خبرهای داغ:
امام جمعه اصفهان وجوب زکات را نشانه جامع‌نگری دین اسلام دانست و گفت: دین اسلام از ابتدا به عنوان دینی جامع و کامل بروز و ظهور پیدا کرد و با تشکیل حکومت اسلامی همراه بود.
کد خبر: ۸۷۲۴۶۲۸
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع‌رسانی و فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، جلسه ستاد زکات استان با حضور استاندار و مدیران کل دستگاه‌های عضو در دفتر امام جمعه اصفهان برگزار شد.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد با اشاره به اهمیت پرداخت زکات اظهار داشت: مسأله زکات از منظر قرآن و اسلام در آن حد از اهمیت است که در قرآن کریم عموماً هر جا دستور به نماز آمده به دنبال آن دستور پرداخت زکات ذکر شده است.

وی با اشاره به فرمایشی از امام جعفر صادق(ع) بر اهمیت پرداخت زکات تأکید کرد و افزود: امام صادق(ع) در این حدیث می‌فرمایند که خداوند بر این امت چیزی را سخت‌تر از زکات واجب نکرده و اکثر هلاکت امت‌ها به خاطر نپرداختن زکات است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان وجوب زکات را نشانه جامع‌نگری دین اسلام دانست و تصریح کرد: دین اسلام از ابتدا به عنوان دینی جامع و کامل بروز و ظهور پیدا کرد و با تشکیل حکومت اسلامی همراه بود. در آن زمان مرتفع شدن مشکلات نیازمندان از اولویت‌های پیامبر اکرم(ص) به شمار می‌آمد و پرداخت زکات به عنوان نوعی مالیات از اهمیت بالایی برخوردار بود.

رئیس ستاد زکات استان در پاسخ به سؤال «اگر کشاورز زکات مال خود را نداده باشد، تکلیف غلاتی که دولت از آن‌ها خریداری می‌کند، چیست؟»، گفت: اگر خود کشاورز مدعی است که زکات مالش را پرداخته نیازی به تجسس نیست و حمل بر صحت ادعا می‌گذاریم.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در خصوص هزینه درآمد زکات برای تعمیر قنات و ایجاد آبخیزداری، بیان داشت: درصورتی که مکانی عام‌المنفعه باشد می‌توان از درآمد زکات برای آن هزینه کرد؛ بنابراین نباید برای قنات‌هایی که مالک دارد از محل زکات هزینه شود.

امام جمعه اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: کمک به فقرا از محل درآمد زکات فقط شامل حال افراد تحت پوشش کمیته امداد نیست و می‌توان سهمی از این درآمد را برای کمک به معلولین در اختیار بهزیستی قرار داد.

نماینده ولی فقیه در استان ابراز داشت: در گذشته سیاست‌های تشویقی دولت باعث رونق بیشتر در پرداخت زکات شده است، هر چند رسیدگی به نیازمندان و مستضعفان از وظایف دولت است.

وی تأکید کرد: باید در سیاست‌گذاری‌ها به سمتی حرکت کنیم که مردم به خاطر انجام فریضه واجبی چون نماز، اقدام به پرداخت زکات کنند.

در این جلسه رسول زرگرپور، استاندار اصفهان از کمک 3 میلیارد تومانی دولت به روستاهایی که زکات بیشتر پرداخت کرده‌اند، خبر داد و اظهار داشت: با همکاری بنیاد مسکن ساخت خانه‌های عالم را در روستاها ادامه می‌دهیم و از این سرفصل برای عمران و بهسازی روستاها استفاده خواهد شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام غلامحسین رنجبر به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده توسط ستاد زکات استان پرداخت و گفت: برای جمع‌آوری زکات‌های مستحبی با کارخانه‌ها و صنایع وارد مذاکره شده‌ایم؛ به عنوان مثال معدن مس و طلای اردستان 5 سهم خود را به  فقرای محل اختصاص داده است.

وی از اجرای طرح شجره طیبه خبر داد و گفت: در این طرح کشاورزان را تشویق می‌کنیم تا محصولات تعدادی از درختان خود را به عنوان زکات مستحبی به فقرا اختصاص دهند. با اجرای این طرح در سال گذشته در سمیرم با استفاده از محصول بیش از 2 هزار و 500 درخت سیب جهیزیه 40 نوعروس را تأمین شد.

دبیر ستاد زکات استان با اشاره به این مطلب که در اردستان 2 هزار درخت پسته وقف نیازمندان شده است، خاطر نشان کرد: پس از شروع این طرح کشاورزانی که برکت و افزایش محصول همسایگان خود را با پرداخت زکات مشاهده کردند، داوطلبانه مراجعه و بخشی از باغ‌های خود را وقف نیازمندان کردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها