معاون ربیعی پس از ۳ سال حذف نشدن ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی را به گردن مجلس انداخت!

دولت در سال آخر انتخابات یادش رفته خودش هر ماه ار مصیبت عظیم جور کردن پول یارانه سخن می گفت وحالا با یک چرخش ۱۸۰درجه ای تقصیرها را به گردن مجلس می اندازد! احمدی میدری در این باره سخن میگوید
کد خبر: ۸۷۲۴۳۰۸
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
 به گزارش خبرگزاری بسیج، بحث حذف یارانه های نقدی هر از چندی، مطرح و بعد از حذف تعداد اندکی مجددا فروکش می کند، مردم به خاطر دارند که در ابتدای دولت یازدهم از انها خواسته شد انصراف دهند اما در همان روزهای تشویق به انصراف ،گفته می شد قرار است قیمتهای حاملهای انرژی افزایش یابند و به نظر می رسد دولت نتوانست اعتماد مردم را جلب کند و بر همین اساس مجبور به حذف اجباری شد. سال گذشته مجلس مجوز حذف 6 میلیون یارانه بگیر را صادر کرد اما نیمی از این تعداد محقق شد و در نحوه حذف هم انتقاداتی وارد بود. حالا انطور که گفته شده مجلس از دولت خواسته سه دهک درامد بالایی جامعه را حذف کند که تخمین زده شده این افراد حدود 24 میلیون نفر می شوند. با این حال دولت در سال آخر انتخابات یادش رفته خودش هر ماه ار مصیبت عظیم جور کردن پول یارانه سخن می گفت وحالا با یک چرخش 180درجه ای تقصیرها را به گردن مجلس می اندازد! بر همین اساس با احمد میدری معاون وزیر تعاون همکلام شدیم تا وی درباره ابهامات موجودتوضیحات بهتری ارائه دهد.

شما فکر می کنید با توجه به نبود زیرساخت اطلاعاتی درآمد خا نوارها ،می تواند بدون یک تورش معنادار افراد را حذف کرد؟
همانطور که می دانید قطع یارانه ها هدف دولت نبود چرا که در این زمینه دولت لایحه ای به مجلس نداد و این طرحی بود که خود نمایندگان نوشتند و در مجلس تصویب شده است. در واقع دولت مجری مصوبه مجلس است. اگر هدف خاصی دنبال می شد باید به صورت لایجه این هدف به مجلس داده می شد در حالی که درباره حذف یارانه تعدادی از نمایندگان تصمیم گرفتند که یارانه ها باید حذف شود. امسال هم  یارانه افراد پردرآمد را صرفاً بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی حذف کرده ایم، در ماه تیر حداکثر ۲۰۰ هزار نفر را برای حذف یارانه به سازمان هدفمندی اعلام کرده بودیم که مشخص شد یارانه بخش قابل توجهی از آنها قبلاً‌ قطع شده بود. باز هم تاکید دارم که قانون مشخص کرده است که یارانه چه افرادی باید حذف شود. البته باید گفت که برخلاف اینکه مجلس در سال ۹۴ ضوابط مشخصی را اعلام نکرده بود امسال ضوابط مشخصی مانند حذف یارانه اعضای هیئت علمی و قضات اعلام شده است.  

گفتین دولت در حذف شدن افراد دخالتی نداشته است قطعا تایید می کنید که دولت از این حذف ناراحت نشده خصوصا وقتی بارها صراحتا از عدم توانایی در پرداخت صحبت کرده و حتی یکبار هم شب واریز یارانه را شب سخت  واقدام را مصیبتی عظما خوانده است؟
نه، اتفاقا با همه این تفاسیر برداشت شما درست نیست چرا که تاکید دارم دولت لایحه ای برای حذف به مجلس نداده است. و در صحن هم دیدیم که نماینده دولت یعنی جناب آقای نوبخت چند بار درباره مخالفت با این طرح نمایندگان صحبت کردند.

 به هر حال اگر هم دولت در حذف این افراد دخیل نبوده اما پولهای ناشی از حذف این عده در خزانه دولت می ماند، آیا دولت برای این پولها برنامه ای دارد تا خدمات مطلوبی به خانواده هایی ارائه دهد که شاید با حذف یارانه نقدی دچار مشکل شده باشند؟
درباره اینکه با این منابع آزاد شده چه کار شود قانون تصمیم میگیرد. در این مورد مقرر شده است که اگر منابع مازاد بشود حدود یک سوم آن در اختیار کمیته امداد و بهزیستی برای ایجاد اشتغال جامعه هدف قرار گیرد تا افراد تحت تکفل و جامعه هدف درجهت اشتغالزایی گام بردارندد. در کنار آن قانون مقرر گردیده که دو سوم این درامد به بخش صنعت و و کشاورزی و گردشگری داده شود و در عین حال صرف اشتغال شود تا مشکل بیکاری اقشار کم درامد تا حدودی برطرف شود.
تا کنون برآوردی از درآمدهدفمندی داشته اید؟
نمی توان یک عدد دقیق گفت چون به عوامل زیادی بستگی دارد
منظورتان این است که منابع درآمدی متعددی وجود دارد که امکان شناسای آن میسر نیست؟
هم نکته ای که شما فرمودید صحیح است و هم اینکه درآمد هدفمندی منبع منحصری به خودش ندارد و مخلوطی از چند درآمد است که تفکیک آن میسر نیست مثلا مثل نفت نیست که دقیق معلوم شود که چقدر تولید شده چقدر صادر شده و چقدر درآمد حاصل شده است. از سوی دیگر چون انواع هزینه ها از این درآمد می شود محاسبات را مشکلتر کرده است.
 
چرا دولت و مجلس به یک اتفاق نظر مشترک در مورد یارانه ها دست پیدا نمی کنند؟
  امیدواریم با اصلاحیه ای که دولت درباره نحوه حذف افراد به مجلس می فرستد این اتفاق نظر حاصل شود.


آیا حذف  یارانه 24 میلیون  نفر در سال جاری باعث بروز بحران های اجتماعی نمی شود؟
دولت گفته حذف 24 میلیون مشکلات عدیده ای داره و در ین مورد اصلاحیه به مجلس داده است.
 خب این بحران چطور کنترل می شود؟
 نگفتم بحران؛ مشکلات عدیده را با اصلاحیه ای که به مجلس داده است حل می کند.
 یعنی به جای 24 میلیونی که مجلس تصویب کرده و دولت با ان مخالفت دارد و دولت پیشنهاد کرده، چه تعداد  قرار است از لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی حذف شوند؟
ببینید نمی توان رقم دقیق ارائه داد پیشنهادی که دولت در قالب لایحه به مجلس ارائه داده است این است که بر اساس اصلاحیه دولت بتواند هر مقدار که اطلاعات  افراد در دسترس باشد و امکان بازرسی وجود داشته باشد حذف کند و در نهایت به تعدای حذف شوند که همبستگی اجتماعی جامعه دچار خلل نشود.
دولت حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر در سال جاری را اجرایی نمی‌داند و براین اساس اصلاحیه‌ای را تقدیم مجلس کرده است.
ببنید یکبار هم اشاره کردم که در تیر ماه 200 هزار نفر از لیست دریافت یارانه حذف شدند که از این تعداد 100 هزار نفر از آن‌ها فاقد کارت ملی شناسایی هستند که با توجه به خبرهای گذشته مبنی بر حذف یارانه افراد فاقد کارت ملی این امر عملی شد.
و اما نیمی دیگر از حذف شدگان از یارانه کسانی هستند که از اعضای هیئت علمی، قضات و تجار بزرگ بوده‌اند و این در قانون حذف یازانه ‌ها به این افراد مستقیما اشاره شده است.
 با توجه به حذف 200 هزار نفر در ماه جاری از لیست یارانه‌ها در لایحه‌ای جدید برای تسریع هدفمندی یارانه مرحله بعدی به مجلس ارائه خواهد شد.

چرا هنوز بسیاری دولتمردان و مجلسیان یارانه می گیرند؟
 چرایی ماجرا را باید از زبان خودشان شنید اما همانطور که گفتم در صورت کشف این افراد حذف می شوند همانطور که درباره ان 50 نماینده جدید حذف یارانه نقدی اتفاق افتاد و اعلام کردیم.

با توجه به بخش نامه جدید وزارت تعاون و احتمال قطع یارانه های کارگران تکلیف تامین درآمد و هزینه های کارگران چه می شود؟ آیا دولت می تواند از کارگران حمایت کند؟ و اینکه ملاک هایی که وزارت کار برای حذف یارانه ها دارد را تا چه میزان مثبت ارزیابی می کنید؟
خبر حذف یارانه کارگران چندبار از مبادی رسمی تکذیب شده است و لازم است دوباره بگویم که با توجه به این نکته که کارگران جزو اقشار  متوسط به پایین جامعه هستند یارانه انها حذف نخواهد شد. در مورد بخش دوم سوال هم با توجه به اینکه با تکذیب بخش اول نگرانی درباره حمایت از کارگران وجود ندارد باید بگویم همیشه دولت از اقشار ضعیف و متوسط حمایت کرده که کارگران زحمت کش هم قطعا بخشی از این افراد هستند و همیشه مورد حمایت دولت قرار داشته اند.

در حالیکه وزارت تعاون برای تامین نقدینگی یارانه ها با کسری بودجه شش هزار میلیارد تومانی رو به رو است. از سوی دیگر بسیاری خانوادههای کم درآمد نسبت به قطع یارانه خود حساس هستند،‌دولت با چه روشهایی باید نیاز هر دو بخش را پاسخ بگوید؟
روشمان را به صورت لایحه در اختیار نمایندگان گذاشته ایم و امیدواریم به اتفاق نظری مناسب به رضایت همه مردم دست یابیم و البته به این اتفاق نظر امید داریم.
ارزیابی شما از عملکرد دولت یازدهم در رابطه با موضوع هدفمندی یارانه ها چیست؟
همین قدر باید بگویم که طبق مصوبه مجلس قرار بود در سال گذشته 6 میلیون نفر حذف یارانه نقدی داشته باشیم اما دولت در این سال سه میلیون نفر را حذف کرد. البته این موضوع سنت غلطی است که از دولت قبل مانده و تغییر رویه در آن به شدت سخت است.
 
 با این تفاسیر درباره عملکرد دولت در انجام هدفمندی نمره ای به دولت نمی دهید؟ آیا توانستید انتظارات مردم را برطرف کنید؟
ببنید باز هم تکرار می کنم که انتظارات مردم متفاوت است برخی معتقدند که این پرداخت یارانه نقدی باید باقی بماند  و البته برخی دیگر بر این باورند که نه اصلا چنین نیست و می توان یارانه نقدی را حذف کرد و البته گروه هایی هم هستند که انتظارات و اعتقادات گوناگون دیگر دارند، بر همین اساس شاید نتوان به طور قطع درباره انتظارات مردمی اظهارنظر کرد. اما همانطور که گفتم دولت سال گذشته توانست از میزان 6 میلیون نفری که برای قطع یارانه شان از مجلس مجوز دریافت کرده بود سه میلیون نفر را شناسایی و یارانه های آنان را قطع کند بر این اساس شاید بتوان ادعا کرد که دولت در اجرای آن قوانینی که توسط مجلس مصوب شده است در راستای هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی 50 درصد موفق بوده است و بر همین اساس باید دید چقدر عملکرد او مثبت بوده است.
با این تفاسیر آینده هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی را چطور ارزیابی می کنید؟ دولت در انتها می خواهد به موفقیت 50 درصدی و نقشش به عنوان مجری صرف بسنده کند؟
درباره آینده هدفمندی و البته پرداخت و یا قطع یارانه نقدی اکنون نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت چرا که همه چیز بستگی به رای دارد که مجلس به اصلاحیه پیشنهادی دولت می دهد دارد، بر همین اساس باید منتظر ماند و دید مجلس چه چیزی تصویب می کند تا درباره اینده ان و طرح قطع یا ادامه یارانه نقدی و هدفممندی توضیح و تفسیر ارائه کرد. همه چیز بستگی به نظر مجلس درباره لایحه دولت دارد!
ارسال نظرات