بغض دلتنگی میان گلویشان‌گیر کرده، می‌خواهند داد بزنند اما از والدین حجالت می‌کشند و تنها آستین پیراهن است که می‌تواند به کمک شان بیاید و سدی شود بر سر راه دیدگان...
کد خبر: ۸۷۲۶۲۷۰
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج،  وقتی سخن از اردوی جهادی می‌شود همه قشری می‌آیند تا از غافله خدمت عقب نمانند، بچه‌های جهادی با رمز «محرومیت‌زدایی» با خودشان امید و نشاط را به مناطق محروم و روستاها می‌برند تا در کنار آنان طعم دیگری از زندگی را بچشند. طعم صفا، سادگی، سختی، محرومیت و طعم شیرین خدمت بی منت را...
 
هرساله در تابستان دانشجویانی انقلابی و متدین با گذشت از خوشی‌ها و امکانات شهری و با تحمل سختی‌ها و در راه رضای خدا در روستاها خدمت‌رسانی می‌کنند. دانشجویانی که همه اوقات سال را صرف تحصیل کرده اند، امروز آمده اند تا زکات آموزه‌های خود را با آموختن بپردازند و به این باور خواهند رسید که اینجا دانشگاهی دیگر برای اندوختن و یادگیری است.
 
 آری اینجا درس‌هایی می‌آموزند که در هیچ کلاس و دانشگاهی آموزش داده نمی شود، خودسازی که جهادگران در اردوهای جهادی تجربه می کنند را هیچ جای دیگر نمی توان پیدا کرد، چراکه دانشجویان جهادگران بیرجندی بر این باورند که « می سازیم تا ساخته شویم».
 
IMG_20160729_105354.jpg
 
این بار دو گروه جهادی که بیشتر اعضایش دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند هستند به مدت 10 روز در روستای «دولت آباد و اصغریه» در بخش جلگه ماژان از توابع شهرستان خوسف حضور یافته اند و در پایان مراسم یادواره شهدای مدافع حرم را بعنوان اختتامیه اردو برگزار کردند، که لحظات نابی رقم خورد، از اشک های بچه‌های روستا در لحظه خداحافظی با جهادگران تا دلتنگی خود جهادگران برای رنگ و بوی خدمت به مردم...
 
گریه دلتنگی و باز هم آستین پیراهن!
وقتی خوب به چشمان اهالی نگاه می‌کنی، احساس رضایت در نگاه های معصومانه بچه ها برق می زند، چشمانی که در آخرین لحظات وداع با گروه جهادی بارانی است، بغض دلتنگی میان گلویشان گیر کرده، می خواهند داد بزنند اما از والدین حجالت می کشند و تنها آستین پیراهن است که می تواند به کمک شان بیاید و سدی شود بر سر راه دیدگان، این خوشحالی و اشک هایی که نشان از دل تنگی زودهنگام بچه های روستا دارد، می گوید که چقدر بچه های روستا با جهادی ها انس گرفته اند و این خوشحالی و رضایت بهترین ثمره برای تلاش جهادگران است.
 
  
فاطمه باقری یکی از جهادگرانی است که برای نخستین بار در این اردوها حضور دارد در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: هیچ چیز جزء عشق به خدمت نمی‌تواند تو را از آن همه امکانات شهر جدا کند و به روستایی با کمترین امکانات بکشاند.
IMG_20160730_173208.jpg 
وی با بیان اینکه اینجا در کنار این مردم باصفا و بی ریا حال و هوای خاصی به انسان دست می‌دهد، افزود: ابتدا با تعریف دوستانم از این اردوها برای تفریحی آمدم اما دو روز نگذشته با وجود سختی و ها و مشکلاتی که اینجا دیدم و چشیدم؛ نظرم تغییر کردم خوب که فکر می کنم حالا صبر و شکیبایی بر همین سختی‌ها برایم لذت‌بخش تر شده است.
 
باقری با قاطعیت سخن از حضورش در اردوهای جهادی سال آینده می‌گوید و بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی که در این مدت همراه با بچه‌های گروه کنار مردم روستا برگزار کردیم بسیار برای خودم جالب و سازنده بود.
 
این بانوی جهادگر در چند روز اقامت خود دو کلاس نمددوزی و ربان دوزی را در روستای اصغریه برگزار کرده است، یادآور شد: خانم‌های روستا واقعاً به دنبال این بودند این هنرها را یادبگیرند و وقتی کارهایشان را تحویل می‌دادند شوق و لذت وصف ناپذیر به من دست می‌داد.
 
وی که به گفته خودش روز اول فکر می‌کرد چطور با اعضای گروه که هر کدام اخلاق متفاوتی دارند یک هفته می‌خواهد گنار هم زندگی کنند، حالا بغض کرده که چگونه می‌خواهد از آنان جدا شود.
 
اشک‌های بعد از اکران مستند شهدای مدافع حرم
بچه‌های پیام نور بیرجند امسال علاوه بر برنامه‌هایی که همه ساله در اردوهای جهادی داشتند، دست به کار ابتکاری جدیدی زدند و آن هم اکران مستند «شهدای مدافع حرم» است، اکرانی که هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء به مدت نیم ساعت در مسجد روستای اصغریه صورت می‌گیرد و مورد استقبال مردم به خصوص جوانان روستا هم واقع شده است.
photo_2016-08-10_14-07-11.jpg 
به گفته یکی از دانشجویان جهادگر، شبی که مستند شهید توسلی پخش شد جوانان روستا بعد از دیدن این مستند بغض کردند و حتی برخی ها با چشمان گریان از مسجد بیرون رفتند.
 
وی گفت: برگزاری مراسم شهادت امام صادق(علیه السلام) و همزمانی آن با اکران مستند شهدای مدافع حرم، حال و هوای خاصی را بر دلهای روستاییان حاکم کرده بود، فضای روستا را کم کم برای برگزاری یادواره ای که قرار بوده در روز آخر اردو برگزاری شود آماده کرده بود، تمام این حال خوب را مدیون توجه و عنایت خداوند و اهل بیت(علیه السلام) و شهدا هستیم.
 
محدثه اردشیرپور، یکی از دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند که دومین مرتبه است به اردوهای جهادی می‌آید، گفت: اردوی امسال با برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع بسیار بهتر از سال قبل بود و هرشب کلیپ مدافعان حرم پخش می‌شد.
 
او با اشاره به اولین مرتبه حضورش در اردوی جهادی، یادآور شد: ابتدا علاقه ای به این اردوها نداشتم مادرم برای شرکت در اردوی جهادی تشویق می‌کرد و خودش مرا راهی کرد و گفت برو البته حالا من هم نیت و انگیزه ام برای شرکت در این کارتغییر کرده برای شهدا آمده‌ام.
 
photo_2016-08-10_14-07-17.jpg
اردشیرپور تاکید کرد: اعتقاد دارم این جایگاه را مدیون شهدا هستیم که این فرصت را برای ما مهیا کردند که در امنیت بتوانیم بر تحصیلات و فعالیت های فرهنگی و جهادی بپردازیم.
 
این دانشجوی جهادگر در خصوص استقبال و ارتباط برقرار کردن با اهالی روستا، گفت: فکر نمی کردم همان ابتدا مردم خودشان بسیار از کلاس های آموزشی استقبال کردند حتی در برنامه های فرهنگی حضور چشمگیر داشتند و از روزهای بعد، دیگر ما در نماز جماعت تنها نبودیم، اهالی محل هم مشتاق به شرکت در دوره قرآن و نماز جماعت با بچه‌های جهادی بودند.
 
اردوهای جهادی؛ بستری برای تربیت مدیران آینده کشور
نسرین ناصری، مسئول گروه جهادی خواهران که سابقه حضور در 3 اردوی جهادی دانشجویی دانشگاه پیام نور را دارد، گفت: اردوهای جهادی کارخانه انسان سازی است و بنده حتی اگر مسئولیت هم نداشته باشم امید به خدا هرسال خواهم آمد.
 
وی با بیان اینکه امسال استقبال از کلاس های آموزشی جهادگران برای روستائیان بسیار بالا بود، افزود: کارهای معنوی و فرهنگی زیادی انجام داده ام؛ در محل اسکان بچه‌های جهادی مقرری به نام فاطمیون درست کردیم که بچه ها نماز خود را درآنجا می‌خواندند.
 
 photo_2016-08-10_14-10-32.jpg
 
این بانوی جهادگر معتقد است؛ اردوی جهادی آمدن واقعا توفیق می خواهد، «خیلی از دوستانم تا لحظه آخر می خواستند بیایند اما توفیق نیافتند اما حالا که ما این توفیق را پیدا کردیم باید فرصت را برای خدمت بیشتر به محرومان غنیمت بشماریم
 
وی که پیش از این در اردوهای جهادی روستای پیشبر زیرکوه و خنگ آرین شهر بوده، ادامه داد: امسال هرشب بعد از نماز مغرب و عشاء کلیپ شهدای مدافع حرم پخش می‌کردیم و تابلویی داشتیم که برای آشنایی بیشتر بچه‌های جهادی در آن عکس و وصیت نامه شهدا را نصب داشتیم.
 
ناصری با اشاره به اینکه در مدتی که در روستای اصغریه مستقر بودیم کلاس‌های سبک زندگی اسلامی و بیان احکام برگزار شد، عنوان کرد: همچنین کلاس های مهارتی شامل کلاس های مهارتی روبان دوزی، سرمه دوزی، خیاطی، تکه دوزی، نقاشی، گلدوزی، نمددوزی و کاردستی برگزار کردیم.

 
مسئول گروه جهادی بانوان دانشگاه پیام نور بیرجند با اشاره به اینکه اردوهای جهادی تمرین و بستری برای تربیت مدیران آینده کشور است، گفت: وقتی ما از نزدیک زندگی محرومان را درک کنیم قطعاً عملکردی مانند مدیرانی با حقوق‌های نجومی نخواهیم داشت.
 
به گفته وی در همین خصوص امام راحل رضوان‌الله تعالی علیه فرمودند« تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب‌ها هستند. آنهایی که در خانه‌های مجلل، راحت و بی‌درد آرمیده‌اند و فارغ از همه رنج‌ها و مصیبت‌های جانفرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه‌های محروم، تنها ناظر حوادث بوده‌اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته‌اند، نباید به مسئولیت‌های کلیدی تکیه کنند که اگر به آنجا راه پیدا کنند، چه بسا انقلاب را یک شبه بفروشند و حاصل همه زحمات ملت ایران را بر باد دهند«.
 
فعالیت سه گروه جهادی دانشجویی پیام نور در ایام تابستان
مرتضی مدرسی، مسئول بسیج دانشجویی پیام نور بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: تعداد سه گروه جهادی شامل 2 گروه خواهر و یک گروه برادر از دانشجویان بسیجی پیام نور بیرجند در روستاهای دولت آباد، اصغریه، چاه قدس مشغول خدمت رسانی بودند.
 
وی تصریح کرد: تعداد 12 نفر از برادران در روستای چاه قدس مشغول کار عمرانی و ساخت مسجد روستا بوده و خواهران هم در دو روستای اصغریه و دولت آباد کار فرهنگی انجام دادند.
 
photo_2016-08-03_15-37-03.jpg
وی با بیان اینکه این گروه‌های جهادی 10 روزه بوده و دانشجویان علاوه بر خدمت رسانی به محرومین به خودسازی نیز پرداختند، افزود: برگزاری مراسم معنوی قرائت ادعیه، برگزاری مراسم شهادت امام صادق(علیه السلام)، پخش مستند مدافعان حرم، طراحی پرچم آمریکای جنایت کار در ورودی روستا، دیوار نویسی، کتابخانه سیار و فضاسازی مسجد از دیگر برنامه‌های فرهنگی اجرایی در این روستاها بوده است.
 
مسئول بسیج دانشجویی پیام نور بیرجند خاطر نشان کرد: یادواره شهدای مدافع حرم در روستای اصغریه که با همکاری گروه جهادی، بسیج دانشجویی خراسان جنوبی، حوزه بسیج ماژان و  سپاه شهرستان خوسف و پایگاه بسیج روستا  برگزار شد.
 
قناعت و اخلاص؛ مهمترین ویژگی دانشجویان جهادگر
مهدی ثقفی، رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با تاکید بر اینکه در حد توان به گروه‌های جهادی اعزامی این دانشگاه کمک می‌کنیم، گفت: دانشجویان با قناعت هستند و با توجه به شعار امسال«اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» خود را تطبیق داده اند.
photo_2016-08-03_15-33-26.jpg 
وی بیان کرد: برگزاری اردوهای جهادی گامی مثبت در رفع محرومیت از مناطق روستایی استان است که دانشجویان با حضور فعال خود در این مناطق بدون داشتن هیچگونه چشم داشتی به مردم خدمت رسانی می‌کنند.
 
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: امیدواریم با اعزام دانشجویان به اردوهای جهادی بتوانیم خدماتی را برای روستائیان انجام دهیم تا با رونق و ایجاد روحیه نشاط در این مناطق مانع مهاجرت افراد از روستا به کلان شهرها شویم.
 
ثقفی ادامه داد: دانشجویان در اردوهای جهادی باید علم دانشگاهی خود را به عرصه عمل برساند.
 
 آخرین روزهای اردوی جهادی  دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند سپری شده و این جهادگران هستند که بار و بندیل خود را از مناطق محروم جمع می‌کنند و عازم جهاد علمی و فرهنگی و سیاسی در کف دانشگاه هستند.
منبع: بسیج دانشجویی
ارسال نظرات