خبرنگاری جزو شغل‌های پرخطر و تنش‌زا و در عین حال کم درآمد است که نیازمند داشتن عشق و علاقه به این حرفه می باشد. به طور حتم نمی توان به خبرنگاری صرف یک شغل نگاه کرد به نظر من خبر نگاری یک هنر است وخبرنگار یک هنرمند.
کد خبر: ۸۷۲۵۰۶۶
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از مشگین شهر، روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا به سراغ یکی از خبرنگاران پیشکسوت شهرمان برویم که سالهاست در عرصه خبر فعالیتی جدی دارد و نقش مؤثری در معرفی مشکین‌شهر و ارسال اخبار به صداوسیما و سایت‌های مختلف خبری داشته است .

ضمن تبریک روز خبرنگار برای آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان خودتان را معرفی کنید ؟

من نیز روز خبرنگار را به اصحاب رسانه ،اهالی قلم ، خبرنگاران و همکاران شما تبریک عرض می‌کنم اینجانب جواد دهقانی خیاوی متولد ۱۳۴۳ دانش آموخته دانشکده خبر هستم دارای ۲ فرزند که پسر بزرگم کارشناس ارشد عمران ، دخترم دانشجوی رشته دندانپزشکی و همسرم نیز دبیر آموزش وپرورش و مدرس حوزه و دانشگاه است .

از چه زمانی فعالیت خود را درزمینهٔ خبر شروع کردید ؟

از سال ۱۳۷۸ به‌عنوان گزارشگر صداو سیمای مرکز اردبیل مشغول بکار شده ام وهم زمان به‌عنوان خبرنگار خبر گزاری جمهوری اسلامی ایران یا همان( ایرنا ) در مشکین‌شهرمشغول فعالیت می باشم.

آیا قبل از شروع کار در صداوسیما سابقه‌ای درزمینهٔ خبرنگاری داشتید ؟

بنده قبل از اینکه خبر نگار شوم تصویر بردار بودم جالب است بدانید اولین دوربین فیلم برداری را حدود چهل سال قبل یعنی در سال ۱۳۵۶ که یک دستگاه دوربین سوپر هشت روسی بود تهیه کردم .

آیا اولین فیلیمی را که با آن دوربین تهیه کرده اید هنوزدر آرشیو خود دارید ؟

بله اولین فیلم من مربوط به رفت وآمد مردم وخود روها در خیابانهای مشگین شهر وبنای کهنه قلعه بود که هنوز هم دارم البته چون فیلم سوپر هشت باید پس از فیلم برداری به مرحله ظهور می رسید و آن زمان امکان ظهوراین نوع فیلم در ایران وجود نداشت به ناچار فیلم را به کشور آلمان وکارخانه سازنده فیلم که شرکت آگفا بود ارسال می کردیم و بعد از حدود دوماه فیلم پس از ظهور عودت داده می شد.

چطور شد به‌عنوان گزارشگر و خبرنگار به صداوسیمای اردبیل راه پیدا کردید ؟

در سال ۱۳۷۸ فیلمی مستند از مشکین‌شهر تهیه‌کرده بودم که مورد تائید کارشناسان صداوسیما قرار گرفته بود وپس ازآن بنده را دعوت به همکاری کردند اما فعالیت رسمی من همزمان با واقعه سیل ۲۹تیرماه ۱۳۸۰ مشکین‌شهربود.

در مورد سوابق شغلی و مقام‌هایی که در طول فعالیت کسب نمودید توضیح دهید :

بنده چند سال به‌عنوان مسئول انجمن سینمای جوان مشکین‌شهر بودم و در جشنواره‌های مختلف نیز حضور پیدا کردم که دردهه هفتاد نیز فیلم (تنها تصویر است که می ماند) به عنوان فیلم منتخب دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه انتخاب شد.

همچنین تا کنون چندین گزارش بنده در ارزیابی های صدا وسیما به عنوان گزارش فاخر انتخاب وچند سال متوالی نیز به‌عنوان خبرنگار برتر انتخاب شده ام.

به نظر شما خبرنگار باید چه خصوصیاتی داشته باشد

خبرنگارباید در کمال صداقت وامانتداری از رویداد محوری پرهیز کند. خبر نگار نباید منتظر باشد تا اتفاقی روی دهد تا از آن خبرویا گزارشی تهیه کند بلکه در بسیاری از موارد خبرنگار باید با سوژه‌ یابی وخلاقیت خود با مخاطب ارتباط برقرار کند که در این صورت جذابیت خبرویا گزارش تهیه شده بیشتر و قابل‌لمس‌خواهد بود .

چه انگیزه‌ای سبب شده است تا در طول این مدت از این شغل خسته نشوید ؟

خبرنگاری جزو شغل‌های پرخطر و تنش‌زا و در عین حال کم درآمد است که نیازمند داشتن عشق و علاقه به این حرفه می باشد. به طور حتم نمی توان به خبرنگاری صرف یک شغل نگاه کرد به نظر من خبر نگاری یک هنر است وخبرنگار یک هنرمند.

امروزه کار خبر نگاری بی نیاز از هنر عکاسی وتصویر برداری نمی باشد و همین موضوع علاقه مندی مرا به این کار بیشتر کرده است واز طرفی چون رسانه یکی از عوامل رشد و توسعه هر منطقه می باشد سعی دارام تا آنجا که در توان دارم با استفاده از این ابزار در راستای عمران وآبادانی شهرمان سهمی داشته باشم .

من فکر می کنم بوسیله خبر تا حدی در شناسائی شهرستان مشگین شهر در سطح ملی تاثیر گذار بوده ام شما توجه کنید برخی ازشهرستانهای دوروبر مان به مراتب از مشگین شهر بزرگتر می باشند مانند میانه ،خوی ،میاندوآب مراغه اهر….. اما شما به‌ ندرت گزارشی از آن‌ مناطق را در رسانه ملی مشاهده می کنید اما من تا آنجاکه در توان داشته ام با تهیه وارسال گزارش‌های مختلف موجب معرفی مشکین‌شهر در سطح ملی وحتی از شبکه های خارجی شده ام.

آیا می توانید چند مورد از پروژه های عمرانی را که بواسطه تهیه وارسال گزارش در احداث آنها نقش داشته اید را بیان کنید.

بله به‌عنوان‌مثال تهیه وپخش گزارشهای مختلف در مورد وقوع تصادفات مرگبار جاده ای در محور مشگین شهر- اردبیل که موجب حساسیت شدید وزارتخانه مربوطه ومجلس به این موضوع شد وزمینه آغاز عملیات اجرایی این پروژه ملی را فراهم کرد که بطور حتم نقش رسانه در احداث این پروژه اگر بیشتر از مسئولان نبود کمتر هم نبود .

و یا در شهرک امام رضا مدرسه‌ای تودرتو وجود داشت که بعد ازتهیه و پخش گزارش آن از صداوسیما ، معاون وزیرآموزش وپرورش مستقیماً با بنده تماس گرفت وجویای وضعیت آن مدرسه شد که اقای معاون پس از اطمینان از صحت گزارش پخش شده با اختصاص اعتبار لازم دستور احداث مدرسه ای بسیار زیبا ومجهز درآن منطقه را صادر کرد. ونمونه های زیادی که شاید در حوصله این گفتگو نباشد.

به نظر شما جایگاه خبرنگاران در ایران در چه سطحی قرارداد ؟

متأسفانه در ایران جایگاه خبر و خبرنگاری آن‌طور که بایدوشاید تبیین نشده است با توجه به گرایشها و سلایق مختلف سیاسی واجتماعی در جامعه ایرانی هرکس به نوعی از خبر نگار توقعی دارد که فکر کنم کار ما را ازاین‌جهت مشکل ساخته است .

آیا فضای مجازی می‌تواند موجب تضعیف جایگاه خبرنگاری شود ؟

فضاهای مجازی همچون تلگرام وغیره شاید در کوتاه‌ مدت بتوانند به جای نشریات مکتوب و صداوسیما نقش آفرینی کند اما با توجه به غیر قابل اعتماد بودن منابع خبری دراین فضا بطور حتم ویقین در دراز مدت از نقش آنها کاسته خواهد شد.

بهترین و بدترین خاطره‌ای که در طول خبرنگاری داشتید چیست ؟

بدترین خاطره‌ای که در همان اوایل شروع کارم با آن روبرو شدم سیل ۲۹ تیرماه ۱۳۸۰ بود که جنازه‌های همشهریان آشنایان را از زیر گل‌ولای خارج می‌کردیم و در جستجوی اجساد بودیم که گریه و شیون خانواده‌ها هنوز هم در گوشم می‌پیچد آن شب شبی بسیار دهشتناک برای من بود حتی نزدیک بود سیل مرا نیز با خود ببرد.زلزله شهرستانهای اهر ،هریس وورزقان نیز که بنده مسئولیت اطلاع رسانی ان در کشور را به عهده داشتم از خاطرات تلخ دوران خبر نگاری است.

وبهترین خاطره آن است که گزارش شما زمینه برطرف شدن یکی از مشکلات را فراهم می کند.

آیا تحت تأثیر یک خبر قرارگرفته‌اید که گریه کنید ؟

مطمئنا یک خبر نگار بواسطه شغل خود همواره با صحنه های مختلفی روبروست که گاه می تواند تا ابد بر روح وجان آدمی تاثیر گذار باشد مثلا صحنه جان باختن اعضای یک خانواده در یک سانحه رانندگی ، دیدن صحنه خود کشی یک جوان ویا بارش برف بر روی گلهای بهاری ووارد شدن خسارت کلان به همشهریان وموارد مشابه که همواره در دناک می باشد.

اما صحنه در آغوش کشیدن قبر شهید خالقی در گلزار شهدای گمنام مشگین شهرتوسط خانواده شهید که پس ازحدود سی سال دوری از شهرگلبافت کرمان آمده بودند از صحنه های بیاد ماندنی وپر احساسی بودکه من فکر می کنم در آن لحظه همه گریه کردند.

یکی از بحث‌انگیزترین خبرها موضوع کشف دایناسور در مشکین‌شهر بود در رابطه بااینگونه موضوعات خبرهای بحث‌انگیز نظرتان چیست ؟

خوشبختانه خبر کشف دایناسور در مشکین‌شهر مصادف با مرگ بن‌لادن بود جالب اینکه در آن زمان آمار جستجوی خبر مرگ بن‌لادن درسایتهای مختلف خبری جهان یک میلیاردو دویست میلیون بار بود واما آمار جستجوی دایناسور در مشکین‌شهربیشتر ازآن گزارش‌شده بود که خود جذابیت و حساسیت مردم جهان به این موضوع را نشان می‌داد.

باوجوداینکه برای ما ایراد می‌گرفتند که چرا موضوعی که صحت ندارد انعکاس می‌دهید ولی این موج خبری باعث شد که نام مشکین‌شهر بطرز بسیار گسترده ای در اکثر مراکز علمی و پژوهشی دنیا مطرح شود اگرچه هنوز هم این ماجرا پایان نیافته و برای ماهم بالأخر روشن نشد حیوان کشف شده دایناسور بود یا روباه ؟؟!!

چه سختی‌هایی که برای تهیه خبر وجود دارد ؟

هر کاری سختی مختص بخود را دارد اما خبرنگار شهرستان بودن واقعا بسیار سخت است چراکه خبرنگاران کشوری هر یک در حوزه تخصصی خود فعالیت می کنند مثلا خبر نگار ورزشی ،حوادث ویا خبر نگار سیاسی ، اقتصادی تعریف خاص خود را دارد وهریک به عهده یک فرد می باشد اما شما در مشگین شهر باید همه فن حریف باشید مثلادر حالیکه مشغول تهیه گزارش از شورای اداری هستید به شما اطلاع می دهند گرگ هار چند نفر از اهالی فلان روستا را دریده ویا بازی فوتبال بین فلان دو شهررو به اتمام است.

انتظاراتی که مردم‌دارند چطور ؟

شاید باور نکنید هرروزتعداد زیادی از شهروندان در رابطه با مسائل ومشکلات مختلف با بنده تماس گرفته و درخواست تهیه وپخش گزارش دارندکه بنده نیز تا آنجا که امکان دارد در این خصوص اقدام می کنم که خوشبختانه در برخی از موارد نیز کار ساز می باشد.

اما بیشترین مشکلات شهروندان با توجه به وضعیت نابسامان شهری در حوزه عمران شهری می باشد که امیدوارم با روی کار آمدن دوست عزیزم جناب مهندس خیر جو بخشی از مشکلات شهروندان در حوزه عمران شهری بر طرف شود.

توصیه شما به خبرنگاران جوان چیست ؟

توصیه می کنم خبرنگارانی که تازه این کار را شروع کرده اند حتما با علم خبرنگاری نیز آشنا شوند و در دوره های آموزشی شرکت کنند و حتی تحصیلات آکادمیک خود را نیز دراین زمینه کسب کنند و توصیه دیگر نیز حتما یکی از زبان های خارجی بخصوص انگلیسی را یاد بگیرند

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید برای شما آرزوی موفقیت دارم

ارسال نظرات