تکرار تراژدی مرگ میلیون ها ماهی در تالاب بین المللی هامون؛
19 سال است که خشکسالی و طوفان های شن در سیستان لنگر زده و هر بار فاجعه ای تازه رقم می زنند تا آخرین نفس های امید مردم هم خفه شود.
کد خبر: ۸۷۲۶۲۴۳
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، 19 سال است که خشکسالی و طوفان های شن در سیستان لنگر زده و هر بار فاجعه ای تازه رقم می زنند تا آخرین نفس های امید مردم هم خفه شود. از آلوده ترین شهر جهان تا آلوده ترین روزهای شنی و غلظت هوا گرفته تا تشییع هزاران قطعه ماهی در چندین ماه از سال امید هایی است که هر بار در این خطه از کشور رنگ می بازد.
تالاب هامون که دوازدهمین ذخیره گاه زیست کره در فهرست جهانی یونسکو است و پیش از این محل زندگی آبزیان و پرندگان بسیاری بود این روز ها تبدیل به محلی برای مرگ ماهی ها شده است.
خرداد ماه بود که قصه مرگ ماهی ها زنگ خطر بحران آلودگی را به صدا در آورد تا شاید دستی برای نجات هامون بلند شود اما با گذشت 2 ماه نه تنها فریاد رسی برای هامون نرسید بلکه این تراژدی بار دیگر تکرار شد.
 
علی ای حال در روز های اخیر بار دیگر سیستان شاهد تشییع هزاران قطعه ماهی بر روی موج های این رودخانه بود.
 
کاهش آب تالاب هامون سبب مرگ ماهی ها شده است
به گفته صیادان وقتی آب کم شود شوری آب تشدید و ماهی ها کور و تلف می شوند.
پودینه یکی از صیادان در گفت و گو با سفیر شرق گفته بود که سالها با صید ماهی روزگار می گذرانده اما اکنون دست خالی به خانه باز می گردد .
 
 
وی بیان کرده بود از ابتدای سال شاهد ورود آب فصلی به منطقه ی سیستان و قسمت هایی از تالاب هامون بودیم و در همان زمان صید ماهی بسیار خوب بود اما به تدریج با گرمای شدید هوا آب تالاب هامون بسیار کم شده و وقتی آب به این میزان می رسد شوری آب تشدید می شود و ماهی ها کور و تلف می شوند.
این صیاد  همچنین به این فاجعه اشاره کرده و گفته بود که: بیش از 40 سال است که ماهیگیری می کنم اما تاکنون با چنین فاجعه ای مواجه نشدم و مرگ این ماهی ها به صحنه ای دلخراش تبدیل شده است.
 
100 کیلو ماهی 50 هزار تومان
ارباب یکی دیگر از صیادان است که می گوید: نزدیک به 10 روز است که که ماهی ها به دلیل نبود آب کافی تلف می شوند و خشک می شوند و هیچ راهی بجز جمع آوری و فروش آنها به مرغداری ها جهت استفاده به عنوان مکمل غذایی برای مرغها نداریم.
وی به قیمت فروش ماهی های خشک شده اشاره می کند و می گوید: ماهی های خشک شده به قیمت بسیار پایین کیلویی 500 تومان از ما خریداری می شوند .
وی می گوید: روزانه 100 کیلو ماهی خشک از کنار تالاب هامون جمع آوری می کنم و برای فروش به شهر می برم.
صیاد دیگری اضافه کرد: وضعیت تالاب هامون به گونه ای است که اگر آب در آن جریان داشته باشد، به تنهایی ماهی مورد نیاز استان و استان های همجوار را تامین می کند.
 
تنها 7 ماه زندگی در تالاب هامون
با این حال چندی پیش که این فاجعه رخ داد برخی مردم بومی ورود فاضلاب به رودخانه را عامل مرگ ماهی ها عنوان کرده بودند.
در تماسی که این پایگاه خبری با الهام آبتین رئیس اداره محیط زیست زابل برای پیگیری و علت این موضوع داشت، وی پاسخگوی تلفن خود نبود.
غلامرضا نوری یکی از کارشناسان محیط زیست در این خصوص کمبود اکسیژن و کاهش حجم آب را 2 دلیل مرگ ماهی ها عنوان کرد و گفت: سازمان آب منطقه ای موظف است 60 میلیون متر مکعب آب به عنوان حقابه زیست محیطی در شرایط غیر طبیعی و خشکسالی به تالاب هامون بدهد.
 در ادامه پیگیری ها در تماسی که این پایگاه خبری با سرگزی مدیر کل شیلات سیستان داشت، وی گفت: کاهش و قطعی آب عامل مرگ ماهی ها است.
وی با بیان اینکه برخی صیادان ماهی ها را پیش از این که تلف شوند گرفته و به داخل استخرها انتقال دادند افزود: اکنون که ماهی ها خشک شدند نیز  صیادان آن ها را جمع آوری و می فروشند. 
سرگزی ادامه داد: ماهی ها در استخر و تالاب 7 ماه زندگی می کنند.
منبع: بسیج مهندسین کشاورزی
ارسال نظرات