خبرهای داغ:

شیراز به‌عنوان شهر جهانی گبه ثبت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس از ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر گبه خبر داد و گفت: ثبت جهانی پرونده ساسانی شامل مجموعه بیشابور، قلعه دختر و کاخ سروستان در دست اقدام است و تا دو سال آینده ثبت می‌شود.
کد خبر: ۸۷۲۶۰۷۲
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
مصیب امیری بعدازظهر امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی با بیان اینکه در سه سال گذشته میراث فرهنگی استان فارس رشد قابل توجهی در همه عرصه‌‌ها داشته است، اظهار داشت: در زمینه ثبت جهانی آثار استان فارس از 2 اثر به 4 اثر رسیده است و در حال حاضر نیز پیگیری‌ها برای ثبت جهانی پرونده ساسانی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی یک اثر روند طولانی مدتی را باید بگذراند، گفت: ثبت جهانی پرونده مجموعه ساسانی شامل مجموعه بیشاپور، قلعه دختر و کاخ سروستان در دست اقدام است و تا دو سال آینده ثبت می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه دیگر شهرهای ایران در زمینه‌های مختلف صنایع دستی ثبت جهانی شدند، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها انجام شده بناست که شیراز به عنوان شهر جهانی گبه معرفی و ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به دیگر اقداماتی که در این مدت انجام شده است، خاطرنشان کرد: در زمینه مرمت بناهای تاریخی از 114 بنا به 160 بنا رسیده که رشد 40 درصدی را نشان می‌دهد و در زمینه تاسیس موزه از 20 موزه به 23 موزه رسیده است.

وی با بیان اینکه ثبت آثار معنوی استان فارس در سه سال گذشته رشد 25 درصدی داشته است، تصریح کرد: در حال حاضر 35 اثر معنوی استان فارس ثبت ملی شده در صورتی که در گذشته این میزان 28 اثر بود و در زمینه ثبت آثار طبیعی از 4 اثر به 7 اثر ارتقا یافته که رشد 75 درصدی را نشان می‌دهد.

امیری با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه صنایع دستی بیان کرد: در حال حاضر خانه‌های صنایع دستی استان فارس به 5 خانه ارتقا یافته و مجوز مشاغل خانگی صنایع دستی از 4200 مجوز به 6932 مجوز رسیده که رشد 65 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت: در زمینه اشتغال حوزه صنایع دستی از 2000 شغل به 3200 شغل رسیده و در زمینه کارگاه‌های فعال از 670 کارگاه به 780 کارگاه رسیده است.

وی با اشاره به 203 مرکز اقامتی با بیش از 15 هزار تخت در استان فارس افزود: در حال حاضر 70 هتل در استان فارس فعال هستند و مجتمع‌های گردشگری نیز در کنار هتل‌ها و مهمانپذیرها به مسافران و گردشگران خدمات می‌دهند.

امیری درباره سرمایه‌گذاری در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری پروژه‌ها از 43 مورد به 91 مورد افزایش داشته و بسته‌های سرمایه‌گذاری هم از 30 مورد به 42 مورد رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه میراث فرهنگی یارانه تمامی تاسیسات گردشگری را پرداخت کرده است، تصریح کرد: برای تاسیساتی که بین 25 تا 30 درصد پیشرفت داشته باشند تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه انجمن‌های میراث فرهنگی در تمامی شهرستان‌ها تشکیل شده است، گفت: به‌زودی برای این انجمن‌ها کارت صادر می‌شود و این انجمن‌ها به عنوان بازوی میراث فرهنگی در شهرستان‌ها ایفای نقش می‌کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها