خبرهای داغ:

تبدیل خیابان‌های شهر قم به پیست موتورسواران نمایشی

طبق آمار در شهر قم 350 هزار موتور سیکلت تردد دارد که این رقم نشان‌دهنده وضعیت خاص ترافیکی خیابان‌های شهر قم است. پزشکی قانونی نیز میزان تلفات حاصل از موتورسیکلت‌ها توسط افراد پایین‌تر از 30 سال را 60 درصد عنوان می‌کند.
کد خبر: ۸۷۲۶۳۶۲
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
تبدیل خیابان‌های شهر قم به پیست موتورسواران نمایشی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، صدای شهر در میان ویراژهای موتور سیکلت‌ها گم شده است، اتفاقات تلخ پشت سر هم، تصادف‌هایی مرگبار، بوق‌هایی گوش‌خراش، گویا خیابان‌ با پیست موتورسواری عوض شده است و برخی از موتورسواران هم خیال می‌کنند خیابان محل عرض اندام آنها شده و می‌خواهند خودی نشان دهند.

در این روزهای داغ تابستانی که هوا تب کرده است برخی نیز تنشان تب دارد و می‌خواهند برای فرار از این حرارت سوار بر مرکبی شوند که هم راه نفس بیشتری داشته و هم هرچه سریع‌تر از شلوغی خیابان‌ها و ترافیک‌های بی‌امان رها شوند، بنابراین موتورسیکلت مرکب آنها شده، مرکبی که شاید بی رحمی کند و آنها را بر زمین زند...

موتورسواری یکی از پرهیجان‌ترین ورزش‌ها به حساب می‌آید و بسیاری نیز از این وسیله را برای حمل و نقل شهری استفاده می‌کنند که به خودی خود استفاده از آن مشکلی نداشته و می‌توان آن را به عنوان یک وسیله تفریحی مهیج و همچنین وسیله‌ای برای تردد سریع‌السیر و بدون اتلاف وقت در سطح شهر دانست ولی امان از زمانی که استفاده ناصحیح از این وسیله تبدیل به یک معضل بزرگ شهری می‌شود و خطرات فراوانی را هم برای راکبان این وسیله و هم سایر شهروندان پدید می‌آورد.

طبق آمار سالیانه قریب به پنج هزار نفر از موتور سواران در کشور جان خود را از دست می‌دهند. متأسفانه هر ساله نیز شاهد افزایش آمار تلفات حاصل از تصادفات موتورسواران هستیم. به گفته مسؤولان در سال 92 تعداد مجروحان در تصادفات موتورسیکلت‌ها 14 هزار و 430 نفر بوده است در حالی که در سال 90 این تعداد حدود 11 هزار نفر بوده و آمار بهار سال 93 نیز گویای این است که 35 درصد از تصادفات به موتورسواران مربوط می شود.

استان قم نیز به عنوان قطب تولید موتورسیکلت کشور به حساب می‌آید و بسیاری از خیابان‌های این شهر از جمله خیابان آذر مملو از فروشگاه‌های موتورسیکلت است. بسیاری از شهروندان این وسیله را به عنوان وسیله حمل و نقلی انتخاب کرده‌اند. به طوری که به ازای هر 3 شهروند قمی یک موتورسیکلت در این شهر وجود دارد. آمار تصادف با این وسیله نقلیه در این استان نیز خیره‌کننده است. آنطور که معاون اورژانس قم خبر داده است هر روزه 30 تا 35 تصادف با موتورسیکلت با 35 تا 40 نفر مجروح در استان اتفاق می‌افتد که می‌تواند هشداری بزرگ برای مردم و مسؤولان باشد.

حمید عرب لاریمی جانشین رئیس پلیس راهور شهرستان قم عدم استفاده موتورسواران از کلاه ایمنی را عامل مرگ و میر در تصادفات دانست و عنوان کرد: با وارد شدن ضربه به ناحیه سر مرگ موتور سوار رقم می‌خورد در حالی که با استفاده از کلاه ایمنی که تهیه آن بسیار ساده و کم هزینه است می‌توان از جان خود حفاظت کرد.

وی با اشاره به اینکه موتورها فاقد هرگونه سیستم محافظتی هستند و در صورت تصادف صدماتی غیر قابل جبران به بار می‌آید، افزود: البته موتورسیکلت محاسن زیادی را نیز به همراه دارد که تنها با استفاده صحیح و اصولی از این وسیله نقلیه می‌توان از آن بهره‌مند شد.

جانشین رئیس پلیس راهور شهرستان قم با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی نیازمند فرهنگ سازی است که باید این فرهنگ از سوی خانواده‌ها و همچنین رسانه‌‌ها نهادینه شود، ادامه داد: سرعت بالا، سبقت، عدم رعایت فاصله طولی، تغییر ناگهانی مسیر از جمله تخلفاتی است که توسط موتورسواران انجام داده و حادثه آفرین می‌شوند.

وی ورود موتورسواران به محدوده پیاده‌روها را از دیگر معضلات شهری خواند و گفت: متأسفانه موتورسواران برای رهایی از ترافیک خیابان‌ها و فرار از چراغ‌های راهنمایی وارد پیاده‌روها می‌شوند که بسیار خطرناک بوده و سلب امنیت از عابرین پیاده را موجب می‌شود.

عرب لاریمی خاطرنشان کرد: از‌ آغاز سال جاری تا کنون تصادفات زیادی در شهر اتفاق افتاده و منجر به مرگ شده که 65 درصد آن مربوط به موتور سواران است.

رضا مظفری کارشناس حمل و نقل و ترافیک نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، موتورسواری ناصحیح در این استان را یک معضل جدی خواند و گفت: حل این مسأله شهری نیازمند یک برنامه ریزی و مدیریت درست و اصولی است.

وی با بیان اینکه جوانان از طرفداران همیشگی استفاده از موتورسیکلت هستند، ادامه داد: هرگز نمی‌توان مانع این نیاز و علاقه‌مندی جوانان شد، بلکه باید با ایجاد و احداث پیست‌های موتورسواری این معضل را به یک فرصت برای توسعه ورزشی استان مبدل ساخت.

مظفری ادامه داد: البته پیست موتورسواری یادگار امام در حال فعالیت است که سال‌ها نیز از احداث آن می‌گذرد اما مشکلاتی و کمبودهایی در آنجا وجود دارد که نتوانسته رضایت خاطر جوانان موتور سوار را به همراه داشته و نیازهایشان را پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه انجام حرکات نمایشی از سوی موتورسواران در خیابان‌ امنیت را از سایر شهروندان سلب می‌کند، افزود:  متأسفانه جریمه این افراد نیز تاکنون مفید واقع نشده و با اتخاذ جریمه از سوی مسؤولان انتظامی نمی‌توان میزان جرایم و تصادفات توسط موتورسواران را کاهش داد.

کارشناس حمل و نقل و ترافیک تأمین زیرساخت‌های ورزشی و بهبود وضعیت فضاهای موجود را ضروری دانست و گفت: حرکات نمایشی توسط جوانان با این وسیله نقلیه آن هم در خیابان چیزی جز هیجان‌های کاذب نیست که البته به هیچ وجه نمی‌توان این نیاز جوان را سرکوب کرد ولی بی‌شک با تدبیر و فراهم ساختن محیط‌های مختص این ورزش‌ها و الزام موتورسواران به رعایت پوشش‌های امنیتی می‌توان از بروز حوادث پیشگیری کرده و از میزان خسارات آن کاست.

طبق آمار در شهر قم 350 هزار موتور سیکلت تردد داد که این رقم نشان‌دهنده وضعیت خاص ترافیکی خیابان‌های شهر قم است. پزشکی قانونی نیز میزان تلفات حاصل از موتورسیکلت‌ها توسط افراد پایین‌تر از 30 سال را 60 درصد عنوان می‌کند، همچنین این سازمان اعلام کرده که در مرگ موتورسواران ضربه به سر با 61.2 درصد و شکستگی با 19.7 درصد تاثیر داشته است.

فرهاد صابری کارشناس شهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم افزایش ایمنی موتورسواران را نیازمند ارتقای فرهنگ موتورسواری دانست و گفت: این مهم نیازمند بررسی کارشناسانه و اصولی است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند نقشی مهم در این زمینه ایفا کند، ادامه داد: اصلاح رفتار موتورسواران و اینکه چرا درصد استفاده از کلاه‌ایمنی با وجود توصیه‌های فراوان همچنان در رده پایین است باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه بررسی دلایل بروز رفتارهای نابهنجار و آسیب‌زا توسط موتورسوران باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: بی‌شک توسعه فرهنگ شهروندی موجب آسایش و امنیت روانی برای شهروندان می‌شود و از میزان جرایم می‌کاهد.

صابری تصریح کرد: فرهنگ شهروندی یعنی وجود امنیت و آسایش برای عموم جامعه و نباید این امنیت و آسایش توسط برخی افراد سودجو و منفعت طلب دچار اختلال و سلامت روانی جامعه دچار آسیب شود.

وی با اذعان به اینکه موتورسواران بر این گمانند که حفظ مقررات تنها باید از سوی رانندگان خودروها انجام شود و حرکت در مسیرهای ممنوعه برای ‌آنها خالی از ایراد است، گفت: متأسفانه همین باورهای اشتباه زمینه بروز تصادفات می‌شود که باید برای تغییر این باورها وارد عمل شد.

کارشناس مسائل شهری گفت: باید قبل از ارائه گواهینامه رانندگی به موتورسواران فرهنگ ترافیک با برگزاری کارگاه‌های آموزشی از سوی سازمان‌های مسؤول از جمله راهنمایی و رانندگی به موتورسواران آموزش داده شود.

بر این اساس عامل اصلی در بروز مشکلات ناشی از موتورسواری را می‌توان در عدم فرهنگ استفاده صحیح از موتورسیکلت خلاصه کرد که برای حل این معضل باید مسئولان وارد عمل شده و با آموزش به بهبود وضعیت رانندگی کمک کنند.

توسعه زیرساخت‌های ورزشی نیز از جمله موارد مهمی است که باید مد نظر باشد. متاسفانه به این مهم در استان قم توجه کافی نشده و گاه‌ احداث یک پروژه ‌ورزشی همچون سایر پروژه‌های شهری سال‌ها به طول می‌انجامد.
گزارش از سمیه رضایی

ارسال نظرات
آخرین اخبار