فرماندار اراک گفت: کارخانجات تولید آرد کلانشهر اراک با سبوسگیری بیش از حد استاندارد به دنبال کسب سود بیشتر هستند.
کد خبر: ۸۷۲۵۲۵۱
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، دکتر حسین بختیاری صبح امروز در نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی کلانشهر اراک با اشاره به لزوم بازرسی‌های مکرر از کارخانجات نان این کلانشهر گفت: باتوجه به اینکه براساس مصوبات جلسات گذشته مقرر شد تا کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مرکز بهداشت شهرستان و استان، معاونت دارو و غذا، اداره کل غله، تعزیرات حکومتی، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت، شورای شهر با محوریت مرکز بهداشت شهرستان از کارخانجات تولید آرد بازدید به عمل آورند و گزارشات خود را می‌بایست تا نیمه خردادماه به فرمانداری اعلام می‌کردند.

وی افزود: گزارشات ارائه شده از سوی این کمیته به فرمانداری قابل قبول نیست چراکه می‌بایست به ریز مطالب مرتبط با سبوس‌گیری، میزان رطوبت و بهداشت فیزیکی هر چهار کارخانه تولید آرد اراک مشخص شود تا بتوانیم از آن بهره‌برداری لازم را داشته باشیم تا بتوانیم فرهنگ سازی لازم را در این زمینه انجام دهیم.

فرماندار اراک تصریح کرد: سبوس‌گیری ظلم به جامعه است چراکه هدر رفت این منبع غذایی غنی است، این موضوع باید در سطح کشور مطرح و پیگیری شود گرچه ممکن است ده سال آینده این اقدامات مثمرثمر باشد بنابراین باید بحث سبوس‌گیری به شکل علمی در جامعه مطرح شود و برای این منظور بایستی در کارگروه سلامت استان مطرح شود.

بختیاری با اشاره به عملکرد کمیسیون ماده 11 گفت: به طور متوسط در این کمیسیون جلسه‌ای نیست که یک یا دو کارخانه تولید آرد به تعزیرات حکومتی معرفی نشود و اقدامات این کمیسیون بیش از این نیست ولی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی به دنبال پیگیری و اقدامات گسترده‌تری هستیم.

وی افزود: کارخانه‌های آرد مشکل دارند و بزرگترین آن سوء استفاده مالی این کارخانجات است چراکه با جداسازی سبوس بیشتر به دنبال کسب سود بیشتری هستند که باید به شدت برخورد شود، میزان سبوس‌گیری از سوی استاندارد مشخص است که باید رعایت شود.

فرماندار اراک تصریح کرد: کارخانه تولید آرد مینایی، تک، ویسران، خوشین در بحث سبوس‌گیری مشکل دارند بهترین مدرک نیز مصوبات کمیسیون ماده 11 است، بعضی از این کارخانجات نیز بهداشت محیط را رعایت نمی‌کنند و در بحث رطوبت‌گیری نیز با افزایش میزان رطوبت به دنبال کسب سود بیشتری هستند.

بختیاری با اشاره به فرهنگ‌سازی در استفاده از نان سبوس‌دار گفت: با فرهنگ‌سازی باید استفاده از نان سبوس‌دار را ترویج دهیم.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی سازمان استاندارد در بازدید از کارخانجات تولید آرد گفت: گزارش ارائه شده قابل قبول نیست چراکه کارشناسی و علمی نبوده باید شاخص مورد بررسی در گزارش مطرح شود تا مرکز بهداشت بتواند براساس شاخص‌ها جمع‌بندی داشته باشد.

فرماندار اراک تصریح کرد: در راستای بالابردن سطح آگاهی مردم درباره مصرف نان سبوس‌دار باید رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و سایر دستگاه‌ها حرکتی خودجوش را آغاز کنند علاوه بر اینکه در شورای فرهنگ عمومی برای این موضوع راهکارهایی مصوب خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه دیگر جلسه درباره اجرای طرح غربلگری از سوی انجمن علمی دانشجویان پرستاری گفت: از آنجا که مرکز بهداشت به ویژه در طرح تحول بهداشت نظام سلامت فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد ولی این انجمن می‌تواند کمک کننده به مرکز بهداشت باشد.

بختیاری با اشاره به نمود فعالیت‌های مرکز بهداشت گفت: فعالیت مرکز بهداشت به مانند فعالیت بخش درمان نیست ولی کار دانشجویان بیشتر باید در راستای اطلاع‌رسانی باشد از این‌رو عمده نگاه ما همین مبحث اطلاع‌رسانی و آموزش است بعد اجرای طرح چراکه غربالگری شرایط خاص خود را دارد ولی اگر بتوان اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشیم بسیار اثرگذارتر خواهد بود.

فرماندار اراک با اشاره به شروع فصل تابستان و شیوع بیماری وبا گفت: خوشبختانه تاکنون در اراک گزارشی مبنی بر شیوع بیماری وبا ارائه نشده ولی در این زمینه بالا بردن سواد جامعه ضروری است و از آنجا که آب آلوده یکی از راههای ایجاد این بیماری است بایستی دستگاه‌های مرتبط با حوزه آب شرب نسبت به کنترل کلر باقی مانده توجه داشته باشند.

وی افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط باید نسبت به کلرزنی اقدام و گزارش عملکرد خود را در این زمینه در جلسات ارائه دهند و در روستاهایی که تحت پوشش شبکه آب روستایی نیستند کلرزنی باید صورت گیرد و میزان باقی مانده کلر باید مورد توجه باشد.

بختیاری با اشاره به حضور مردم در مراسم عزاداری محرم و صفر در عتبات عالیت گفت: در این ماه‌ها شاهد حضور مردم در عتبات عالیات هستیم و چون امسال این ایام با فصل گرما همراه شده است سازمان حج و زیارت با همکاری مرکز بهداشت اقدامات لازم را برای آموزش زائران انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری هم بایستی نسبت به بالا بردن بهداشت معابر، پارک‌ها و ابخوری‌های در سطح شهر اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات