خبرهای داغ:
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، در راستای ترویج مبانی معماری و شهرسازی اصیل اسلامی، اقدام به انتشار کتابی تخصصی در زمینه معماری اسلامی با عنوان «از معنا تا معناپردازی در معماری اسلامی» کرده است.
کد خبر: ۸۷۲۵۷۵۴
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
نخستین کتاب تخصصی در حوزه معماری اسلامی منتشر شد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مولف «از معنا تا معناپردازی در معماری اسلامی» محمدمنان رئیسی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، عضو قطب علمی معماری اسلامی و مدرس دانشگاه‌های علم و صنعت و قم است.

وی تألیفات متعددی در معماری و شهرسازی شامل حدود 20 مقاله علمی پژوهشی، دو کتاب، 6 طرح پژوهشی و مقالات متعدد در همایش‌های تخصصی داخلی و خارجی دارد که اغلب این تألیفات در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی است.

کتاب «از معنا تا معناپردازی در معماری اسلامی» در سه فصل به موضوعاتی از جمله «تحلیلی بر نظریات معناشناسی در معماری» ، «نظریه معناشناسی در آثار معماری از منظر اسلامی» و «رویکردهای معناپردازی در معماری از منظر اسلامی» پرداخته شده و اغلب بخش‌های این کتاب مبتنی بر آموزه‌های عقلی و نَقلیِ مکتب اسلام است.

در بخشی از مقدمه این کتاب که توسط دکتر عبدالحمید نقره‌کار، دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیر قطب علمی معماری اسلامی نگاشته شده آمده است: رویکرد مولف در این کتاب تجربه بسیار مفیدی برای پژوهشگران متعهد است تا نظریات ارائه شده توسط نظریه پردازان غیر اسلامی را به صورت موضوعی و منطقی طبقه بندی کرده و از طریق منابع و مبانی اسلامی مبتنی بر عقل و نقل و شیوه های استقلال منطقی و اصول تفسیری مورد ارزیابی قرار دهند. طریق فوق پژوهشگران را قادر می‌سازد تا محتواهای انحرافی یا نادرست را اصلاح و تکمیل کرده و ساختار نظریات و روش‌های آنها را ترمیم و کامل کرده و برای موضوعات جدید تخصصی در صحنه بین المللی نظریات انکشافی و بدیع از منظر اسلامی ارائه کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها