حاج یدالله بهتاش استاد و پیشکسوت مداحی در جلسه آموزش تخصصی مداحان شمال شرق تهران عوامل ماندنی شدن یک مداح را در جامعه تبیین نمود و گفت: راه و عوامل ماندنی شدن یک مداح خلوص، صداقت، مطالعه و خودسازی است.
کد خبر: ۸۷۲۶۳۱۷
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
حاج یدالله بهتاش پیشکسوت و استاد مداحی در جلسه آموزش تخصصی مداحان اهل بیت(ع) شرق تهران که در سالن اجتماعات سرای شمیران نو برگزار شد به بررسی عوامل ماندگار شدن یک مداح در جامعه پرداخت.

این پیرغلام اهل بیت(ع) در ابتدای سخنانش پیرامون نقش موعظه بیان کرد: موعظه را لازم نیست از بالاتر از خود بشنویم گاهی از کوچکتر از خود هم می شود موعظه را شنید و آموخت.


نصیحت مورچه به حضرت سلیمان(ع)

وی با اشاره به نصیحت مورچه به حضرت سلیمان گفت:حضرت سلیمان(ع) هم پیامبر بودند و هم اینکه سلطنت قوی داشتند به طوری که وقتی جایی می خواستند بروند باد در اختیار حضرت سلیمان بود و باد وسایل و همراهان وی را جا به جا می کرد و می آورد،اما همین جناب سلیمان یک مورچه او را نصیحت کرد و به حرف مورچه گوش داد، مورچه به وی گفت: چرا خدا باد را در اختیارت گذاشته است؟ چون زندگی بر باد است پس زیاد دلبسته به آن نباش.

وی ادامه داد: پس لازم نیست حتما کسی بزرگتر ما را موعظه و نصیحت کند.


خلوص در مداحی

این پیشکسوت جامعه مداحی به عوامل ماندگاری یک مداح اشاره کرد و گفت: چه می شود یک مداح ماندنی می شود؟این ماندنی شدن همه اش به سبک و صدا هم نیست یکی از عوامل مهم این ماندنی شدن یک مداح خلوص است.


برای خدا بخوانید نه تعریف و تمجید مردم

وی ادامه داد: اگر می خوانید و مداحی می کنید برای خدا باشد کاری نکنید که بخواهید خودتان یا سبک و صدایتان را مطرح کنید بلکه خلوص داشته باشید و برای خدا بخوانید، بعضی ها به صدا و سبک خود می نازند این ها یک مداح را ماندنی نمی کند.


کاری که برای خدا باشد ماندنی می شود

یداالله بهتاش با اشاره به فانی بودن انسان ها گفت: قرآن می فرماید:« کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ» همه چیز فانی می شود جز خداوند،پس اگر ثروتمند هستید پولهایتان را در راه خدا خرج کنید و در هر کاری هستید کارهایتان در راه خدا باشد و کاری که در راه خدا انجام شده ماندگار و ماندنی می شود.

وی خطاب به مداحان گفت: اگر روضه می خوانید برای اینکه بانی از شما تعریف کند نباشد بلکه برای خدا باشد که اگر نیت و خلوص شما برای خدا بود شما ماندنی می شوید اما هر چیز که از خدا جدا شود نمی ماند.


ماندنی شدن مداح با خلوص در مداحی

این پیشکسوت جامعه مداحی با اشاره به رابطه خلوص در مداحی و ماندنی شدن مداح گفت:خلوص در عمل مانند ویتامین در غذا یا عیار در طلا می باشد و روضه خوانی که در آن خلوص باشد ماندنی می شود.


در روضه خوانی صداقت داشته باشید

یدالله بهتاش صداقت را دومین عامل ماندنی شدن مداح دانست و گفت: در روضه خوانی هرگز دروغ نگویید،نه روضه دروغ بخوانید و نه اینکه حرفی دروغ بزنید. دروغ شوخی،جدی، کوچک و بزرگ ندارد و گناه است.


دروغ در حدیثی از امام باقر(ع)

وی به حدیثی از امام باقر(ع) پیرامون دروغ که در کتاب شریف بحار جلد ۷۲ صفحه ۲۳۶ آمده اشاره و گفت: امام باقر(ع) می فرماید: « ان اللَّه عز و جل جعل للشر اقفالا، و جعل مفاتيح تلك الاقفال الشراب، و الكذب شر من الشراب»
خداوند متعال براى شر و بدى، قفلهايى قرار داده و كليد آن قفلها شراب است سپس اضافه فرمود: دروغ از شراب هم بدتر است.


به خاطر گریاندن مردم دروغ نگویید

این استاد و پیشکسوت مداحی افزود: هرگز به خاطر اینکه مردم را بگریانید نسبت به اهل بیت(ع) دروغ نگویید که گناهی عظیم می باشد حتما که نباید از مردم اشک گرفت ما وظیفه روضه خوانی را داریم و وقتی گوینده و شنونده راست بگویند اهل بهشت خواهند بود.پس مستند حرف بزنید و روضه بخوانید.


مداح موفق باید مطالعه قوی داشته باشد

بهتاش مطالعه را از دیگر عوامل ماندگار شدن مداح دانست و بیان کرد: با سی دی گوش کردن و روضه حفظ نمودن مداح ماندنی نمی شود لازمه ماندنی شدن مطالعه مستمر و قوی است، حداقل یک مداح باید یک دوره تاریخ ۱۴ معصوم را مطالعه و یاداشت برداری نماید در صورتی که بعضی ها فقط روضه خوان چند امام هستند.

وی در توصیه ای به مداحان افزود: حداقل کتاب منتهی الامال شیخ عباس را از اول تا آخر بخوانید و از آن فیش برداری نمایید؛بیوگرافی،سیره و رفتار،روضه و گریز ها را تهیه و یاداشت نمایید.


نذر نمودن و خیرات فرهنگی در هیئت ها

بهتاش به نذر و خیرات فرهنگی نمودن اشاره و گفت: حتما در نذری نمودن ها که نباید شکم را سیر نمود سعی کنید برای امواتتان کتاب های مستند و خوب را نذر و هدیه نمایید مثلا چند جلد کتاب درباره حجاب تهیه و به دختران فامیل هدیه نمایید.


مداح باید اهل خودسازی و عبادت باشد

این پیرغلام اهل بیت(ع) خودسازی را از دیگر عوامل ماندگار شدن مداحان برشمرد و گفت:مردم فقط به خواندن مداح نگاه نمی کنند بلکه به رفتار و کردار مداح هم نگاه می کنند و یک مداح امام حسین(ع) باید اهل خودسازی و عبادت باشد،نمازش را اول وقت بخواند ، به مسجد برود و اهل مسجد باشد نه اینکه فقط به خاطر منبر و مداحی به مسجد برود.

وی افزود:بعضی از مداحان را در هیئت ها می بینیم اما در مساجد حضور ندارند یا اینکه لباس مناسب نمی پوشند.

بهتاش ادامه داد: یک پارچه که متبرک به نام امام حسین(ع) می شود ارزش و احترام خاصی در بین مردم پیدا می کند و یک مداح هم که نام امام را می برد و سینه زن امام است او نیز متبرک است به شرطی که کثیف نشود و به لجن نیفتد که لازمه آن خودسازی است اما یک مداح که یک عمر حسین حسین گفته اما هیچ تاثیری در زندگی خودش نداشته چه مداحی است؟مداح باید اهل خودسازی باشد اول روی خودتان کار کنید طوری باشید که زینت و آبروی اهل بیت(ع) شوید.


پرهیز از سبک خوانندگان معلوم الحال

این پیشکسوت مداحان با انتقاد از برخی مداحانی که از سبک خوانندگان استفاده می کنند گفت: یک مداح وقتی مداحی می کند با مداحی اش باید مردم را یاد اهل بیت(ع) بیندازد نه اینکه از سبک خواننده ای معلوم الحال استفاده کند که به جای اینکه در آن مجلس مستمعین یاد اهل بیت(ع) بیفتند همه یاد آن خواننده بیفتند.


استفاده از پند و موعظه و حدیث در مجالس

وی در پایان به استفاده از پند و موعظه در مجالس مداحی اشاره و افزود: مجالس ما نباید خالی از موعظه باشد سعی کنید از شعرهای پند و موعظه استفاده کنید و شعرهای اخلاقی و پندیاتی بخوانید و در ادامه آن شعر هم حدیثی متناسب با آن پند اخلاقی بیان کنید.

یادآور می شود، آموزش تخصصی جایگاه مداحی از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام ویژه مداحان و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام شمال شرق تهران توسط تبلیغات اسلامی و کانون مداحان و شاعران آیینی شمال شرق تهران با حضور رئیس تبلیغات اسلامی و مداحان و شاعران آیینی شمال شرق تهران عصر چهارشنبه ۲۰ مردادماه سالجاری در سالن اجتماعات سرای محله شمیران نو برگزار شد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات