانسرا شامل میامی، سپنج (جهان آباد)، میاندشت، عباس آباد، الحاک، صدر آباد و محمد آباد پل ابریشم و چهار منطقه نمونه گردشگری شامل دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل و آبشار نام نیک و جنگل دشت شاد و عباس آباد است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها