یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: داروی خوراکی هپاسبوویر برای درمان بیماری هپاتیت C نوع یک A و B است که به شکل رایگان در کلینیک بیماری‌های عفونی شهید امیری سپاه حضرت ابوالفضل (ع) در خرم آباد به تعدادی از بیماران داده می‌شود.
کد خبر: ۸۷۲۶۱۵۸
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمدرضا ناظر، متخصص بیماری‌های عفونی  درباره نحوه توزیع رایگان داروی هپاتیت در استان لرستان گفت: یکی از بیماری‌های شایع در کشور و استان لرستان هپاتیت که به وسیله اعتیاد تزریقی منتقل می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: هنگامی که سعی در درمان این بیماری داشتیم دو مشکل اصلی وجود داشت؛ ابتدا هزینه آزمایش اولیه این بیماری (PCR) یعنی تست سلولهای ملوکولار بود و باید نوع آن مشخص می‌شد که براساس نوع و ژنوتایپ درمان تعیین می‌شد که این پروسه بسیار پرهزینه بود.

 

اجرای طرح رایگان درمان بیماران هپاتیتی در استان لرستان

ناظر، با اشاره به اینکه با همکاری تعدادی از آزمایشگاه‌های تهران و تعدادی آزمایشگاه‌های دیگر در قالب طرح‌های تحقیقاتی، آزمایش مربوط به بیماری هپاتیت را به شکل رایگان انجام دادیم، تصریح کرد: این امر باعث شد روال درمان افراد دارای بیماری هپاتیت که غالبا کم درآمد و از قشر ضعیف جامعه بودند، ساده تر شود.

 

وی ادامه داد: با همکاری انجمن متخصصان عفونی و گوارش، همچنین با هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌گر، دارویی را که جهت درمان بیماران هپاتیت در آن زمان استفاده می‌شد، زیر پوشش بیمه‌ها قرار گرفت.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به نقش معاونت غذا و دارو برای کمک به دریافت داروی هپاتیت توسط افراد مستضعف گفت: به این شکل جمعیت زیادی از این افراد هپاتیتی نیازمند به رایگان درمان شدند و تست بسیاری منفی شد حتی این افراد هم اکنون تشکیل خانواده داده‌اند و فقط تعداد اندکی دارای نوع مقاوم هپاتیت بودند.

 

ناظر، در ادامه افزود: برای افراد دارای هپاتیت مقاوم، دارویی در کرمانشاه تولید شده است که این دارو در خارج از کشور حدود 500 میلیون تومان هزینه دارد و این دارو برای موارد مقاوم و در کتاب‌های جدید برای همه نوع هپاتیت به شکل خوراکی در نظر گرفته شده است.

 

وی تاکید کرد: این داروی خوراکی با همکاری سازمان بیمه و معاونت غذا و دارو به شکل رایگان در کلینیک بیماری‌های عفونی شهید امیری سپاه حضرت ابوالفضل(ع) در خرم آباد به تعدادی از بیماران داده می‌شود که اولین مورد آن دختری مبتلا به تالاسمی بود و در واقع این دارو به مدت ۲ هفته است که در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

 

داروی "هپاسبوویر" برای درمان هپاتیت C نوع یک A  و  B کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه داروی جدید مخصوص هپاتیت C نوع یک A  و  B است که هپاسبوویر نام دارد، ابراز کرد: این دارو ترکیبی از دو دارویی است که برای ژنوتیپ یک هپاتیت C مورد استفاده قرار می‌گیرد و ژنوتیپ 2 و 3 ترکیبی از این نوع داروها است.

 

استفاده از آمپول‌های ایرانی "پگافرون" در بیماران حساس به داروی جدید

ناظر، ادامه داد: اگر فردی به این دارو حساسیت داشته باشد به روش‌های قبلی آمپول‌های پگافرون استفاده می‌شود به ویژه در ژنوتیپ 2 و 3 که طول درمان آن با آمپول‌ها 3 تا 6 ماه است و بسیار ارزان تر خواهد بود مورد استفاده قرار می‌گیرد که در واقع اکثر بیماران ما با استفاده از آن آمپول‌هایی که کاملا ایرانی هستند، درمان می‌شوند.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: آمپول پگافرون نوترکیب بود و بیشتر مواد اولیه آن را نیز خودمان می‌ساختیم اما فعلا مواد اولیه داروی جدید از خارج وارد می‌شود و در ایران بسته بندی می‌شود.

 

کمک رسانی دانشگاه‌ها و ادارات بیمه‌گر به بیماران هپاتیتی

وی درباره تامین هزینه داروی جدید هپاسبوویر برای درمان رایگان بیماران در کشور گفت: هزینه درمان هر نفر در خارج از کشور 500 میلیون تومان است اما وقتی دارو به شکل ژنریک در کشور تولید شود، ارزانتر خواهد بود و ادارات بیمه همچنین دانشگاه‌ها برای درمان بیماران مستضعف کمک می‌کنند.

 

 این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: البته قرار بر این شد که اگر نوع 2 و 3 دارو برای بیماران پاسخگو باشد از همان نوع داروی قدیمی استفاده کنند اما افرادی که مقاوم هستند به شیوه جدید درمان می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تولید و تهیه داروی هپاسبوویر برای اولین بار است که در ایران انجام می‌شود، بیان کرد: البته مواد اولیه این دارو در خارج از کشور تولید می‌شود و در ایران بسته بندی آن انجام می‌شود.

 

تشکیل و راه اندازی اولین مرکز تحقیقات هپاتیت در لرستان

ناظر، خاطرنشان کرد: درمان هپاتیت C تحول بسیار زیادی در کشور ایجاد کرده است و بسیاری از افراد که قبلا امیدی به درمان آنها نبود هم اکنون درمان شده اند و به زندگی عادی خود بازگشته‌اند در واقع با زحمات در 10 سال گذشته، تشکیل و راه اندازی اولین مرکز تحقیقات هپاتیت در لرستان از سه سال پیش انجام شد.

 

انواع هپاتیت با روش‌های جدید قابل درمان هستند

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: انواع هپاتیت به ویژه هپاتیت صد در صد با روش‌های جدید قابل درمان هستند و با همکاری بیمه‌ها و سازمان‌های مختلف امیدواریم که ریشه این بیماری به شکل کامل در کشور خشکیده شود.

ارسال نظرات