گفتگو با مدیرعامل شرکت سازنده هواپیما در ایران:
مدیرعامل شرکت سازنده هواپیما در ایران گفت: درطول 24ماه آینده تولید هواپیما نهائی شده و در این مدت حدود 105 فروند هواپیما ساخته و آماده پرواز می‌شوند.
کد خبر: ۸۷۲۴۲۲۵
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از مهریز؛شرکت تعاونی علوم وفنون هوایی هدایت فعالیت خود را درزمینهٔ آموزش خلبان شخصی با سرمایه‌گذاری بیش از2 میلیارد تومان در سال 92 آغاز کرد. این شرکت باهمت بلند مدیریت و کارکنان خود توانست گام‌های موفقیت را طی کرده و با ارائه طرحی منحصربه فرد درزمینهٔ طراحی و ساخت هواپیما خود را به‌عنوان یک شرکت موفق دانش‌بنیان در کشور و عرصه بین‌الملل مطرح کند.

سید عبدالرضاحسینی نسب مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: آموزشگاه‌های خلبانی در کشور که وظیفه آموزش و تربیت خلبان را بر عهده‌ دارند ازنظر داشتن هواپیمای آموزشی و قطعات آن با مشکلات زیادی مواجه هستند چون علاوه برهزینه سنگین خرید هواپیما، هزینه‌های گمرک و حمل‌ونقل نیز به آن اضافه‌شده و تأمین قطعات نیز سختی‌های ویژه را دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: با توجه به مشکلات ذکر شده فکر تولید هواپیمای آموزشی کلیک خوردو با بزرگ‌ترین شرکت سازنده هواپیما در دنیا (tacnam ایتالیا) وارد مذاکره شده و موفق به امضای تفاهم‌نامه‌ای منبی بر انتقال دانش ساخت و تولید هواپیما در ایران شدیم. این شرکت به دلیل تولید هواپیماهای آموزشی در جهان مطرح بوده و در 10 سال گذشته نیز هواپیماهای این شرکت در ایران مورداستفاده قرارگرفته است.

سید عبدالرضاحسینی نسب افزود: پس ازامضای تفاهم‌نامه برای دریافت مجوزساخت کارخانه هواپیماسازی اقدام کرده و توانستیم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی و استان یزد این مجوزرا از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنیم.پس از اخذ مجوز با توجه به اینکه این طرح ازاهمیت ویژه ای برخوردار بود از سوی وزارت صنعت برای سفر به ایتالیا وعقد قرارداد انتخاب‌شده و به همین دلیل روند مذاکرات را سرعت بخشیده و قراردادی 17 صفحه‌ای تنظیم کردیم که هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا به امضا رسید.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این قرارداد فنّاوری و دانش ساخت و تولید هواپیما به کشور منتقل و اولین کارخانه هواپیماسازی در منطقه خاورمیانه در مهریز یزد احداث خواهد شد .البته لازم به ذکر است این کارخانه ایتالیایی در طول 70 سال سابقه تولیدخود برای اولین بار در حال انتقال دانش خود به یک شرکت خارجی است.

سید عبدالرضاحسینی نسب اشاره کرد: حدود 24ماه آینده تولید هواپیما نهائی شده و در این مدت حدود 105 فروند هواپیما ساخته و آماده پرواز می‌شوند البته توجه به این نکته ضروری است که در طول مدت تولید هواپیماها ،این تولید در مرحله اولیه خود 10 درصد و در 26 فروند آخر 100 درصد مشارکت دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه صحبتهایش افزود: هواپیماهای تولیدی این شرکت صرفاً آموزشی هستندواین هواپیماهای تولیدی از دونفره تا 11 نفره ساخته خواهند شد که هواپیماهای 11 نفره به ‌منظور تاکسی هوایی تولید خواهد شد وحدود 10 سال آینده هواپیمای 20 نفره را به ‌صورت کامل خواهد ساخت.

سید عبدالرضاحسینی نسب گفت: 4 نوع هواپیما در این شرکت بومی سازی می شود وبه 5 کشور دنیا صادر می شود و95 درصد قطعات هواپیماهایی که ساخته می شود ایرانی است .

وی خاطرنشان کرد : دشت احداث باند فرودگاه در مهریز با قالب فرودگاه یزد یکی است و این باند پرواز وکارخانه تولیدی هواپیما در مهریز و در کنار بندر خشک می باشد که با پیگیری های مستمر فرماندار مهریز در خصوص واگذاری زمین احداث باند فرودگاه طی هفته های آتی کلنگ این باند پرواز آموزشی به زمین خواهد خورد وکار عمرانی ساخت باند فرودگاه شروع می شود.

سید عبدالرضاحسینی نسب اشاره کرد: صنعت هوافضا،صنعتی می باشد که بدون آلودگی محیط زیست و مصرف آب است و می‌تواند محصولاتی باارزش افزوده بالا تولید کند. تأسیس فرودگاه، احداث کارخانه هواپیماسازی و همچنین ساخت دانشکده مدرن خلبانی و حتی هنرستان خلبانی به همراه خوابگاه دانشجویی از اهداف آینده نزدیک این شرکت خواهد بود که با این کار هر کس در هر نقطه این کشور علاقه‌مند به خلبانی و دارای شرایط لازم باشد می‌تواند در این آموزشگاه دوره خلبانی دیده و مدرک بین‌المللی دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور به خلبان نیاز داریم افزود: تاکنون به علت کمبود هواپیما این نیاز وجود نداشته اما با توجه به خریدهای اخیر صنعت هوایی کشور این نیاز در آینده وجود دارد چون نزدیک به 160 فروند هواپیما خریداری‌شده و برای این تعداد نزدیک به بیش از 4 هزار نفر خلبان نیاز است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: با تولید هواپیما در کشور اتفاق های خاص روی می‌دهد اول اینکه هواپیمای تولیدشده در کشور 35 درصد ارزان‌تر ازهواپیمای وارداتی است ودوم گمرک و هزینه سنگین حمل ونقل آن حذف می‌شود سومین مزیت این طرح این است که تولیدکننده می‌تواندهواپیمارا به‌صورت اقساطی دراختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دهد.

سید عبدالرضاحسینی نسب با اشاره به اینکه در این شرکت هوایی آموزش خلبانی نیز وجود دارد در باره هزینه های تمام شده خلبانی افزود: به دلیل بالا بودن هزینه‌های خرید هواپیما، هزینه یک فرد برای گذراندن دوره خلبانی بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خوابگاه و خوراک حدود 120 میلیون تومان می باشد ولی زمانی که هواپیما تولید داخل وارزان فراهم شود قطع به یقین قیمت آموزش هم ارزان ترخواهد شد.

وی در ادامه سخنانش افزود : در راستای آموزش خلبانی با آموزش وپرورش نیز رایزنی هایی شده است تا دوره هنرستانی خلبانی نیز درکنار این فرودگاه ایجاد شود.

سید عبدالرضاحسینی نسب درسخنان پایانی اش این حرکت را یک اتفاق بزرگ درحال وقوع دراستان دانست وگفت: اگر نگاه ویژه وحمایت مسئولان استان وشهرستان مهریزبه این طرح معطوف نباشد تمام تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته از بین می‌رود. این طرح به حمایت‌های کلان نیاز دارد و برخی مشکلات می‌تواند با عنایت مسئولین در مدت کوتاهی حل شود هرچند تاکنون حمایت‌های خوبی صورت گرفته و به دنبال این هستیم که طرح را به‌عنوان طرح ملی مطرح و از اعتبارات ویژه دولتی هم استفاده کنیم.

وی گفت: درحال حاضر که با عنایت خداوند و تلاش همه‌جانبه در جهت برداشتن گامی بزرگ در تاریخ صنعت استان اقدام شده است همت بلند مسئولین می‌تواند یزد را در صنعت هوایی کشور مطرح کرده و افتخاری بزرگ نصیب این استان نماید.

سید عبدالرضاحسینی نسب معتقدبود استان یزدمی تواند در سه سال آینده به‌عنوان قطب بزرگ هوافضا در خاورمیانه مطرح‌شودو با بهره‌مندی از مشاورین داخلی و مشاورین خارجی از استان یزد روزنه‌ای به سوی آسمان بازخواهد شد و برگ زرین دیگری به افتخارات یزد اضافه می شود.

وی درپایان سخنانش اعلام داشت که دست همه شرکت‌هایی که می‌توانند یاری گر این پروژه باشند را به گرمی فشرده و از شرکت‌های گردشگری و جهانگردی نیزبرای استقرار در فرودگاه و کمک به رونق جهانگردی هوایی دعوت کرده است.

ارسال نظرات