رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اشکذرگفت: برای اولین بار به منظور مقابله با بیماری مهلک مشمشه عملیات خونگیری بیش از ۴۰۰ راس اسب در شهرستان اشکذر استان یزد انجام شد.
کد خبر: ۸۷۲۴۹۸۴
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر؛ دکتر علیرضا قارایی با بیان این خبر اظهار داشت : تاکنون بیش از ۴۰۰ راس اسب توسط کارشناسان این شبکه خونگیری شده و نمونه ها به منظور انجام آزمایشات لازم به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی و موسسه تحقیقاتی رازی ارسال شده است .

وی افزود : با توجه به اینکه شهرستان اشکذر یکی از قطب های پرورش اسب اصیل در کشور می باشد و هر ساله جشنواره زیبایی اسب اصیل در این شهرستان برگزار می گردد مراقبت، تست و تشخیص بیماری مشمشه اسب های شهرستان با برنامه ریزی منظم و مستمر توسط این شبکه صورت می پذیرد.

قارایی تصریح کرد : تاکنون تشخیص این بیماری در جمعیت تک سمیان توسط تست مالئین صورت می گرفت که می توانست خطراتی را برای تک سمیان ایجاد نماید اما با اقدامات جدید صورت گرفته و تست سرمی هم دقت تشخیص بالاتر رفته و هم خطری متوجه اسب های تست شده نمی باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری مشمشه یکی از قدیمی ترین بیماری های عفونی واگیردار و قابل انتقال بین حیوانات و انسان می باشد و بیشتر تک سمیان (اسب و الاغ و قاطر ) به این بیماری حساس بوده و ابتلا به این بیماری می تواند منجر به مرگ این حیوانات شود از اسبداران خواست با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای و همکاری لازم در انجام به موقع تست مشمشه ضمن تضمین سرمایه گذاری در صنعت اسب در حفظ و ارتقای بهداشت عمومی جامعه اهتمام ورزند.

ارسال نظرات