عصری که امروزه در آن حیات داریم در بی رحمانه ترین اعمال از سوی خود آدمی سیر می کند؛ آنگاه که به ترتیب، بیکاری، طلاق، اعتیاد و سپس شکستن حریم موجب گسستگی اعتماد در جامعه می شود.
کد خبر: ۸۷۲۵۱۰۰
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، عصری که امروزه در آن حیات داریم در بی رحمانه ترین اعمال از سوی خود آدمی سیر می کند؛ آنگاه که به ترتیب، بیکاری، طلاق، اعتیاد و سپس شکستن حریم موجب گسستگی اعتماد در جامعه می شود.

در حالی که احساس حقارت میکنی و در لابلای احساسات دیگران غرق می شوی که ای کاش حریم خانواده ام نمی شکست و مرزهای مردان و زنان جامعه خط قرمزی برای دوباره زیستن بود.

گزارشی که نگارنده به آن پرداخته است از جنس مردم بوده و دغدغه هایی که کم و بیش جامعه درگیر آن است را نگاشته؛ ولی به هیچ عنوان تصور هم نمی کرد که گزارشی از جنس"له شدن حریم" بپردازد.

همانطور که اشاره شد عوامل بسیاری در شکستن حریم در خانواده و جامعه دخیل است که کم و بیش همه افراد جامعه را در بر میگیرد.

بیکاری، طلاق، اعتیاد و سپس شکستن حریم در جامعه و خانواده از جمله این عوامل است که موجب گسستگی اعتماد شده و خط قرمز های حیات را زیر پا له میکند.
اعتیاد به مواد مخدر یکی از آسیب ها و معضلات اجتماعی شایع در عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی‌شماری میگیرد و هر روزه به تعداد آمار قربانیان آن در ایران و حتی جهان افزوده می شود.

اما این نکته ای نیست که به آن پرداخته ایم نکته اصلی افراد درگیر در معضل اجتماعی اعتیاد هستند، معضلی که دیگر خط قرمز های خانواده برایش اهمیتی نداشته و امروزه دربرگیرنده زنان و حتی نوجوانان شده است.

تعارض و همچنین شخصیت ضد اجتماعی امروزه در برخی از زنان و نوجوان مشهود است؛ برخی از افراد جامعه به خودی خود دارای شخصیت ضد اجتماعی هستند و در سازگاری با هنجارهای جامعه دچار یک نوع تعارض هستند و برای نشان دادن این تعارض به روش های مختلف روی می آورند که یکی از این روش ها اعتیاد به مواد مخدر است.

متاسفانه این عامل ویرانگر امروزه بیش از پیش در جامعه رواج یافته است و جایی هم برای پنهان کار وجود ندارد؛ چرا که وضعیت مصرف قرص های ترامادول، تریاک، شربت متادون، حشیش، هروئین و ... در عصر امروز واقعاَ نگران کننده است.

این نگرانی ها دیگر مرزهای مردانه را طی کرده و بی رحمانه به حریم زنانه زنان و نوجوانان بی بصیرت وارد شده است؛ در حالی که نباید از نقش خانواده در گرایش به اعتیاد غافل شویم؛ چرا که خانواده اولین محیطی است که فرزندان را با باورها، ارزش‌ها و هنجارهای جامعه‌ آشنا می‌کند و به تدریج شخصیت فرزندان را بر اساس این عناصر شکل می‌دهد.

اعتیاد والدین به سیگار یا مواد مخدر، موجب می‌شود تا فرزندان، رفتار آسیبزای آنها را الگو قرار داده و روی به مصرف مواد افیونی مخدر بیاورند و یکی از عواملی که فرزندان را از خانه زده می کند و آنها را به دامن دوستانی ناباب سوق می دهد محیط ناآرام خانواده است.

یک کارشناس مسائل اجتماعی در این خصوص به خبرنگارکوثرخبرگفت: امروز اعتیاد به مواد مخدر یکی از معضلات اصلی جامعه جهانی است و اعتیاد در میان انواع نابهنجاری‌هایی که در حال حاضر جامعه ایران را تهدید می‌کند، بیشترین آسیب را می‌رساند؛ اما آسیب پذیر ترین افراد در عصر امروز زنان و نوجوانان هستند که آمار اعتیاد این اقشار در جامعه روز به روز در حال افزایش است.

وی گفت: فرقی نمی کند به کدام مواد مخدر اعتیاد دارید، مهم آن است که هر روز آن را مصرف کرده و یک لحظه نمی توانید بدون آن زندگی کنید.

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: آثار اعتیاد هم در زنان و هم مردان دیده می‌شود اما بیشترین آسیبی که امروزه متوجه جامعه شده است از سوی زنان و نوجوانان است که متاسفانه امروزه مواد مخدر صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می کیرد که آسیب های مخربی را دارد، این در حالی است که این مواد به شکل آدامس، قرص، کپسول و پودر قابل دستیابی است.

این فعال اجتماعی اظهار کرد: از هم گسیختگی خانواده یکی دیگر از دلایل گرایش زنان و نوجوانان به اعتیاد است و فروپاشی خانواده به معنای نبود ارتباط عاطفی بین زن و مرد و فرزند و وقوع طلاق عاطفی است و ازدواج های اجباری نیز موجب می‌شود که دختران به جای محبت نسبت به همسر خود احساس تنفر کنند.
وی خطرناکترین آسیب اجتماعی در حوزه مواد مخدر را اعتیاد زنان در جامعه برشمرد و افزود: اعتیاد زنان نه تنها در وهله اول موجب از هم گسستگی حریم خانواده می شود بلکه در مدت زمان بلند یا کوتاهی حریم جامعه را تهدید می کند و ممکن است تنها برای یک لحظه خماری و نعشگی از خطوط قرمز عفاف و حجاب خود بگذرد.

کارشناس مسائل اجتماعی به دیگر عوامل مواد مخدر و نقش اساسی آن در اجتماع اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه کشیدن سیگار یک امر عادی شده است؛ از نظر زنان و دختران سیگاری مصرف این ماده دخانی یعنی امروزی بودن و برابری زن و مرد و همچنین عاملی برای جلب توجه و ورود به گروههای دوستی پسران است، غافل از اینکه سیگار مادر همه اعتیادهاست.

به گزارشکوثرخبر؛ سبک جدید زندگی و توسل برخی از زنان امروزه و تازه به دوران رسیده به مواد مخدر صنعتی برای تناسب اندام، یکی دیگر از عوامل افزایش میزان نرخ اعتیاد در بین زنان است.
استفاده هر مواد مضری که بعد ها باعث شکستن و خرد شدن زن و مرد می شود ماد مخدر است که متاسفانه این روز ها شاهد رنگارنگی آن در سطح جامعه هستیم که ضرورت دارد مسئولین امر حداقل برای افزایش آمار خود هم که شده نقش اساسی خانواده را در پیشگیری از این عامل خانمان سوز برای والدین مطرح کنند.

ارسال نظرات