برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ضعف در رویه کنترل های نظارتی، افشای اطلاعات برخی شرکت ها توسط سودجویان، عدم شناخت و تجربه برخی سهامداران از جمله مواردیست که بورس تهران را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۸۷۲۵۰۱۸
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، با توجه به تغییر مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، به عقیده برخی از کارشناسان بازار سرمایه یکی از چالش‌های مهم مدیریت جدید بازار سرمایه کشور، تولید شرکت‌های بورسی در پایین‌ترین ظرفیت اسمی و همچنین مدیریت دولتی شرکت‌های بزرگ بورسی است.


برخی از این صاحب نظران موانع و چالش های اصلی بازار سرمایه و صنعت کارگزاری را مقررات سخت گیرانه، متعدد و موازی، مشکلات آی تی و وضعیت نامساعد سامانه معاملات می دانند ؛ همچنین نقش صندوق توسعه بازار سرمایه، توجه کاذب و بیش از حد به شاخص از طریق معاملات بلوکی، فرایند طولانی جوابگوی به مجوزهای درخواستی کارگزاران و وجود محدودیت های معاملاتی از دیگر چالش های پیش روی این حوزه به شمار می رود.

در این رابطه هاشم باروتی، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مشکل عمده بازار سرمایه، ضعف در رویه کنترل های نظارتی است. متاسفانه در بازار سهام برای یک مسئله مشابه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و به نظر می‌رسد سازمان بورس در رابطه با چنین مسائلی رویه ثابت و مشخصی ندارد.

وی افزود: البته روندی که تا به امروز طی شده رو به بهبود رفته و امیدواریم با ورود رئیس جدید سازمان بورس شرایط بهتری در بازار سرمایه تجربه کنیم و دیگر شاهد ضعف ها و مشکلات موجود در بورس نباشیم.

باروتی عنوان کرد: مشکلات دیگری که در رابطه با شرایط فعلی بازار وجود دارد، بحث اوراق بهادار است. متاسفانه در برخی مواقع اطلاعات شرکت ها زودتر از سامانه کدال منتشر می‌شود که این مسئله ایجاد رانت می‌کند ؛ این موضوع را بارها با مدیران سازمان بورس مطرح کرده‌ایم و راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکلات ارائه دادیم.

این کارشناس بازار سهام در ادامه گفت: از طرفی دیگر افرادی که در بورس کالا فعالیت می‌کنند شناخت و تجربه کاملی نسبت به این بازار ندارند و نمی‌دانند مشخصه ها و سازوکارهای آن به چه شکل است و افراد تازه کار با تولیدکننده و مصرف کننده ارتباط برقرار نمی‌کنند .این مشکل بیشتر به ساختار مدیریتی مجموعه ها بر می‌گردد که اگر مورد بازنگری سازمان بورس قرار گیرد روند بهتری را شاهد خواهیم بود.

عدم جذب مخاطبین در بازار سهام

مصطفی امیدقائمی، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات بازار سرمایه عدم جذب مخاطبین است. متاسفانه توجهی که برای جذب سرمایه گذاری در بانک ها وجود دارد در بازار بورس دیده نمی شود و سازمان بورس باید برای جذب مخاطبین چاره ای بیندیشد.

وی افزود: مشکلاتی نظیر عدم فرهنگ سرمایه گذاری در بورس وجود دارد که در همین رابطه عموم مردم با ریسک و امتیازات بازار سهام آشنا نیستند. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت:سرمایه گذاران باید بدانند در برخی مواقع سهامشان با ریسک مواجه می شود، این عدم آشنایی موجب سوء استفاده معامله گران در قیمت برخی سهام ها شده که به دنبال آن برخی از سهامداران در دراز مدت متضرر می شوند.

امیدقائمی در ادامه عنوان کرد: سازمان خصوصی سازی و بنیادهای بزرگ برنامه فروش دارایی ها و سهام خود را در بورس انجام می دهند اما بورس تهران فاقد نهادهایی است که خرید سهام و دارایی ها از طریق دولت و نهادهای عمومی انجام شود در نهایت همین موضوع روند رکودی در بازار را طولانی می کند.
ارسال نظرات